ATMega328P factory fuses (var "dead on arrival")
ATMega328P factory fuses (var "dead on arrival")
Har två helt nya ATMega328P som jag fått som samples direkt från Atmel, varav ena inte svarar på avrdude öht, rapporterar signature 0x000000. Kommer inte in i terminalläge för att sätta fuses heller.
Den andra fungerar fint, laddat in Arduino-bootloadern utan problem.
Switchar chip på prototypplatta.
Vad är sannolikheten?
Den andra fungerar fint, laddat in Arduino-bootloadern utan problem.
Switchar chip på prototypplatta.
Vad är sannolikheten?
Senast redigerad av JanErik 8 februari 2015, 20:52:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: ATMega328P dead on arrival, vad är sannolikheten?
Och den var så från allra först början?
Hur som, jag skulle säga att sannolikheten är väldigt liten
för att få en DOA processor direkt från leverantören...
Hur som, jag skulle säga att sannolikheten är väldigt liten
för att få en DOA processor direkt från leverantören...
De har legat drygt 1.5 år i antistatisk påse och rör, inte använda tidigare även om påsen blev öppnad när de anlände. Har inte ens haft nån programmerare.
Prövade nu också ta bort kristallen och kondensatorerna helt, de levereras väl med fuses för intern 1 MHz oscillator? Ingen skillnad dock... den andra tog mot bootloader direkt från Arduino-miljön. Prövat ASCII-tabell-exemplet nu också med en USB-TTL-adapter, fungerar.
Prövade nu också ta bort kristallen och kondensatorerna helt, de levereras väl med fuses för intern 1 MHz oscillator? Ingen skillnad dock... den andra tog mot bootloader direkt från Arduino-miljön. Prövat ASCII-tabell-exemplet nu också med en USB-TTL-adapter, fungerar.
Borde man pröva dethär 12V-fuse-reset ännu?
Om du kan så, ja visst, det kan väl knappast skada.
Och om du tror att det är det som har hänt. Det
beror ju på vad du har gjort. Man kan ju fippla med
"fuses" så att det får den effekt som du ser...
Och om du tror att det är det som har hänt. Det
beror ju på vad du har gjort. Man kan ju fippla med
"fuses" så att det får den effekt som du ser...
Jag hade en ATmega som verkade död, tog min signalgenerator och matade in ca 1MHz TTL-klocka i den och då levde den minsann! Ville inte gå på varken kristall eller intern RC innan. Hade väl hänt nått med fuse:arna, oklart vad och hur dock.
MVH: Mikael
MVH: Mikael
Jag antar att det finns ett val för "extern klocka", d.v.s varken
"intern oscillator" eller "extern kristall". Och du fungerar ju en
"klocka" från en t.ex signalgenerator...
"intern oscillator" eller "extern kristall". Och du fungerar ju en
"klocka" från en t.ex signalgenerator...
Igen hade jag två nya (samples, inte Aliexpress eller dylikt) Atmega168 som inte gick igång över ISP (med usbasp). Hakade på en 16 MHz kristall och kondensatorer så hoppade de igång.
Men är det inte meningen att de ska levereras med intern oscillator (1 eller 8 MHz) vald från fabrik?
Antagligen var det likadant med de två Atmega328 jag hade tidigare, körde HV Fuse Reset och då funkade de.
Men är det inte meningen att de ska levereras med intern oscillator (1 eller 8 MHz) vald från fabrik?
Antagligen var det likadant med de två Atmega328 jag hade tidigare, körde HV Fuse Reset och då funkade de.
Vilken hastighet har SPI-klockan?
Från början är div8-fusen satt. Med 8MHz intern klocka går processorn i 1Mhz. SPI-klockan får vara max 1/16 av processorklockan.
Annars kan det ju hända att dina samples har använts för tester i fabriken, och alltså inte har standard fuses.
Från början är div8-fusen satt. Med 8MHz intern klocka går processorn i 1Mhz. SPI-klockan får vara max 1/16 av processorklockan.
Annars kan det ju hända att dina samples har använts för tester i fabriken, och alltså inte har standard fuses.
Prövade sätta avrdude bitclock till -B 100 som ger 8 kHz SCK, hjälpte inte.
I övrigt bara
Och på usbasp hade jag ju satt slow-jumpern (iofs funkar det inte med korrekta fuses på dessa utan den heller).
I övrigt bara
Kod: Markera allt
avrdude -c usbasp -p m168
Max 1/4 är det.bearing skrev:SPI-klockan får vara max 1/16 av processorklockan.