Vi bytte lite märke av oljor på jobbet, som skulle ha längre livslängd och lägre friktion. och därmed kom även ett problem.
troligtvis så rensade den nya oljan bort gammal olja och smuts, och därmed minskade friktionen, och nu "självsvänger" servot i X-led.
Det brukar börja självsvänga vid snabbmatning. och brukar inte stanna förrän man trycker på nödstopp.
Förr så har jag för mig att man skruvade upp/ner spänningen på servo-kretsarna, så undvek man att servomotorn står och joggar fram och tillbaka för att hitta rätt värde.
så nu vet jag att det finns en MP(maskinparameter) som gör att återkopplingen mellan skalan och servot, inte blir lika snabb. dock så finns det några 1000 och jag tycker att alla låter likadant.
Jag har testat att ändra MP1510.0 och det var bara accelerationen, det hjälpte lite, men jag fick inte bort allt.
är det någon som har en idé?
MP till iTNC 530
- frownlayer
- frownlayer
Re: MP till iTNC 530
nu testade vi att dra åt kilarna till gejdrarna lite, det hjälpte lite. vi testade även att ändra MP1510 "kV factor for velocity feedforward control"
jag testade att dra upp den och se om det blev värre. men då kom ett nytt ljud istället. det nya ljudet är ett dovt mullrande. det gamla ljudet är mycket mer högfrekvent. så det var inte rätt parameter.
iom att det hjälpte att dra åt gejdrarna så tror jag det kan vara någon av MP1511, eller MP1512.
det känns som att han står och "letar" efter rätt läge med servomotorn, det är inte glas-skalor, bara stegmotor, så det är konstigt att den "letar" efter läget på bordet, då den egentligen inte har en aning om vart bordet är.
jag testade att dra upp den och se om det blev värre. men då kom ett nytt ljud istället. det nya ljudet är ett dovt mullrande. det gamla ljudet är mycket mer högfrekvent. så det var inte rätt parameter.
iom att det hjälpte att dra åt gejdrarna så tror jag det kan vara någon av MP1511, eller MP1512.
det känns som att han står och "letar" efter rätt läge med servomotorn, det är inte glas-skalor, bara stegmotor, så det är konstigt att den "letar" efter läget på bordet, då den egentligen inte har en aning om vart bordet är.
"nu testade vi att dra åt kilarna till gejdrarna lite" vilka kilar menar du? Menar du de justerkilarna som sitter vid linjärlagrena? För de ska du inte bara dra åt, de använder man för att räta upp skenorna så de blir parallella emot varann, har du bara dragit åt de utan att kolla parallellitet känns det som om de är oparallella nu och går trögare(därför det blev "bättre") men slitaget kommer att öka.
För vi pratar om skenstyrningar, right? Så inte du snackar om box-slides och jag om skenstyrningar.
Har du någon film på problemet annars?
Ang. Motorerna, det är en servomotor, ingen stegmotor. Vilket som, när du menar "letar" står den bara och juckar fram och tillbaka? Jag vet inte vad det kan bero på men servot har ju en resolver så den vet exakt var den är, när den inte är där den blitt tillsagd att den ska vara försöker den gå dit. En tanke kan ju dock vara att feltoleransen är för snäv så den inte komme fram(eller att den är nöjd med dess position rättare sagt), men det har ju funkat förut så...
För vi pratar om skenstyrningar, right? Så inte du snackar om box-slides och jag om skenstyrningar.

Har du någon film på problemet annars?
Ang. Motorerna, det är en servomotor, ingen stegmotor. Vilket som, när du menar "letar" står den bara och juckar fram och tillbaka? Jag vet inte vad det kan bero på men servot har ju en resolver så den vet exakt var den är, när den inte är där den blitt tillsagd att den ska vara försöker den gå dit. En tanke kan ju dock vara att feltoleransen är för snäv så den inte komme fram(eller att den är nöjd med dess position rättare sagt), men det har ju funkat förut så...
Jag svarar som jag brukar på liknande frågor: Vad säger Heidenhain själva när du frågar dem?
http://www.heidenhain.se/sv_SE/teknisk- ... kontakter/
Jag tycker att de är mycket bra att ha att göra med.
/NoXiN
http://www.heidenhain.se/sv_SE/teknisk- ... kontakter/
Jag tycker att de är mycket bra att ha att göra med.
/NoXiN
- frownlayer
Nu ska vi inte ta alla orden helt rakt upp och ner. gejdrarna är slipade fyrkanter, alltså inte som alla gamla maskiner, så kil kanske var fel ord. och sen menade jag ett servo med lägeskännare. så nu är vi med på banan igen 
Jag fick med ett litet klipp där fräsen "låser" i det vibrerande ljudet. ljudet uppkommer när man kör med snabbmatning.och sen tillägger jag att om man 3d-fräser (hög spindel-rpm), och det låser sig i vibrationerna, så kan man till 80% av gångerna avvärja vibrationerna genom att halvera spindel-rpm hastigt. och sedan går man tillbaka upp igen. vibrationerna kommer från X, så det har egentligen ingenting att göra med spineln.

Jag fick med ett litet klipp där fräsen "låser" i det vibrerande ljudet. ljudet uppkommer när man kör med snabbmatning.och sen tillägger jag att om man 3d-fräser (hög spindel-rpm), och det låser sig i vibrationerna, så kan man till 80% av gångerna avvärja vibrationerna genom att halvera spindel-rpm hastigt. och sedan går man tillbaka upp igen. vibrationerna kommer från X, så det har egentligen ingenting att göra med spineln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.