Superenkelt värmeelement

Berätta om dina pågående projekt.
m-elektronik

Superenkelt värmeelement

Inlägg av m-elektronik »

Hej alla! :)

Jag har väl grundläggande kunskaper i elektronik men har begränsad erfarenhet av att designa egna kretsar därav att jag vänder mig till detta forum.

Mitt projektet är att skapa en värmekälla ca 60-70grader mha 9volt (alternativ 8x1,2V AA = 9.6V). Jag har använt ett motstånd R0 (1W) som värmekälla.
Har även lagt till en diod som indikator att källan är aktiverad. Det är ok att det är en punktvärmekälla i min tillämpning.

Min krets ser för tillfället ut enligt bild.

Jag inser att brinntiden är väldigt begränsad, jag hittade ett 9volts batter med kapacitet ca 1000mAh (ej uppladdningsbart tyvärr)
och enligt mina beräkningar så skall det räcka ca 9-10h

Nu till min fråga: För att förlänga batteritiden så är det ok att källan pulserar dvs ON 1h och OFF 2h exempelvis. Hur gör man detta på
enklast möjliga sätt? Gissar att jag måste hitta en timerkrets

Gärna även synpunkter på om det finns andra smartare sätt att skapa detta.

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Super enkelt värmeelement

Inlägg av Icecap »

Självklart kan du slå av och på värmen, enklaste sätt är en brytare som du betjänar.

Ett annat sätt är att isolera runt värmekällan så att förlusten inte är så brutal, det är ganska enkelt också.

Sedan kan man göra det hela lite komplicerat och göra en temperaturstyrning som aktivt försöker hålla en rimlig konstant temperatur. Detta kräver en del fler komponenter men det löser inte problemet med att värmen försvinner och ska ersättas.

Så vill du ha lång batteritid är det isolering som gäller.
Vill du ha temperaturstyrning är det fler komponenter som gäller.

Dessa funktioner kan såklart kombineras.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om vi ett tag bortser från batterikapacitet och tittar på ren temperatur.

Om ett föremål tillförs energi blir det varmare, om det förlorar energi blir det kallare.

Om den energi som tillförs är lika stor som den energi som förloras så blir temperaturen kostant.

Det är därför Icecap pratar om isolering, så frågan här bli ju vad sin värme ska användas till.

Oftast så är enda sättet att få längre batteritid att minska förlusterna. Om du slår av/på värmekällan så kommer genomsnittseffekten att sjunka och då kommer temperaturen att sjunka. Å andra sidan finns det inget i din föreslagna krets som styr temperaturen, den kommer att stiga tills förlusterna blir lika stora som den inmatade effekten (och förlusterna är oftast direkt proportionella mot temperaturdifferansen).
m-elektronik

Inlägg av m-elektronik »

Tack för supersnabba svar!

Jag har isolerat motståndet så gott det går och riktat värmen åt "rätt" håll

Det är ok att jag inte får konstant temperatur, det kan till och med vara fördelaktigt om temperaturen varierar, därav att mina
tankar går mot en timerkrets. Men jag vet inte hur man skulle göra det på det enklaste möjligaste sättet.

Tack än en gång för era svar
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att googla på "555 pwm heater" skulle jag tippa ger en massa fina förslag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men att använda en 555 eller ICM7555 till tider i storleksordningen timmar är bara att glömma!
Användarvisningsbild
Nisse

Re: Superenkelt värmeelement

Inlägg av Nisse »

En 555:a och en enkel räknare kan ge flera timmars cykeltider.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag missade att det var flera timmars period-tid, då blir det ju genast lite svårare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

finns iofs andra timerkretsar man kan använda då.
m-elektronik

Inlägg av m-elektronik »

tack för alla svar.

Har tittat runt för att hitta nån enkel timerkrets men har väl egentligen inte blivit så mycket klokare :?

Finns det nån bra sida där man kan hitta scheman med tidkretsar med "tim-intervall"

Är det "ok" att använda ett motstånd som värmekälla? Jag ligger under märkeffekten på motståndet men undrar om jag använder
komponenten felaktigt. Det är ju inga höga temperaturer som jag behöver och ytan jag skall värma är inte stor, behöver bara en lokal temperaturhöjning, typ storleken av ett 1W motstånd...

Är det bättre att använda någon annan typ av komponent? Det finns ju värmeelement, värmetråd, PTC
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska du bara upp i 60-70 grader tror jag ett ett simpelt motstånd fungerar rätt bra (jag har inte riktigt hundra koll på vad de brukar vara specade för för temperatur).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Effektmotstånd brukar ju klara höga temperaturer, jag har använt sådana där fyrkantiga keramiska som värmeelement utan problem några gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

m-elektronik: så länge det värmer där det ska och inte blir varmare än det tål är ett motstånd helt OK.

Grejen är att jag ser att du inte har någon styrning alls varför du i grunden inte har någon aning om hur varmt det egentligen blir - men då jag inte vet hur du har tänkt dig att använda värmen kan jag inte heller ge tips på vettiga lösningar.
m-elektronik

Inlägg av m-elektronik »

Värmen skall användas till att hetta upp en gel som i sin tur avger en doft. Typ en doftavgivare och min tanke är att göra en batteridriven sådan. Därav att jag inte behöver värme hela tiden utan det är ok att det värms upp...svalnar.. sen värms upp igen.

Vet inte om mitt skumma projekt blev så mycket klarare :-)

Tack för all input hittills!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kolla på en ic-krets som heter (74HC)4060. Det är en kombinerad oscillator och räknare, som kan dela ned en klockfrekvens 16384 gånger (om jag inte minns fel). Om du vill ha ännu längre tider så kan du hänga på en (74HC)4040 efter (74HC)4060, så kan du få extremt långa tider.
Skriv svar