Vilket motstånd ska jag ha mellan energikällan och ATmega?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Vilket motstånd ska jag ha mellan energikällan och ATmega?

Inlägg av Al_Bundy »

Hejsan!

Det finns en formel som heter: V = R*I som jag tänker använda mig av.
Jag tänker koppla ett 9 Volt batteri till ingångarna +5V och GND på ATmega328-PU. Enligt databladet ska en ATmega ha mellan 1.8-5.5 volt. Jag har bestämt mig för 5 volt ska rulla in.

För att då lösa ut R som jag söker ur formeln V = R*I så måste jag veta delta_V, dvs 9-5 = 4 volt. Då ska V = 4.
Men hur bestämmer jag då I? Vart ska jag mäta? Ska jag koppla in all utrustning och mäta medan jag simulerar. Eller räcker det bara att jag mäter direkt mellan +5V och GND på den ordinarie energikällan för att räkna ut strömmen I?

Den ordinarie energikällan är en vanlig Arduino UNO utan ATmega.
Användarvisningsbild
90kar08

Re: Vilket motstånd ska jag ha mellan energikällan och ATmeg

Inlägg av 90kar08 »

Det kommer inte att funka så eftersom strömmen I kommer variera, använd en spänningsregulator istället, t.ex. LM7805.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

NEJ

Använd en spänningsregulator.

Vad tror du händer om du har räknat ut resistansen givet en viss ström och du sedan lastar dess IO lite annorlunda?
Eller vid uppstartsögonblicket?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tror att det det blir obalans? Stämmer det?
Så en spänningsregulator säger ni!

Finns det någon hos Kjell och company som ni kan rekommendera mig?

Jag har faktiskt en IPS031 hemma.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 805-p90061 som jag föreslog i första inlägget.

En IPS031 är ingen spänningsregulator för övrigt, det är en MOSFET.

Edit: Eller nästan samma som jag föreslog, funkar likadant iaf...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej, tack! Då ska jag dit morgon och köpa denna :)

Behöver jag ingen resistor till denna? Bara koppla på 9 V batteriet och helt plötsligt kommer det ut 5 volt? Eller behöver jag en resistor för att hålla tillbaka en stor del av spänningen? Detta kommer bli intressant! :)

EDIT:
Nu när jag läser databladet så är minimum voltage 14.5 volt. Och jag har 9 volt batteri. Detta går väll inte?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilket datablad?
Länk!
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Det står att min inspänning är 7V och max är 25V.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och du har sett 14,5V var? "Recommended operating conditions" på sid 3 anger mycket tydligt att för en 7805 är lägsta inmatningsspänning för stabil funktion 7V.

Och i samma datablad sid 7 visas det hur man ska koppla in ett par kondensatorer för att undvika självsväng.

Du verkar ha svårt att ha koll på verkligheten...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:Okej, tack! Då ska jag dit morgon och köpa denna :)

Behöver jag ingen resistor till denna? Bara koppla på 9 V batteriet och helt plötsligt kommer det ut 5 volt? Eller behöver jag en resistor för att hålla tillbaka en stor del av spänningen? Detta kommer bli intressant! :)

EDIT:
Nu när jag läser databladet så är minimum voltage 14.5 volt. Och jag har 9 volt batteri. Detta går väll inte?
Självklart går det inte.

Du får börja med att lära dig läsa! Det står ingenstans att min 14,5V för att få ut 5V.
Det borde väl finnas någon komvux där du bor. Fråga dom om lämpliga kurser.

Du har massor av kopplingsexempel i databladet använder dom resistor för att få ut 5V?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Om jag inte minns fel så har du tidigare nämnt att du har lite svårt med engelskan. Själv så finner jag denna pdf ganska bra när jag läser/tyder datablad.
Personligen har jag inte så svårt med engelskan men alla förkortningar kan förvirra mig ibland så då kan beskrivningarna hjälpa till väldigt bra.

EDIT: Nu kanske det var ett dåligt inlägg då det inte skulle hjälpa vid just denna felläsningen samt att "guiden" är på just engelska, men ja ja, nu är det som det är.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Icecap skrev:Och du har sett 14,5V var? "Recommended operating conditions" på sid 3 anger mycket tydligt att för en 7805 är lägsta inmatningsspänning för stabil funktion 7V.

Och i samma datablad sid 7 visas det hur man ska koppla in ett par kondensatorer för att undvika självsväng.

Du verkar ha svårt att ha koll på verkligheten...
Verkligheten? Ja, jag har svårt att hålla koll på vad exakt man ska kolla på när det gäller datablad. Jag kan ge dig en bok om maskinelement och säga "Vaa? Vet du inte vad du ska kolla på för att lösa uppgiften? Det står ju rakt framför dig!".

Jag kollade på denna sida "Recommended operating condition" och jag kunde inte tolka den på något annat sätt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Magnus_K skrev:Om jag inte minns fel så har du tidigare nämnt att du har lite svårt med engelskan. Själv så finner jag denna pdf ganska bra när jag läser/tyder datablad.
Personligen har jag inte så svårt med engelskan men alla förkortningar kan förvirra mig ibland så då kan beskrivningarna hjälpa till väldigt bra.

EDIT: Nu kanske det var ett dåligt inlägg då det inte skulle hjälpa vid just denna felläsningen samt att "guiden" är på just engelska, men ja ja, nu är det som det är.
Inte så svårt med engelskan. Men läsa en bok på engelska är inte bara jobbigt..det är även dööötrist.
PDF-filen som du länkade. Jag hittade inte UA7812 där i.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Mindmapper skrev:
Al_Bundy skrev:Okej, tack! Då ska jag dit morgon och köpa denna :)

EDIT:
Självklart går det inte.

Du får börja med att lära dig läsa! Det står ingenstans att min 14,5V för att få ut 5V.
Det borde väl finnas någon komvux där du bor. Fråga dom om lämpliga kurse

Du har massor av kopplingsexempel i databladet använder dom resistor för att få ut 5V?
Hur exakt fungerar en spänningsregulator då? Ser den till så det blir hela tiden jämn spänning eller gör det så att när "aparaten" frågar om men spänning så ska regulatorn tvinga batteriet att mata ut mer spänning?
Skriv svar