Aktiv GPS antenn
Aktiv GPS antenn
Har kopplat in en stm32 mot en GSP modul och en aktiv GPS antenn har problem med att hitta satelliter.
Har kopplat enligt länken nedan på översta bilden.
http://electronics.stackexchange.com/qu ... ps-antenna
När det inte funkade så mätte jag med ocsilloskop på signalen och då lyckades modulen hitta position men försvann så fort jag tog bort oscilloskopet. Antar att detta beror på kapacitansen i oscilloskop proben och funderar på att koppla in en 22 pF kondensator enligt nedre bilden i länken.
Någon som har erfarenhet av aktiva GPS antenner och kan förklara/bekräfta att det ska vara en kondensator till jord och varför det inte funkar utan denna? Är 22 pF ett lämpligt värde?
Har kopplat enligt länken nedan på översta bilden.
http://electronics.stackexchange.com/qu ... ps-antenna
När det inte funkade så mätte jag med ocsilloskop på signalen och då lyckades modulen hitta position men försvann så fort jag tog bort oscilloskopet. Antar att detta beror på kapacitansen i oscilloskop proben och funderar på att koppla in en 22 pF kondensator enligt nedre bilden i länken.
Någon som har erfarenhet av aktiva GPS antenner och kan förklara/bekräfta att det ska vara en kondensator till jord och varför det inte funkar utan denna? Är 22 pF ett lämpligt värde?
Re: Aktiv GPS antenn
Du har ett bra oscilloskop om det fungerar över 1GHz...
Jag är ganska säker på att proben fungerade som antenn och att du måste ha kopplat antennen fel helt enkelt.
Jag är ganska säker på att proben fungerade som antenn och att du måste ha kopplat antennen fel helt enkelt.
Jag mätte bara DC eftersom kretskortet som GPS modulen sitter på inte har stöd för aktiv antenn. Jag har alltså modddat detta till en aktiv antenn så jag mätte för att kolla att jag verkligen fick 3.3 V på antennen.
Oscilloskopproben var inomhus medan GPS antennen var utomhus så jag tror inte proben fungerande som antenn.
Oscilloskopproben var inomhus medan GPS antennen var utomhus så jag tror inte proben fungerande som antenn.
-
Vilhelmsson
Vilken gps module, gränssnitt uart i2c spi ? många gps moduler har prg f setup osv
Hur ser moddningen ut rent fysiskt? Tål GPS-modulen att det ligger DC-bias på ingången? Tänk också på att de flesta komponenterna börjar bete sig underligt när man kommer över några hundra MHz.
-
Vilhelmsson
Ok UART jag skulle börja med leverantörens prg och kolla vad jag får ner
Har nu fått koordinater som dessvärre är 0,36402 fel i latitude och 0,0281 fel i longitud.
Tror det är något som är fel vad gäller jord eller spänning till antennen eller att jag är för nära huset när jag testar för den funkar lite sporadiskt. Om man går fram och mäter så brukar den gå igång.
Så det verkar vara något som påverkar mottagningen.
Tror det är något som är fel vad gäller jord eller spänning till antennen eller att jag är för nära huset när jag testar för den funkar lite sporadiskt. Om man går fram och mäter så brukar den gå igång.
Så det verkar vara något som påverkar mottagningen.
Eftersom det är höga frekvenser på gps så gäller det att koppla med korta ledare och bra jordning. Sedan gäller det att använda en induktans med bra HF egenskaper. Om den har mycket strökapacitans (eller om din koppling i övrigt har det) så kommer nyttosignalen att jordas bort.
Diffar i position borde ju inte bero på dålig signalkvalitet eftersom GPS-systemet väl jobbar med digitala signaler? Antingen hör mottagaren en sattelit eller så gör den det inte?
Det som styr hur bra positionsangivelse man får är hur många satelliter som mottagaren kan höra. Ofta får man ju vänta en stund innan mottagaren "hittat" tillräckligt många satelliter. Såvitt jag vet brukar man få ut ett värde som visar hur noggrann mottagaren anser att positionen är (de GPS-appar jag kör på mobilen indikerar detta med en cirkel på kartan).
Det som styr hur bra positionsangivelse man får är hur många satelliter som mottagaren kan höra. Ofta får man ju vänta en stund innan mottagaren "hittat" tillräckligt många satelliter. Såvitt jag vet brukar man få ut ett värde som visar hur noggrann mottagaren anser att positionen är (de GPS-appar jag kör på mobilen indikerar detta med en cirkel på kartan).
Mottagaren kan diffa i position inom den där "noggranhetscirkeln" och tro att den rör sig inom den hela tiden.
Jo, det kan den ju. Men det jag menade var att
inte är en direkt indikering på att det är problem med antenninkopplingen. Det kan vara att modulen inte har fått tillräcklig fix ännu.Rick81 skrev:koordinater som dessvärre är 0,36402 fel i latitude och 0,0281 fel i longitud.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Högst troligt, vissa tar väldigt lång tid (=många timmar) på sig om inte det finns en 'lagrad' fix.att modulen inte har fått tillräcklig fix
Differensen i latitude och longitude berodde ett fel i omvandlingen av koordinaterna så nu stämmer de.
Ska modda spänningen till antennen så matning blir kortare och se över jord.
Ska modda spänningen till antennen så matning blir kortare och se över jord.