Hej
Behöver lite hjälp med hur en sändare/omvandlare ska byggas för att kunna logga min elmätare på rätt sätt.
Elmätaren är en ABB B23311-100 med två st so-utgångar. Dessa går att ställa in efter vad som ska loggas import eller export.
Loggnings systemet är en ELIQ med en sändare som ska sitta över en Ljus-Diod på en elmätare
Det är här problemet börjar då jag inte kan använda elmätarens Ljus-Diod då denna skickar pulser för både import och export samtidigt och går ej att ställa in.
Det jag då behöver är en sändare/omvandlare som tar SO-Pulsen och skickar den till en Ljus-Diod som då blinkar och sänder det vidare till ELIQ sändaren.
Med vänlig hälsning Stefan
Logga elmätaren från SO-puls utgång till LEDDIOD ?
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Logga elmätaren från SO-puls utgång till LEDDIOD ?
Välkommen till forumet. 
Jag funderar på en sak: Du skrev att man kan ställa in "vad som ska loggas import eller export".
Men lite längre ner står det att det inte går att ställa in:
"skickar pulser för både import och export samtidigt och går ej att ställa in."
Kan du beskriva det lite närmare?
Vilken spänning är det på SO-utgången?
Vet du hur mycket ström den klarar?
För såhär långt verkar det som att du klarar dig med en lysdiod och ett motstånd.
PS: En bra grej att veta, t.ex om du behöver köpa något:
Det heter egentligen "lysdiod". Eller kort och gott "LED". (Istället för "LEDDIOD" eller "ljusdiod" alltså.)

Jag funderar på en sak: Du skrev att man kan ställa in "vad som ska loggas import eller export".
Men lite längre ner står det att det inte går att ställa in:
"skickar pulser för både import och export samtidigt och går ej att ställa in."
Kan du beskriva det lite närmare?
Vilken spänning är det på SO-utgången?
Vet du hur mycket ström den klarar?
För såhär långt verkar det som att du klarar dig med en lysdiod och ett motstånd.
PS: En bra grej att veta, t.ex om du behöver köpa något:
Det heter egentligen "lysdiod". Eller kort och gott "LED". (Istället för "LEDDIOD" eller "ljusdiod" alltså.)
-
Hej
Japp formulerade mig lite fel.
Det som inte går att ställa in är import och export på den inbyggda lysdioden på elmätaren.
Med det går och ställa in på so utgångarna enligt ABB som jag ringt och kollat med.
http://www.abb.se/product/seitp329/c336 ... 00168R1000
Spänningen på utgången vet jag tyvärr inte ännu.
Har fått ett förslag att använda en 12 V nätadapter, anslut + på pulsutgångens plusplint, koppla från pulsutgångens minuspol till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=12V+led
Japp formulerade mig lite fel.
Det som inte går att ställa in är import och export på den inbyggda lysdioden på elmätaren.
Med det går och ställa in på so utgångarna enligt ABB som jag ringt och kollat med.
http://www.abb.se/product/seitp329/c336 ... 00168R1000
Spänningen på utgången vet jag tyvärr inte ännu.
Har fått ett förslag att använda en 12 V nätadapter, anslut + på pulsutgångens plusplint, koppla från pulsutgångens minuspol till lysdiodens pluspol, från lysdiodens minuspol till nätadapterns minuspol.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=12V+led
ca 4kr/st var ju inte mycket för lysdioder med inbyggt motstånd, men för framtidssäkerhet eller liknande så skulle jag nog rekommendera att ha "vanliga" lysdioder i serie med varsitt motstånd, då slipper man strul ifall "nån annan" ska meka med grejerna nån gång i framtiden.
Jag tror btw att en gul lysdiod nog är en bra idé eftersom det brukar vara gult ljus på den inbyggda lysdioden på elmätare.
Men det bästa vore väl att modda ELIQ-sändaren? Det lär ju sitta en fototransistor eller liknande, det borde gå rätt bra att mörklägga den och ansluta S0-utgången parallellt med den.
Jag tror btw att en gul lysdiod nog är en bra idé eftersom det brukar vara gult ljus på den inbyggda lysdioden på elmätare.
Men det bästa vore väl att modda ELIQ-sändaren? Det lär ju sitta en fototransistor eller liknande, det borde gå rätt bra att mörklägga den och ansluta S0-utgången parallellt med den.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
IT-Shoppen:
Ah, så då har SO-utgången en transistor-utgång. Jag glömde det. (De brukar ha det.)
Idén med nätadapter och lysdiod är nog enklast.
Lätt att koppla ifrån om det skulle behövas och smidigt ifall man byter till någon annan avläsare i framtiden.
Ah, så då har SO-utgången en transistor-utgång. Jag glömde det. (De brukar ha det.)
Idén med nätadapter och lysdiod är nog enklast.
Lätt att koppla ifrån om det skulle behövas och smidigt ifall man byter till någon annan avläsare i framtiden.
-
Gul lysdiod kan fungera men alla de mätare jag sett inkl Eons har röd.
Att modifiera ELIQs sändare kanske skulle gå det sitter en fototransisto på den.
Får kolla om det går att koppla in på den direkt.
Att modifiera ELIQs sändare kanske skulle gå det sitter en fototransisto på den.
Får kolla om det går att koppla in på den direkt.
Aha, sorry, jag har bara sett gul lysdiod men det varierar kanske mellan olika tillverkare.
Modifieringen är väl inte helt nödvändig. Det kan nog till och med faktiskt vara en bra idé att inte modifiera, varje optisk överföring (och radioöverföring) istället för kabel innebär ett färre ställe som åska kan härja på...
P.S. om den här grejen kommer sitta där åskan kan tänkas härja så rekomenderar jag att ta förlustkostnaden för en gammal "tung" väggvårta istället för en modern switchad, de med transformatorer *tror jag* tål korta överspänningsspikar bättre.
Modifieringen är väl inte helt nödvändig. Det kan nog till och med faktiskt vara en bra idé att inte modifiera, varje optisk överföring (och radioöverföring) istället för kabel innebär ett färre ställe som åska kan härja på...
P.S. om den här grejen kommer sitta där åskan kan tänkas härja så rekomenderar jag att ta förlustkostnaden för en gammal "tung" väggvårta istället för en modern switchad, de med transformatorer *tror jag* tål korta överspänningsspikar bättre.