HBM BF30 fräsmotor som gått sönder
HBM BF30 fräsmotor som gått sönder
Hej,
Körde lite väl länge med min maskin idag (typ 10h på hög last) och till slut började det lukta från motorn. Nån sekund därefter small det till. En säkring gick men motorn funkade inte efter jag bytt den heller. Något har gått sönder inne i motorn. Vem/var kan man laga den ? Jag får ström fram till motorn.
Den saken längst upp på kåpan har smält och totalhavererat - kanske är mer saker trasiga...
Bor i Göteborg.
Körde lite väl länge med min maskin idag (typ 10h på hög last) och till slut började det lukta från motorn. Nån sekund därefter small det till. En säkring gick men motorn funkade inte efter jag bytt den heller. Något har gått sönder inne i motorn. Vem/var kan man laga den ? Jag får ström fram till motorn.
Den saken längst upp på kåpan har smält och totalhavererat - kanske är mer saker trasiga...
Bor i Göteborg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: HBM BF30 fräsmotor som gått sönder
Bilden är lite otydlig, men det ser ut som att den ena kolhållaren har gått sönder/brunnit upp. Är det en liten spiralfjäder från hållaren som ligger på bordet med?
Det enklaste är nog att försöka få tag på reservdelar, det går nog inte att laga hållaren. Alternativt hitta en bättre beggad motor/maskin.
/F
Det enklaste är nog att försöka få tag på reservdelar, det går nog inte att laga hållaren. Alternativt hitta en bättre beggad motor/maskin.
/F
Det är helt korrekt, hållaren har smält. Dock tror jag mer har hänt inne i motorn då den började låta lite extra innan det small till.
Det sitter små gråa plastpluppar runt lindningen som ser ut att centrera den - dessa verkar ha lossnat på vissa ställen. Vad är dom till för ?
Det sitter små gråa plastpluppar runt lindningen som ser ut att centrera den - dessa verkar ha lossnat på vissa ställen. Vad är dom till för ?
Det enda jag kan se med ögat är att några plastbitar saknas runt kärnan, som jag misstänker ska hålla den i centrum ?
Sen är det ju ena kolet + fästet som brunnit upp.
Helst vill jag nog byta motor så om nån har något tips så kikar jag gärna på det.
Sen är det ju ena kolet + fästet som brunnit upp.
Helst vill jag nog byta motor så om nån har något tips så kikar jag gärna på det.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad vill ockrarna på Automatic Production ha för en ny snurra? Förresten är det inte garanti på detta?
Har inte ens frågat, vill ha grejjerna fort. Beställer nog av HBM direkt istället.
c:a 1700kr kostar motorn.
Ska man sätta kylflänsar på kanske eller nåt annat ?
c:a 1700kr kostar motorn.
Ska man sätta kylflänsar på kanske eller nåt annat ?
För dom pengarna eller ja lite till kanske borde du kunna få tag i en beg servo på ebay.
Enkel integration mot cnc och extremt bra vridmoment vid lägre hastigheter.
Kör själv med en 750w servo i en X2 och det är som natt och dag mot normala borstade motorn.
Kan köra med 14mm fräsar i alu utan problem.
Enkel integration mot cnc och extremt bra vridmoment vid lägre hastigheter.
Kör själv med en 750w servo i en X2 och det är som natt och dag mot normala borstade motorn.
Kan köra med 14mm fräsar i alu utan problem.
Vart köpte du den ?
Då behöver jag måste styrkort o grejjer då antar jag ?
Då behöver jag måste styrkort o grejjer då antar jag ?
Kollade lite nu och det ligger mest dyra prylar.
Man får nog lägga ner lite jobb med att pussla en drivare och rätt motor när de säljs billigt
Får man tag i t.ex. en sigma2 drivare från yaskawa/omron så har de steg + riktning vilket går att köra direkt ifrån paralellporten.
Observera att kontakterna på dessa prylarna är udda och dyra så de vill man gärna ha med.
Men jag får nog ta tillbaka att du kan få det för 1700kr, tyckte bara det var väldigt mycket för en "vanlig" borstad motor.
Man får nog lägga ner lite jobb med att pussla en drivare och rätt motor när de säljs billigt
Får man tag i t.ex. en sigma2 drivare från yaskawa/omron så har de steg + riktning vilket går att köra direkt ifrån paralellporten.
Observera att kontakterna på dessa prylarna är udda och dyra så de vill man gärna ha med.
Men jag får nog ta tillbaka att du kan få det för 1700kr, tyckte bara det var väldigt mycket för en "vanlig" borstad motor.