Telldus Tellstick avläsning av elmätare

Berätta om dina pågående projekt.
j.po
Kontakt:

Telldus Tellstick avläsning av elmätare

Inlägg av j.po »

Här är ett sätt att logga elmätaren för den som har en Tellstick. Den röda LED'en på elmätaren blinkar 1000ggr/kWh.
Utanpå denna fästs en fototransistor kopplad till en Arduino.
Systemet är uppbyggd runt en ArduinoUno med LCD shield (fungerar även utan LCD).
En fototransistor kopplas till Pin3 och en 433MHz sändarmodul till Pin2.

Jag hittade ingen support för att visa annat än temperatur på Telldus Live,
så 1,5kW visas som 1,5°C.
Via http://www.tellmon.net kan man även få fina diagram över förbrukningen.
Visningen är i 24 timmarsperiod, 1h period och 36sekundersperiod (36sekunder =100 mätningar per timme).
Dessa visas som 3 olika termometrar i Telldus Live. Humidity används för att enkelt skilja de olika kanalerna åt.

Programkoden bifogas i en zip-fil om någon vill komma igång med ett liknande projekt.
tellduslive.JPG
momentan.JPG
P1010092.JPG
POelmatare.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion

Re: Telldus Tellstick avläsning av elmätare

Inlägg av hyperion »

Bra där! Satt faktiskt själv och tänkte på detta idag och är inne på att bygga en egen liten avläsare och sändare. Problemet är att jag inte vet vart mätaren är då jag bor i lägenhet :) Får haffa tag i vicevärden och höra. Hoppas den sitter i närheten av lägenheten. av en händelse kollade jag på elräkningen jag fick i veckan då den var lite väl låg tyckte jag. Visade sig att jag sänkte min elförbrukning i februari med 44% jämfört med snittet per månad de senaste åren. Enda skillnaden var att jag byggde om lite och därför hade datorn och slutsteget avstängda under perioder och även kvällar vilket inte var fallet tidigare. Blir ju ett par kronor på ett år, även om jag inte har någon hög elförbrukning.
josefk
Kontakt:

Inlägg av josefk »

Jag har oxå nyligen gjort en elmätar logger. Använder en RaspberryPi och helt egen hårdvara.

http://www.nattsjo.se/temp/power-hw/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Elmätarna sitter alltid i källaren om de inte sitter i varje lägenhet.
Själv beställde jag hem 100koll från e.on gratis. Var tvungen att prata med en person för enligt deras system kommer jag inte åt min mätare.
Men eftersom jag har egen nyckel till elrummen och min mätare sitter rakt under golvet så var det ju bara ner och skruva upp wifilådan och IR-öga på väggen där. :D

När de börjar ta betalt om ett år så ska jag nog säga upp detta och försöka greja till nån egen lösning. Tellstick ligger på listan. Det vore ju optimalt om det gick att använda befintlig hårdvara...
Skriv svar