Planer på äggkläckare och undrar om fjärrbrytare?
Planer på äggkläckare och undrar om fjärrbrytare?
Jag har lite planer på att bygga en äggkläckare. För att kunna styra värmen hade jag tänkt använda två 60 W glödlampor. Dessa vill jag kunna styra via en NEXA brytare. Jag har trådlös transmitter från kjell hemma. Det enda jag behöver kunna göra är att slå på och av. Skulle någon kunna förklara hur jag ska göra? Har ingen tidigare erfarenhet av trådlös kommunikation. Jag använder pic16f690 och mikro c för programmeringen. Jag har kopplat transmittern till TX utgången. Är det rätt så långt?
Hoppas på många bra försla!
Hoppas på många bra försla!
Senast redigerad av blueint 17 mars 2014, 02:13:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ettordsrubrik: Äggkläckare
Anledning: Ettordsrubrik: Äggkläckare
Re: Äggkläckare
Det finns en del kodexempel att hitta för att göra det. Men en "ful lösning" är att helt enkelt trigga knappingångarna på original sändaren. Det är helt klart snyggare att integrera det i designen. Men det är en möjlig väg att gå.
Tack för tipset! Men vill nog försöka lösa det utan att gå via fjärren. Har du några andra förslag på hur jag ska ta mig vidare?
Mvh
Mvh
Leta efter andra som styr nexabrytare med samma typ av µC. Det går antagligen att hitta färdig kod.
Har letat men hittar inget. Men ska söka vidare. Är det någon som har några förslag får ni väldigt gärna säga till.
Re: Planer på äggkläckare och undrar om fjärrbrytare?
Tack för länken. Ska försöka förstå mig på det. Om jag går på fullösningen via fjärren. Hur ska jag då gå till väga?
Knapparna i fjärren är två ledningsbanor som kopplas ihop. Koppla in dig där och styr med en transistor via en uC.
Borde funka.
Borde funka.
Har inte lyckats komma vidare. När jag ska skicka trådlöst. Kopplar jag då via tx utgången?
Jag svarade på frågan om du vill använda en befintlig fjärrkontroll.
Då kan du använda vilken utgång på uC som känns lämplig, behöver inte vara tx.
Då kan du använda vilken utgång på uC som känns lämplig, behöver inte vara tx.
Tack för tipset! Får se hur jag ska göra. Har aldrig använt mig av transistorer förrut så måste nog lära mig hur dom fungerar först. Tills vidare får det nog tyvärr bli att använda mig av glödlampor på 12v. Hoppas dom ger tillräcklig värme. Tempstyrningen är under kontroll. Nästa steg blir att få ordning på fuktmätningen. Är det någon som har ett bra tips på någon billig analog fuktsensor?
Nu har jag bestämt mig för att försöka koppla min pic till nexa fjärren.Har några frågor som jag hoppas att ni vill hjälpa mig med? Går det bra att använda en ULN2003a i stället för transistorer? Är det 12V man ska skicka för att simulera en knapptryckning? Hur kopplar jag in min tråd från picen. Ska jag löda direkt på padden där knappen i vanliga fall trycker. Eller löder jag direkt på något ben till IC som sitter på undersidan? Hoppas ni vill hjälpa till. Har aldrig försökt mig på något liknande.
Mvh
Mvh
Om du kan posta bilder på båda sidorna av kretskortet i fjärrkontrollen så kan du nog få klara svar.
Ska försöka ordna bilder under kvällen!
Mvh
Mvh
Har inte haft möjlighet att ta några bilder. Avvaktar lite med fjärren. Kom på en riktig fullösning som ser ut att fungera för att styra 220v från min pic. Tog ett skymningsrelä där jag tejpade fast en lysdiod som jag styr från picen. Än så länge ser det lovande ut.