Power Supply - AC till DC frågor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SA0AZT

Power Supply - AC till DC frågor

Inlägg av SA0AZT »

Hejsan,

Då projekten blir fler och komponenterna behöver fler och fler olika typer av matningsspänningar så ville jag bygga mig något enkelt för att leverera både positiv och negativ spänning. Det jag kan tänka mig är att börja med +12V, -12V samt +5V och -5V. Sökt runt lite på nätet om hur man konverterar positiv spänning till negativ men har kommit fram till att strömmen aldrig kommer upp i några meningsfulla ampere.

Jag hittade sedan denna ritning som används i ett av mina ev. framtidsprojekt: http://ea4nz.ure.es/sdr/RTW-HF-SDR-9.jpeg

Min fråga är hur pass säker denna design är? En trafo är inte så svårt att få tag på och detta kan monteras in i en skärmad låda, men jag är osäker på om det är säkert att bara ta ut DC på detta viset? Har aldrig laborerat med AC>DC förut så hoppas att ni kan ge mig lite tips och ev. varningar innan jag sätter igång!

Mvh Matte!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Power Supply - AC till DC frågor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett vanligt PC nätaggregat ger väl det du frågar efter!
SA0AZT

Inlägg av SA0AZT »

Ja juste! Det var ett bra tips. Har byggt om ATX nätaggregat tidigare, dock med positiv spänning som mål så det borde inte vara några problem. Det ska jag definitivt kolla upp!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

LM2587-12 och LM2587-5
De 2 + några kringkomponenter så är du i land.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där länkade nätagget innehåller väl ett skolboksexempel på "en extra likriktarbrygga i onödan".

Förutom att det är helt bortkastat att ha två bryggor så förlorar man också helt i onödan ett diodspänningsfall på matningen till glättningskondingarna. Trafon behöver alltså vara på någon extra volt vilket vid endast 18V och en maxström på 500mA och två halvor med denna förlust gör att man bränner upp emot en watt i onödan.

Såhär borde det istället se ut:
RTW-HF-SDR-9.jpeg
P.S. om jag inte minns fel så har det åtminstone förut funnits 78xx-regulatorer med en strömgräns på 500mA. Det kan kanske eller kanske inte vara bra med sådana när trafon bara är specad på 500mA. Om matningen ska driva något med korta toppströmmar så är de vanliga 1A-varianterna (som ritat i schemat) nog bättre.

Tänk hur som helst på att regulatorerna i sig visserligen är kortslutningsskyddade, men trafon tar stryk ifall kopplingen körs med kortslutning en längre stund.

Tröga säkringar på 500mA mellan trafons pinne 3 - likrikarbryggan samt mellan trafons pinne 6 - likriktarbryggan skyddar trafon. (300mA-säkringen på primärsidan är väl mer brandskydd, det motsvarar 69W effekt in i trafon som är specad att orka ge 36W ut. Att säkringen är så stor är för att den ska klara trafons startström och även startströmmen som uppstår när glättningselektrolyterna laddas. När trafon väl är startad så är dock säkringen stor nog att skada trafon vid 'lagom' överbelastning).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

ELFA har utförsäljning på 78xx speccade för 500mA, jag köpte på mig ett lager :)
Skriv svar