Hej,
Är det någon som vet vad detta drar iväg med om man te.x. beställer en Shapeoko2 för 5500:- ink frakt från Inventables?
//
Håkan
Tull och andra kostnader
Re: Tull och andra kostnader
Om det kommer utifrån in i EU är det tull och moms som ska läggas till. Det finns en del gebyr för att de ska ta betalt också.
Är det inom EU är det ingen tull & moms.
Är det inom EU är det ingen tull & moms.
Tullsatsen är oftast ganska låg, någon procent. Den stora kostnaden är 25% moms som även läggs på fraktkostnaden. Sist men inte minst dänger oftast speditören i Sverige på runt en hundring i administrativ kostnad. Jag brukar räkna <varukostnad> * 1,27 + 100 för att få ut en slutkostnad. Den där hundringen i administration är ofta anledningen till att det inte lönar sig att köpa småsaker utanför EU. Det gäller inte småprylar som faller under radarn.
Edit: Ovanstående gäller om man beställer utanför EU, inom EU tillkommer ingen moms eller tull.
Edit: Ovanstående gäller om man beställer utanför EU, inom EU tillkommer ingen moms eller tull.
Såg att jag nog missat på frakten, den skulle tydligen anges i SKR och inte som jag trodde i $. Men det ger förhoppningsvis en hint om vartåt det lutar ändå.
Tackar, den där kalkylatorn på tullverkets sida var bra. Missat den totalt och leta i tabeller var bökigt 
Så om jag räknar på 5% tull (hittar ingen tariff för fräsar
), 25% moms och tulldeklaration på 100:- (UPS) så
landar jag på 7200:- när den kostar 4700:- med fraktkostnad på 925:-. Suck. 1700:- i avgift till "staten"
.
Men det är ändå 500:- billigare än den ända siten jag hittat som säljer den i EU!

Så om jag räknar på 5% tull (hittar ingen tariff för fräsar

landar jag på 7200:- när den kostar 4700:- med fraktkostnad på 925:-. Suck. 1700:- i avgift till "staten"

Men det är ändå 500:- billigare än den ända siten jag hittat som säljer den i EU!