Enbart använda 2 stift av 4 i en 2-polig tryckströmbrytare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vintron

Enbart använda 2 stift av 4 i en 2-polig tryckströmbrytare?

Inlägg av Vintron »

Jag undrar om det går att enbart använda 2 stift av 4 i en 2-polig tryckströmbrytare? jag behöver egentligen bara kunna bryta strömmen (eller spänningen i och för sig) på en av sladdarna.

Sedan undrar jag om indikatorn på tryckströmbrytaren fortfarande skulle fungera om man enbart använde 2 eller om den enbart fungerar om man använder alla 4?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Enbart använda 2 stift av 4 i en 2-polig tryckströmbryta

Inlägg av Glenn »

Det går bra att använda bara ena polen om den är tvåpolig, om indikatorn funkar beror ju på hur det är kopplat, finns olika varianter, det kan ju vara så att brytaren är enpolig och indikatorn använder dom två andra pinnarna, det kan också vara så att den är tänkt att bryta fas och nolla och indikatorn därför är kopplad mellan dessa, då fungerar det inte i ditt fall.
Vintron

Inlägg av Vintron »

Tackar för svaret. Pratade med säljaren på Elfa om när strömbrytarens indikator ska lysa, han sa att det går utmärkt att bara använda 2 stift och samtidigt få indikatorn att lysa men att kablarna måste kopplas in på rätt sida, sagt och gjort, har testat att ha kablarna på båda sidorna men den lyser inte.

Men då slog det mig att jag använder strömbrytaren för att bryta spänning, kan detta göra att den inte lyser? alltså att den skulle lysa om jag istället använde den till att bryta och aktivera ström istället?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Börja med att posta artikelnummer till knappen. Elfa brukar ha datablad där det står hur den funkar.
Ström och spänning kan inte existera separat.

Indikatorn kan bara lysa om den har en spänning över sig och en ström genom sig. Det skulle kunna hända när brytaren är öppen, om lasten kan jorda. Men det låter inte som att det är det du tänkt dig.
Vintron

Inlägg av Vintron »

Här är strömbrytaren:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20331

Datablad:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ata_en.pdf

Använder strömbrytaren till att fälla upp och ner en elantenn i min bil, min tanke var att köpa en strömbrytare med indikator så att den skulle lysa när antennen är uppfälld och vice versa men den verkar inte vilja lysa.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Forumet är så fint ordnat att det räcker med att skriva artikelnummer från ELFA så blir det en klickbar länk. 35-030-75
Till att börja med har den en lampa för 230V den kommer aldrig att lysa i en bil oavsett hur du kopplar.
det framgår inte i databladet, men jag förutsätter att lampan är monterad mellan polerna på ena sidan av brytaren.
Vintron

Inlägg av Vintron »

Ouch där ser man, vad trist. Finns det någonstans detta står när man kollar på elfas egna sida eller måste man gå in i databladen för att se detta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har aldrig varit med om att en strömställare med indikatorlampa skulle kunna lysa om man endast kopplar så att brytaren kopplar ihop två kablar. Det skulle kunna gå om man fulkopplar lite så att när brytaren är avstängd får man en ström bakvägen via förbrukaren så indikatorn kan lysa. Men då är det ju aldrig helt avstängt...
Man måste dra fram både fas och nolla (både plus och jord i bil) för att få till en indikatorlampa på rätt sätt.
Så även om man bara ska ha en enpolig brytning måste minst tre sladdar kopplas till brytaren.

Har för mig det står i sammanfattningen på respektive artikels sida om den är för 12V.
En liten hint är ju att om man hittar brytaren under rubriken nätströmställare är indikatorlampan med stor sannolikhet en 230V-modell.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det står även i databladet under kolumnen "Lighting voltage in V" vilken spänning lampan behöver.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag hittar bara den här tryckvippströmställaren med grönt lyse i för 12V. Märkligt nog ligger den under nätströmställare... :humm:
Inte sådär jättesnygg
35-004-44

En annan lösning är ju att köpa en för 230V och byta ut glimlampan mot lysdiod och motstånd så man kan köra på 12VDC. Lite bökigt dock.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Biltema har brytare med indikator för några tior. Det är tre ben. Det ena kopplas till jord, det andra till + från säkringen och det tredje till antennnen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

De flesta (alla?) bilstereo har dessutom en "motorantennutgång", i vissa fall är det en "slå på slutsteg"-utgång, som kan användas om man vill att antennen ska skickas upp / dras ned automagiskt...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Skillnaden mellan motorantennutgången och slutstegsutgången är dock att ofta så är bara motorantennutgången aktiv när stereon är i radioläge, och ibland är den aktiv även i CD/AUX-läge ifall man slår på TA.
Skriv svar