RFID passagesystem för 66kr inkl frakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
drh

RFID passagesystem för 66kr inkl frakt

Inlägg av drh »

Jag kunde inte låta bli när det var så billigt och idag kom det.
Man kan säkert komma på något kul ställe att använda det på :)

http://www.ebay.com/itm/400547349442
IMG_1345.JPG
IMG_1346.JPG
Features:
•High quality and high security.
Sensitively and response quickly.
Support 250 standard users.
Support card password, card plus password & password plus card.
Can add card number and delete card number as your requirement.
With 10 pcs of Key fobs.
Classical Appearance with useful function.
Professional design for Home and Office.

Specifications:
•Working voltage: DC 12V
Unlock current: ?1000mA
Static current: ?60mA
Memory: 250 standard users
Card read distance: 0-10 cm
RF type: EM card
Working temperature: -10 ~ 70 C
Wide rel. humdity range : 10 to 90 %
Door open options (admin user selectable): Card (Key Tag) & Password/ Card (Key Tag) Only/ Password Only
Item dimension: 11.7*11.7*2.1cm
Item weight: 134g
Package size: 13.5*11.8*2.2cm
Package weight: 210g

Packet content:
•100% Brand New
•1 x RFID Proximity Door Control System
•10 x RFID Keyfobs
•1 x User manual
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: RFID passagesystem för 66kr inkl frakt

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var billigt!

Så Honda tillverkar örhängen alltså...
Har du hål i öronen eller blir det en projekttråd? :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Smart att ha som örhänge, då glömmer man dom inte :)

Jag törs inte starta någon mer tråd här just nu, ligger efter i två.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Om jag förstår hur den fungerar rätt så verkar den inte särskilt säker. Är det på skruvplintarna en anslutning för t.ex. elektroniskt dörrlås?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag har ett liknande RFID-lås liggande och undrar om det bara är jag som tänker fel, hur tusan ska man kunna kalla det säkerhet när låset skruvas loss med en skruv från utsidan och då blottar hela innanmätet samt kablarna till ett ev. elslutbleck/koppling mot larm?

Edit:
LarryXz: Det kanske var lite det du tänkte på?
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Ja. Det borde ju vara lätt att kortsynta/bryta anslutningen som styr dörrlåset isåfall.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Avsikten med låset är nog inte Riksbankssäkerhet.
Utan tillgänglighet för betrodda!
Allt måste inte vara svart eller vitt, detta är för en gråzon, kanske en städskåpsdörr för en vit svartjobbare!
Eller tvärtom tror Lasp :humm:
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Men om man är ute efter säkerhet, som t.ex. till dörren på huset så hade man nog inte köpt ett system för 66 kr :lol:
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Sedan kan det ändå vara en bra grund ändå.
Vill du göra ett delat montage kan du till exempel förlänga kabeln till EM-spolen, ev byta ngn komponent, och vips så har du ändå ett hyffsat säkert system.
Kretskortet monteras med andra ord på insidan (den säkra sidan), sedan monteras spole på utsidan.

Har för mig det ska finnas anslutning på dessa för extern spole också.
Ytterligare säkerhet kan t.ex. få genom att montera kretskortet i sabotageskyddad box (då på insidan).

nackdelen är att du inte kan få ut ngn logg på händelser, vilket kan vara bra att kunna få ut i de fall det har försvunnit grejer och du vill veta vem du ska stämma.
Men det finns billiga läsare som du kan koppla mot egna system också.

En annan grej man får tänka på är att EMP/störningar/kV/liknande in på antenningången kan få låset att öppna sig på sådana här billiga system, så skydda inget jättevärdefullt med sådana här system. Men fungerar för småsaker ändå.
Kan fungera, som andra här sagt, för lådor/skåp och liknande när man passerat ett "dyrt" system på huvudingången, för att styra behörigheterna lite mer indivuellt.

En perfekt applikation för detta system är t.ex. omklädningsskåp på ett företag/skola, där man har en dörr med ett konventionellt dyrt system (Ex Bewator Entro) in till omklädningsrummet och sedan detta billiga "skitsystem" till själva skåpen. ("skitsystemet" gör då att man bara har behörighet till sitt eget skåp och inga andras skåp).
Dock går de flesta större passagesystem att koppla till skåp så att ens personliga skåp automatiskt öppnas när man öppnar huvudingången också.
Skulle det ha försvunnit grejer pga manipulation av "skitsystemet" så är det ju lätt att kolla loggarna i det konventionella systemet och sedan vet man vem som ska polisanmälas och krävas på skadestånd.

(Och nej, ni behöver inte förkasta mina råd nu. På 5-10 år har man faktiskt lärt sig mycket inom säkerhet, och just därför som jag har t.ex. mitt nya SmartCard till mobilen för min webbplatsinloggning.)
Senast redigerad av sebastiannielsen 12 mars 2014, 11:26:22, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns rätt många billiga kodlås som bygger på samma typ av konstruktion (att all elektronik sitter i knappsatsen).

Normalt använder man dem inte för passage där de ska vara direkt inbrottsskydd, och så sätter man ofta en sabotagebrytare (så OM nån bryter loss eller försöker öppna knappsatsen för att komma åt kretsarna så går larmet). På den där skulle jag försöka sätta en mikrogapbrytare som påverkas av skruven som håller kåpan.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Nerre: Nej. Då kan man bryta loss knappsatsen med våld utan att sabotaget påverkas.
Bästa här är att sätta sabotagebrytan så att den ligger an mot väggen genom hålet i den kvadratiska monteringsramen.
Brytaren kan sättas exempelvis med dubbelhäftande tejp brevid K13 N15 lappen, så att brytaren sitter fast på kortet och knappen/armen ligger an mot väggen som den monterats på.
Då spelar det ingen roll hur knappsatsen tas loss.

Finns också säkerhetsreläer som då kan användas för att bryta kopplingen mellan dörrlås och knappsats när sabotaget påverkas, om man inte vill ha ett konventionellt larm, utan vill ha något bättre säkerhet än "allt-i-ett" knappsats men något sämre säkerhet än "delat montage".
http://www.bewator.com/se/products/inde ... LAER/p3452
Nerre

Inlägg av Nerre »

Då kan man ta loss kåpan utan att brytaren påverkas... Eftersom ett sånt där lås inte ska användas för inbrottsskydd är det dumt att räkna med att den som försöker ta sig in bryter loss kodlåset. Det är antagligen enklare att bryta loss dörren, sprinta ur gångjärnen eller nåt liknande.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Okej, nu när jag läser kommentarerna så kanske jag gjort ett dåligt köp... se min dörr nedan
round.jpg
:) :) :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

sebastiannielsen skrev:(Och nej, ni behöver inte förkasta mina råd nu. På 5-10 år har man faktiskt lärt sig mycket inom säkerhet, och just därför som jag har t.ex. mitt nya SmartCard till mobilen för min webbplatsinloggning.)
Menar du att du inte har kvar din universalstartsida för att logga in på alla webbplatser längre? :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

drh skrev:Okej, nu när jag läser kommentarerna så kanske jag gjort ett dåligt köp... se min dörr nedan
:) :) :)
Nejdå, men du behöver köpa ett till eftersom denna dörr behöver två lås för att komma upp i minst Grade V. :)
Skriv svar