OB1.4 open beam 3D printer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DupeS

OB1.4 open beam 3D printer

Inlägg av DupeS »

Håller på att samla ihop lite delar till 3D skrivaren OB1.4 open beam 3D printer
http://www.thingiverse.com/thing:41967

Den platta som heter "PrinterPlate3.dxf" som skall hålla heatbed plattan står att den skall vara av aluminium.

Men jag funderar på om det inte skulle fungera lika bra med en akrylplatta i ca 5mm tjocklek istället, vad tror ni om det?
Borde vara lite lättare att hitta någon som kan hjälpa till att skära ut en sådan i akryl eller liknande var min tanke.

/Mikael
Zkronk

Re: OB1.4 open beam 3D printer

Inlägg av Zkronk »

Jag tror det finns en anledning till att plattan ska vara gjord av aluminium, och det är nog att hjälpa till att fördela och behålla värmen från värmeplattan.

Sen vet jag inte hur akryl mår av att vara uppvärmd till i alla fall 70 grader?
DupeS

Inlägg av DupeS »

Värmen är ju klart, den plattan skall iofs sitta med distans ca 1cm under värmeplattan så den har en ren mekanisk funktion.
Plattan skall inte hjälpa till med att sprida värmen i alla fall så det är frågan om akryl överlever värmen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätter du isolering mellan heatbeden och den skivan (vilket du oavsett borde göra för att korta uppvärmningstid och effektåtgång) i form av tex wellpapp som många kör med så lär skivan klara sig även i akryl.
DupeS

Inlägg av DupeS »

Låter smart med isolering under heatbedplattan har sett andra ha korkplatta där.
Ska se om man kan få tag på en platta i akryl då, om den inte håller får man väl skaffa en ny i alu då :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja om du monterar en 5mm eller tjockare korkskiva mellan akrylplattan och heatbedden så tror jag nog att det ska fungera utmärkt.
Skriv svar