Tormach 1100 PCNC och Robox hjälp.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rivve

Tormach 1100 PCNC och Robox hjälp.

Inlägg av Rivve »

Jag och några vänner är i uppstartsfasen av ett stort projekt där vi ska leva, forska och producera på en gård vi skaffat.
Min uppgift är att ha hand om maskinerna, trots att jag är hantverkare har ja aldrig haft att göra med en CNC maskin förut och behöver all hjälp jag kan få.
Jag ska till en början arbeta med och underhålla en Tormach 1100 PCNC och en Robox 3D skrivare.
Det jag undrar över är om någon här på forumet kan tänka sig agera mentor för mig med CNC teknik (programvara / verktyg, etc)?
Har lagt upp en tråd i Jobb/Tjänster men tänkte att det inte kan skada att fiska lite här också.
Jag bor i Stockholm så hoppas på att hitta någon i området / närliggande län.

Projektet betyder mycket för oss och jag hoppas verkligen någon har lust att ställa upp :pray:
För den som har lust kan jag erbjuda tillgång till våra maskiner och massa andra coola saker :wink:

Bästa önskningar till er alla, ni verkar byggt ett riktigt sjysst forum här!
Användarvisningsbild
kankki

Re: Tormach 1100 PCNC och Robox hjälp.

Inlägg av kankki »

Dessa YT kanaler har intressanta videor om Tormach PCNC. Fast du kanske redan sett dem:

John Grimsmo's Knifemaking Thuesdays: http://www.youtube.com/channel/UC8SC-01ZKmzTIa2Usn6fexQ
NYC CNC: http://www.youtube.com/channel/UCe0IyK4ntgdPTTjsxjvyHPg
tompi

Inlägg av tompi »

Man har ju alltid saker att göra men man kanske kan va behjälplig ändå, var håller ni till någonstans?
Rivve

Inlägg av Rivve »

Vad trevligt att höra Tompi :D
Vi håller till på Gärdet i Stockholm men kommer ha verksamheten en bit utanför Ludvika, men maskinerna kommer inte på några veckor. jag har blivit medlem på Stockholm Makerspace i hopp om att man kan träffa någon / träna där.
Det skulle ju också vara bra om man kunde hitta någon med egen verkstad jag kunde få gå lite kort tids praktik på, exempelvis.

Tack för tipsen Kankki! dem har jag redan sett dock och det är bra genomgångar av maskiner och hur de arbetar men mycket lite om hur man faktiskt får dem att röra på sig :humf:
zealotry

Inlägg av zealotry »

Spännande projekt, kan du berätta mer om satsningen i allmänhet eller kan jag läsa nånstans?

Kan tyvärr inte bistå med någon direkt kunskap gällande det du efterfrågar.
tompi

Inlägg av tompi »

Nu har jag letet efter min dvd från solidworks men jan inte hitta den. Solidmakarna som säljer ironcad i sverige har gjort ett europeiskt bibliotek till IC. Dom har gjort en jättebra instruktionsdvd på svenska. Det är den jag har tappat bort. Dom har endel filmer på youtube, sök på solidmakarna.
Rivve

Inlägg av Rivve »

Vår Fullständiga presentation är inte färdig och därför väljer jag att avstå från att säga mer i nuläget.
Det lilla jag kan säga är att vi siktar högt... mycket högt... och att vi kommer försöka med något mycket speciellt. :wink:
Jag kan lova att vi kommer med en noggrann presentation inom de kommande 8 veckorna och att alla våra medlemmar kommer visa sig här på forumet och presentera sig.
Vi är alla mycket entusiastiska och hoppas att detta projekt kan växa och nyttja allmänheten under en lång tid.
Rivve

Inlägg av Rivve »

Will do Tompi Tack för tipset! hoppas vi hörs vidare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Rivve skrev:Vår Fullständiga presentation är inte färdig och därför väljer jag att avstå från att säga mer i nuläget.
Det lilla jag kan säga är att vi siktar högt... mycket högt... och att vi kommer försöka med något mycket speciellt. :wink:
Jag kan lova att vi kommer med en noggrann presentation inom de kommande 8 veckorna och att alla våra medlemmar kommer visa sig här på forumet och presentera sig.
Vi är alla mycket entusiastiska och hoppas att detta projekt kan växa och nyttja allmänheten under en lång tid.
Det låter intressant.
Kom ihåg att uppdatera tråden senare.
Skriv svar