LIN/CAN nätverk för att styra belysning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FaberCastell

LIN/CAN nätverk för att styra belysning?

Inlägg av FaberCastell »

Hej!

Har ägnat den senaste veckans lediga tid åt att krypa runt i båten och försöka ta reda på hur elsystemet är uppbyggt. Eftersom det är indelat i kretsar som styrs från elpanelen går alla kablar fram och tillbaka till panelen även om förbrukaren kanske finns alldeles intill batteriet. Många kablar blir det och långa blir dom...

Hemma har vi en bilbana av typen Scalectric digital. Där åker bilarna på samma krets men deras strömförbrukning/effektuttag styrs individuellt med signaler från gashandtaget via strömkretsen. Samma sak finns för modelltåg vet jag.

Finns det någon på forat som kan berätta vilka möjligheter det finns att göra likadant med förbrukarna i båtens elkrets som gasreglaget gör med bilarna på bilbanan? Visionen är att ha (nästan) alla elförbrukare kopplad till en och samma krets och från elpanelen skulle t ex all belysning kunna slås av med en knapp, instrumenten med en annan, via kodade signaler i den enda kabeln.

Har läst lite om CAN och LIN på nätet men båda känns overkill. Funktionen behöver bara vara av och på. Nästan så man skulle vilja köpa ett sånt konverteringschip till ett modellok och se om det kan styra en läslampa istället. :-)

Edit: Det finns ett svenskt styrsystem kallat EmpirBus (http://www.empirbus.com/) som tillverkas av Trigentic i Uddevalla. Även det känns väldigt avancerat med dimmermöjligheter, scenarior etc. Undrar vad som skulle krävas för att låta en Raspberry Pi prata enkla styrkoder på båtens elnät och hur en typisk avkodare vid resp förbrukare behöver se ut? Eller är det KISS-principens varningsklockor som jag hör ringa i bakgrunden... :-)
blueint
Kontakt:

Re: LIN/CAN nätverk för att styra belysning?

Inlägg av blueint »

Med en RS485 transceiver chip för 10 kr och en 8-bit mikrokontroller (MCU) för 20 kr kommer du långt.

Då ansluter du alla förbrukare till 12V ledningen och använder t.ex en IGBT halvledare för att slå av och på. Styrningen sköts via en separat signalledning med två trådar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kan även köra Ethernet.
Visst lite overkill för on/off, men då kan du ha kameror mm också
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

blueint skrev:Med en RS485 transceiver chip för 10 kr och en 8-bit mikrokontroller (MCU) för 20 kr kommer du långt.

Då ansluter du alla förbrukare till 12V ledningen och använder t.ex en IGBT halvledare för att slå av och på. Styrningen sköts via en separat signalledning med två trådar.
Hmm, skulle jag behöva en separat signalledning till varje förbrukare då eller kan dom dela på en gemensam "signalkrets"? I så fall känns det lite bökigt eller har jag fattat fel? Tekniken i digitala bilbanan verkar ju vara rätt enkel. Den är ju tom steglös. Jag vill bara ha I/0. Vad är haken?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alla förbrukare delar både elkraften och signalledningen. Annars försvinner ju poängen..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om du vill köra allt över strömmen så kör då DCC för modelltåg.LGB skalan klarar 24v.

Problemet uppstår nog om du vill ha dubbelriktad funktion..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DCC pulsar väl elkraften på ett sätt som vissa förbrukare kanske har svårt för?
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

blueint skrev:Alla förbrukare delar både elkraften och signalledningen. Annars försvinner ju poängen..
Jo, jag tyckte väl det... :-)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du likriktar och glättar spänningen till förbrukaren. Den har i princip ström hela tiden. Om du konstruerar ett eget system så kan du köra långsammare. Uart t.ex. Om du kan hålla reda på trådarna...
svanted

Inlägg av svanted »

en nackdel med "intelligenta" strömbrytare eller annat elektroniskt i våra hem...
(eller båtar) är att efter en dag med åska i luften kan man få byta ut rubbet, om man har otur.
bygg i så fall allt på modulkort, lättåtkomligt så man snabbt kan plugga i ett nytt.
FaberCastell

Inlägg av FaberCastell »

Googlade på EmpirBus och läste om en Hallberg Rassy-kund som hade haft stora problem med tekniken. Bl a slocknade hela båten i närheten av åskväder mitt ute på Atlanten och det är ju mindre bra. Detta var 2006 om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Att följa upp din grundtanke är ju inte fel.
Alla Digitala bilbanor utom MagRacing tar ju signaler från den utmatade 12 Volten.
Nu kör ju jag med trådlöst digitalt, men principen borde vara densamma.
Jag har plockat isär lite Nexa och ser att det fungerar bra med 24 V. Det blir ju hyfsat kostnadseffektivt!
Men de har ju ingen återkoppling ;-(

Notera att Scalextric har en begränsad effekt Slot.it är bättre men Nexa har inga problem.
Man borde kunna styra dem med 12 Volt också! Någon som testat de nya!
Användarvisningsbild
Limestone

Inlägg av Limestone »

Sjöräddningssällskapet använder Empirbus i några av deras fartyg så så dåligt är det nog inte.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Elektronik kommer alltid att vara känsligare än mekaniska strömbrytare och en sladd. Det är en riskavvägning man får göra. Man kan t.ex ordna förbikopplingsmöjlighet, kabel direkt till sådant som viss belysning så att man iaf kan läsa sjökort, ett rejält lager med reservmoduler, enkel konstruktion med lättillgängliga delar osv.
Skriv svar