Hej.
Jag skulle behöva ha hjälp med att hitta en guide som jag kan lära mig hur jag läser ett kopplingsschema/elschema för nybörjare där man lär sig alla tecken osv. Får gärna vara i en bok som man kan köpa eller låna på biblioteket. Måste alltså vara en guide där man lär sig från grunden. Har googlat runt och hittat tips om böcker så som (elektronik för alla)/(grundläggande elektronik) osv. men vet ej om det finns en sådan guide i dessa.
Jätte tacksam för svar
MVH Joacim
Lära sig kopplingsschema/elschema
Re: Lära sig kopplingsschema/elschema
Hej Joacim.
Vad menar du med guide? Elektronik för alla böckerna är en bra start utan allt för mycket matematik och fysik. Ta en titt i första boken till att börja med innan du dömer bort dessa. Skulle du däremot gilla mer akademiska böcker finns det massvis att vraka mellan.
Vad menar du med guide? Elektronik för alla böckerna är en bra start utan allt för mycket matematik och fysik. Ta en titt i första boken till att börja med innan du dömer bort dessa. Skulle du däremot gilla mer akademiska böcker finns det massvis att vraka mellan.
Re: Lära sig kopplingsschema/elschema
Du kommer hitta mycket av det du behöver i dessa böcker, dels beskriver dom hur det hela fungerar men visar också schemat med alla symboler tydligt uppmärkta. Du kan ganska enkelt hitta symbolen bredvid en beteckning som dom hänvisar till, på det sätter lär du dig vad komponenten heter och hur symbolen ser ut, dessutom så lär du dig samtidigt vad komponenten gör...
Annars finns det en hel del nybörjarsidor på nätet om du söker (kommer inte ihåg någon bra just nu...)
Annars finns det en hel del nybörjarsidor på nätet om du söker (kommer inte ihåg någon bra just nu...)