Skära depron med diodlaser, vad behövs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79

Skära depron med diodlaser, vad behövs?

Inlägg av Glycol79 »

Eftersom jag håller på med RC, mestadels FPV och bygger FPV-plan och quads, började jag fundera lite på detta.
Har idag en Monomendel 3d-printer, samlar delar och pengar till en kossel :) Och det är bra till att göra diverse delar, dock inte flygplanskroppar. Så tanken var att använda chassit från en hemmabyggd fräs till att köra med laser istället.
Går det att skära tex 6mm Depronflak med diodlaser? Nu tänker jag på vit depron.
Har för mig att jag sett någon som använt bluray diod. Jag tänkte dock hitta någon färdig modul.

Hur många mW behövs? vilken färg på lasern? och vilka skyddsglasögon bör man ha?
Hur dämpar man eventuella reflektioner i maskinen, så man inte skadar andra oskyldiga?

Jag har googlat en hel del men blev inte direkt klokare av det tyvärr.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skära depron med diodlaser, vad behövs?

Inlägg av Meduza »

Fråga 1 är väl varför du ens ska laserskära depronet, det går väl bra att fräsa och har du en fräs så...

Du ska nog helst inte använda någon synlig laser alls för vit depron, det lär bli mycket reflektioner och lite effekt som absorberas, dvs farligt, skär dåligt och kräver därmed starkare laser... utan vi pratar nog om att du bör köra med CO2-laser, och dessa brukar vara halvsvåra att få tag på under 40W...
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag körde fräsen med en liten DC-motor med endast en bearbetad axel som skär innan. Nackdelen med det var att det lät hemskt. Typ tandläkarborr och 10 ggr högre. Skulle iof gå att bygga en dämpad låda över fräsen.
Nackdel två är att det dammar som bara den. Kändes lättare med rökutsug än att bli av med och samla upp dammet från depronet.

Så när jag såg någon göra det med en 3D-printer med bluraylaser trodde jag det skulle gå att skala upp lite. Och bli av med Z-axeln som jag inte fick till riktigt bra.

Kör man IR-laser reflekteras det väl ändå? nackdelen är då att man inte ens ser det.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nja, riktigt så enkelt är det inte, material som är helt transparenta eller vita i synligt spektrum kan vara helt absorberande i långvågig IR, eller tvärtom, och ja visst reflekterar du ut IR-laser, men ärligt sagt så är den lättare att skydda sig mot och mindre farlig per effekt än en diodlaser på grund av att ögats lins inte kan fokusera strålningen utan absorberar den i stället.

Det är lite svårt att skala pga att Blu-Ray lasrar kan du enkelt få tag i upp till 0,5W, 455nm laserdioder kan du få tag i upp till drygt 1W, sedan blir det mesta du får tag i 808nm-lasrar, och dom tycker jag är läskiga på riktigt, NIR som fokuseras bra av ögat men är osynligt och reflekteras bra på många material...

En vettigare frässpindel är inte särskilt dyrt, kostar nog lika eller mindre mot en laserdiod+drivare+optik eller så.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Ok, jag fattar poängen.

Skall googla runt efter en bättre spindelmotor. Testade en dremel innan, men den blev kass rätt fort. Körde tunn plyfa med den.
Får kolla igenom CNC-trådarna lite :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DVD laser har oftast dubbla effekten än dito BD laser.

Ett alternativ är annars en stråle med högtrycksvatten.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vill du ha lite prestanda och ha en tystare spindel, hoppa över allt som heter borstat och luftkylt och gå på vattenkylda borstlösa spindlar i stället i stil med denna:

http://www.ebay.com/itm/251106714715

Eller denna för ungefär samma pengar men dubbla effekten:

http://www.ebay.com/itm/170923177097

blueint: fast även med 650nm röd laser kommer du inte så mkt över 1W innan det blir fruktansvärt dyrt...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spelar inte så stor roll om man plockar från "trasig" DVD-brännare ;)
Nackdelen är att effekten är runt 200 mW oavsett om det räcker eller inte..
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

De där spindelmotorerna var riktigt intressanta. Får nog bli köp av någon. Det fanns inte för de priserna direkt när jag byggde ihop fräsen för ca 8 år sen. :)

Angående laser så testade jag för ett tag sedan med en röd laser från en skrotade DVD-RW. 450 mW stod det på den. Drev den lite hårdare och använde en slaktad laserpekares optik. Monterade i en gammal P4 kylare med fläkt. Den brände iallafall svarta CD-fodral, inte fort dock :)
Har mycket respekt för laser men har inga bra skydd egentligen. Jag fegade och använde en gammal CCTV-kamera och mina FPV-glasögon. Så ingen risk för ögonen iallafall.

Jag är ändå lite nyfiken på att labba med laser, mest för skojs skull. Kanske bara gravering istället.
Vad bör man skaffa för säkerhetsutrustning ?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kanske lite off-topic, men jag har själv funderat i de där banorna förut och fastnade för en tanke.

Vad tror ni om att värma en tunn nål (element från lödpenna eller linda en spole runt nålen av kanthal-tråd. Där nålen isoleras med kapton.

Jag har skurit depron med värmekniv och snittet blir väldigt snyggt, då det smälts och blir solitt.

Borde vara en enkel lösning, och framför allt enkelt att testa. Om en prototyp funkar tillfredsställande kanske man kan komplettera med temp-styrning och PID regulator.
choppertony

Inlägg av choppertony »

När jag var 6 år och gick på lekis så hade vi något som såg ut som en liten bågfil.
I handtaget satt det batteri , och i stället för bågfilsblad så var det en tråd där.
När man tryckte på en avtryckare så blev tråden varm och man kunde skära i
frigolit som om det vore smör en varm sommardag.

Så lustigt att de inte har det på dagis nu för tiden. Röken luktade ju så gott...
Och man behövde ju inte ens stå under fläkten. Jag har inte mått dåligt av det :shock:
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Hehe jag har redan en "pilbåge" med kantaltråd kopplat till ett gammalt labbagg. Är perfekt att skära vingprofiler ur blå friggo med den. Jag har dock utsug i hobbystugan. Tycker det luktar förfärligt.
Men idén med en varm nål eller liknande är inte så dum kanske. Har ju en del Hotends från mina skrivarbygge liggandes. Man kanske skulle modda en sådan och testa :)
Skriv svar