Har ägnat den senaste veckans lediga tid åt att krypa runt i båten och försöka ta reda på hur elsystemet är uppbyggt. Eftersom det är indelat i kretsar som styrs från elpanelen går alla kablar fram och tillbaka till panelen även om förbrukaren kanske finns alldeles intill batteriet. Många kablar blir det och långa blir dom...
Hemma har vi en bilbana av typen Scalectric digital. Där åker bilarna på samma krets men deras strömförbrukning/effektuttag styrs individuellt med signaler från gashandtaget via strömkretsen. Samma sak finns för modelltåg vet jag.
Finns det någon på forat som kan berätta vilka möjligheter det finns att göra likadant med förbrukarna i båtens elkrets som gasreglaget gör med bilarna på bilbanan? Visionen är att ha (nästan) alla elförbrukare kopplad till en och samma krets och från elpanelen skulle t ex all belysning kunna slås av med en knapp, instrumenten med en annan, via kodade signaler i den enda kabeln.
Har läst lite om CAN och LIN på nätet men båda känns overkill. Funktionen behöver bara vara av och på. Nästan så man skulle vilja köpa ett sånt konverteringschip till ett modellok och se om det kan styra en läslampa istället.

Edit: Det finns ett svenskt styrsystem kallat EmpirBus (http://www.empirbus.com/) som tillverkas av Trigentic i Uddevalla. Även det känns väldigt avancerat med dimmermöjligheter, scenarior etc. Undrar vad som skulle krävas för att låta en Raspberry Pi prata enkla styrkoder på båtens elnät och hur en typisk avkodare vid resp förbrukare behöver se ut? Eller är det KISS-principens varningsklockor som jag hör ringa i bakgrunden...
