Svävande jordglob?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sm2wls

Svävande jordglob?

Inlägg av sm2wls »

Någon som sett en byggbeskrivning för svävande jordglob?

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=440175#

Den på Teknikmagasinet var av låg estetisk kvalitet; rent ut sagt ful vad gäller trycket på själva globen...

Tips på andra inköpsställen?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

DINO har. Klicka på bannern längstner.

Som jag förstårdet så är det en elektromangnet som styrs av en senor. Sensorn kollar hur långt det är till botten av klotet. På så sätt matchas styrkan på effektift mot hur högt som klotet ska vara.

Ett varningen ord dock. Jag kollade lite i butiken och fick stickningar i fingrana av mangetfältet. Vet inte om det är farligt men det kändes otrevligt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

För att kunna bygga en sådan krävs antingen en del µC programmeringskunskaper eller en del elektronikkunskaper för man behöver PID-reglering. Alltså något som "räknar" ut hur mycket mer eller mindre spänning elektromagneten behöver för att stanna kvar på samma höjd. Om man bara skickar in en viss spänning på elektromagneten kommer klotet att antingen flyga uppåt, neråt eller oscillera. Den kommer inte hänga stabilt.

Tänkte att jag skulle berätta så att du vet vad du ger dig in på. Men jag vet ju inte dina kunskaper så jag säger inte att du ska ge upp direkt. Det är ett mycket spännande bygge. Med rätt sökord kan du utan problem få tag på byggbeskrivningar på nätet.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Är det inte redan nån som har byggt eller labbat med detta här på forumet?.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag har för mig att $tiff labbade med det men han blev aldrig klar för han använde ingen PID-reglering. Det är vad jag kommer ihåg.
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

netrunner: Hittar ingen på DINO.

EagleSpirit: Är elektriker/automatiseringstekniker/telereparatör enligt gymnasiebetygen. Jobbar som servicetekniker, mest med asfaltverk och ballastkrossar, och pysslar en del med PIC:ar.
PID-regulatorer programmerar jag såväl i PLC som rena regulatorer, ex. ABB.

Hoppas att jag ska ro det i land :)

Funderade på en rent analog lösning med OP-förstärkare och komparatorer; "nollsvävning" mellan in/ut.

Hoppas jag inte "låter" stöddig, svaret är rent informativt menat.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Vad använder den där globen för sensor som avståndsmätning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den byggbeskrivning jag en gång har sett har ingen PID-reglering, det var helt enkelt en elektromagnet och en ljusbarriär med omvänd funktion. Var stabil o fin.
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Smart med ljusbarriär - fler tips!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

SÅg länkar och hemsidor om folk som byggde dylika prylar på länkar ifrån coil-gun nissar. Verkar vara samma typ av människor som pysslar med detta...
Spazze

Inlägg av Spazze »

http://www.kennethshem.se/Svaevandeklot.html kanske kan vara till lite hjälp. Jag vet att jag såg en sida där ett metallföremål hängde nedanför en elektromagnet med hjälp av ljusbarriär. Nånting med levitating hette det projektet, hittar inte URL:en nu.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såg på nätet för någon månad sedan en som fick en ganska så stor skiftnyckel (uppskattat omkring 1.5 dm lång) att sväva. Han använde hall switchar på en ganska så stor elektro-magnet som drevs med PWM. Såg väldigt fräckt ut.
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Tack för alla svar!
Skriv svar