Världens första 3D-printade kajak - gillar skrivaren
Världens första 3D-printade kajak - gillar skrivaren
Killen har lagt drygt 1000 timmar printtid på denna och det har gått åt 26,5 kg plast.
Jag gillar hans egenbyggda skrivare, rörligt bord som på k8200(fast med skruvar)
och en CNC-portallösning för huvudet. Och allt är skruvat en stor platta.
Det enda som ser lite vingligt ut är väl bordet. Och visst den tar lite plats men det kan det vara värt.
Den här kan printa objekt som är 403.00 x 403.00 x 322.70 mm
http://www.grassrootsengineering.com/blog/
http://www.grassrootsengineering.com/blog/mymachine/
Vad tror ni om att bygga en som tar 300x300x300mm?
Ser ni några nackdelar med hans konstruktion?
Jag gillar hans egenbyggda skrivare, rörligt bord som på k8200(fast med skruvar)
och en CNC-portallösning för huvudet. Och allt är skruvat en stor platta.
Det enda som ser lite vingligt ut är väl bordet. Och visst den tar lite plats men det kan det vara värt.
Den här kan printa objekt som är 403.00 x 403.00 x 322.70 mm
http://www.grassrootsengineering.com/blog/
http://www.grassrootsengineering.com/blog/mymachine/
Vad tror ni om att bygga en som tar 300x300x300mm?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Världens första 3D-printade kajak - gillar skrivaren
Coolt! Vill man så kan man! Ang konstruktionen på skrivaren så spelar det nog ingen roll hur man bygger en. Så lite glapp i remmar/skruvar som möjligt och att den är kalibrerad på alla axlar så. Man har sätt så många olika varianter på skrivare nu och det mesta funkar bara bara man har tålamod och bygga en och kalibrera den.
Vill man vara extra noga så kan man sätta en box med closed loop och encoder på varje axel
Vill man vara extra noga så kan man sätta en box med closed loop och encoder på varje axel

Läckage och framförallt strukturell svaghet i fogarna mellan delarna kan vara en nackdel.
Är däremot nyfiken på anledningen till att han har värmeisolerat kammaren. Vilken temperatur används? hur fungerar det med utrustningen? temperaturkurvor?
Är däremot nyfiken på anledningen till att han har värmeisolerat kammaren. Vilken temperatur används? hur fungerar det med utrustningen? temperaturkurvor?
Jämfört med vad?drh skrev: Vad tror ni om att bygga en som tar 300x300x300mm?
Men huvudproblemet är nog att det är så mycket vikt som rör sig, vilket gör den långsam(eller väldigt stora motorer).
Jag skulle byggt något med ett lätt rörligt huvud (dock med i alla fall en liten extrudermotor vid huvudet om jag skulle byggt en större skrivare) och fast bottenplatta.
Anledningen stod att läsa: "...to print the parts inside a heated chamber so they would not warp or crack" men inte det andrablueint skrev:Läckage och framförallt strukturell svaghet i fogarna mellan delarna kan vara en nackdel.
Såg det också. Men innebär det att man håller en temperatur nära extruderns? Eller är det någon specifik temperaturderivata mellan extruder och omgivningstemperatur man eftersträvar osv..
Runt 60 grader brukar man köra med Heated chamber.
Vad är det för vits att ha bordet att röra sig? Det kan ju inte ha någon större fördel i detta fall. Varför inte bara ta en vanlig portalfräs med djup Z och byta ut spindeln till en extruder? Stadighet kan ju inte vara så superviktigt med printrar?
- Klas-Kenny
På en 3D-skrivare vill du kunna göra snabba rörelser, snabba accelerationer mm. Vilket innebär att man vill ha så låg massa som möjligt att flytta runt på för att slippa bamse-motorer och annat. Tror nog inte att en normal portalfräs blir så glad i att göra de snabba och små förflyttningarna man ofta gör med en 3D-skrivare. Gärna bara en millimeter fram och tillbaka också och sådär.
Ah just ja. Men ett helt bord i denna storlek kan ju inte vara direkt lätt heller. Kanske man kunde ha XY axeln på en statisk snabb remdriven grej (typ coreXY) eller något och det stora bordet/Z på några feta trapets/kulskruvar som får vara långsamma?
- Klas-Kenny
Finns en del skrivare som är gjorda just så, kolla på tex. Makerbot. 
Finns väl inga rätt eller fel här, varje variant har sina för och nackdelar, varje byggare gör på det sättet den känner bäst.

Finns väl inga rätt eller fel här, varje variant har sina för och nackdelar, varje byggare gör på det sättet den känner bäst.
Haha, jo, vad dum jag känner mig. Jag hade fått för mig att på Makerbot rör sig bordet i Y-led...