Signalomvandlare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pir4t

Signalomvandlare

Inlägg av Pir4t »

Hej

Jag har en fråga som jag hoppas att ni som är kunniga skulle kunna hjälpa mig med.

Det är så att jag håller på med ett bilbygge där jag bytt ut motorns styrsystem mot ett annat,
original styrsystem sitter dock kvar men sköter inte mycket mer än instrumentpanelen.
Det är här mitt problem kommer.

Original system får 12v 50%DC signal från kamaxel på motorn och skickar detta över CAN till instrumentpanelen.

Jag vill koppla mitt nya system så att det ger denna signal till original system vilket är lätt gjort.... förutom att nya systemet inte kan skicka ut frekvens lägre än 10Hz.

Dvs allt under ~1000rpm syns inte på varvräknaren.

Nya systemet är dessutom så dumt att det vill skicka 6 st 50% DC pulser varje varv(eller ja det är det som ska skickas egentligen).

Så då har vi alltså:
X Rpm(rotationer per sekund ska användas)
6Pulser som systemet vill skicka
Valfri multiplier som behövs användas i styrsystemet för att inte gå under 10Hz

Så jag skulle behöva ha en signalomvandlare(rätt ord?)
Ingång skulle vara allt från 10hz(50rpm/60s)*6*2 till 700hz(3500rpm/60s)*6*2

Och utgång skulle behöva vara från 0.8Hz till 58,333...

Jag vet att jag är jättedålig på att förklara men jag hoppas att ni förstår vad jag vill åstakomma :)

MVH Fredrik
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Signalomvandlare

Inlägg av MiaM »

Uträkningen ser lite väl krånglig ut.

Nog vill du väl helt enkelt dela frekvensen med 6?

Det är rätt enkelt att ordna. Först måste insignalen formas-filtreras-donas så att man får bra spänningsnivåer och en störningsfri signal.

Därefter kör man in den i en tvåbitars räknare som är kopplad så att när båda bitarna är satta så nollställs räknaren. Då kommer räknaren att räkna 0-1-2-0-1-2-0-1-2, vilket alltså blir en delning med tre.

Den högsta biten från den räknaren kör man in i en "enbitars räknare", som antingen kan utgöras av en räknarkrets eller en D-vippa.

Till exempel såhär:
dela-med-sex.PNG
Schemat är inte så superbra ritat, jag klippte-klistrade från diverse exempel & co på nätet.

IC1 = 74HC74
IC2 = 74HC4040
IC3 = 4093
IC4 = 7804
D1, D2 = 1N4148
Transistorn = BC547
R1 = 1,2k
R2 = 1k
R3 = 10k
R4 = 2,2k
R5 = 470 ohm
R6 = 10 ohm
C4 = 100-220nF

Man kan eventuellt räkna om en del värden för att kunna använda samma värde på flera komponenter o.s.v.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Signalomvandlare

Inlägg av Andy »

Har du inte OBD II i bilens system (en del gick väl fortfarande via "gamla" systemet?)
Vad är det för bil/motor och vilket "styr" är det du hänger på?
Skriv svar