Plasma/fräs-bord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MaxE

Plasma/fräs-bord

Inlägg av MaxE »

Hej ny som medlem här på elektronikforumet, har läst och varit mycket underhållen av forumet innan jag vart medlem.
Så bli inte arga på mig om jag skulle skriva fel eller dylikt.
Jag begriper inte alla regler så bra! Förstår inte fortfarande varför man köper trasig/inte hel mat man måste ju laga den?
Visst skulle vara kul att gå på affären å köpa ej färdigblandat tvättmedel eller orullat toa papper, mickro i delar :)

Men till saken, jag vill bygga plasma/fräs koordinat bord med servo styrning. Då finns det "mach3" mjukvara finns det inte
någon open gl/gnu mjukvara som man kan använda? För att få fram koordinaterna ur en ritning som man sen kan lägga i en data bas och skicka till servona. Letat och letat men vet inte än vad sådant bord heter med X-Y och kanske Z koordinater.
Någon som har lite koll? Typ en kock eller så, som har lite koll?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Plasma/fräs-bord

Inlägg av gunne »

MaxE

Inlägg av MaxE »

Tack så mycket!
Jag har pluggat på lite och hittat att man programmerar cnc i gcode även kallat nc code.
Nu har jag problemet att jag har 2 servos "XtraDrive" och vet inte hur jag ska få in gcode i dom?
Har mjukvaran som driver dom (med det fyndiga namnet XtraWare) men vet ej om dom klarar gcode?
Har hittat tillägg till solidworks som kan göra om det till gcode. så där sitter jag fast nu.
H.O

Inlägg av H.O »

Det får du inte och det gör man inte.
Ditt CAD/CAM program genererar G-kod. LinuxCNC uppgift är sedan att läsa denna G-kod och generera styrsignaler för servoförstärkarna.
Styrsignalerna kan vara digitala steg- och riktningsignaler eller analoga hastighetskommandon. Helt beroende på vad förstärkarna klarar och hur systemet är uppbyggt.

Så, i ditt fall:
Solid Works -> G-kod -> LinuxCNC -> Servoförstärkare -> Motor
MaxE

Inlägg av MaxE »

Jahaa. den var ju klurigt. Men var hittar jag var linuxcnc skickar för signaler eller går det att ställa in?
Har kollat i wiki, men förmodligen letar jag på fel ställe.
H.O

Inlägg av H.O »

LinuxCNC kan "skicka" både och / antingen eller.
Det förstnämnda, alltså steg och riktning kan "skickas" genom parallelporten på datorn medan det senare, alltså analoga hastighets eller momentkommando kräver extern hårdvara.

Som du säkert redan kommit underfund med är det här inte något som görs på en förmiddag. Spendera några kvällar på att ögna igenom dokumentation och de tutorials som finns. Det kommer ge dig en övergrpande bild över hur det fungerar. Sen kan du gå in på detaljerna.
Skriv svar