1-Wire á la DS18B20, alternativ?
1-Wire á la DS18B20, alternativ?
Ja, ska man köpa Dallas sensorer ska man ju leta om man vill ha dom billigare. Men jag har för mig att det finns/fanns en annan tillverkare av 1-Wire sensorer. De hade en annan checksum-uträkning, antagligen för att inte det skulle bli för mycket tjafs med Dallas/Maxim, men jag kan inte hitta dom.
Någon som vet/minns?
Någon som vet/minns?
Re: 1-Wire á la DS18B20, alternativ?
Jämfört med andra tempsensorer är dom ju det, sverigepris ligger väl på runt 50-lappen ?
Men det beror väl mest på hur många man behöver
Men det beror väl mest på hur många man behöver

- SeniorLemuren
Jag är också intresserad av någon liknande digital tempgivare typ DS18B20.
"Jämfört med andra tempsensorer är dom ju det"
Vilka jämför du med?
"Jämfört med andra tempsensorer är dom ju det"
Vilka jämför du med?
Sådana som inte är 1-wire, microchip har ju tex ett gäng som bara kostar några kronor styck. MCP9700 tex, iofs med analog output, men jag har köpt andra som jag tror pratade I2C och liknande billigt också.SeniorLemuren skrev: "Jämfört med andra tempsensorer är dom ju det"
Vilka jämför du med?
..Har dock hrrm, inte gjort nåt på det projektet där jag skulle mäta temp på några år nu. ..Men jag skippade just DS18B20 pga kostnaden iaf.
- SeniorLemuren
Jah. Det lät som om du hade andra digitala 1-wire sensorer att jämföra med. Att jämföra Äpplen och bananer är ju inte så stor idé. 
"men jag har köpt andra som jag tror pratade I2C och liknande billigt också"
Är det mest svammel, eller har du några exempel ?

"men jag har köpt andra som jag tror pratade I2C och liknande billigt också"
Finns ju dehär temp/fuktighetssensorerna DHT11/DHT22 som också har liknande kommunikation.
Man får dock 10-pack DS18B20 väldigt förmånligt på AliExpress.
Man får dock 10-pack DS18B20 väldigt förmånligt på AliExpress.
> "Är det mest svammel, eller har du några exempel ?"
Att det skulle finnas andra eller om de är billigare?
Ja både och, finns en hel uppsjö digitala temperatursensorer, se bara Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... geSize=100
Men som sagt, 20-25kr i Sverige och en ~tia från utlandet, billigt skulle jag säga.
Att det skulle finnas andra eller om de är billigare?
Ja både och, finns en hel uppsjö digitala temperatursensorer, se bara Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... geSize=100
Men som sagt, 20-25kr i Sverige och en ~tia från utlandet, billigt skulle jag säga.
Nu gäller det inte min anläggning men har man t.ex. en ackumulatortank med skicktning och vill veta laddningsgraden kan man placera ett antal temperatursensorer på sidan o samla in data från dom.
DS18B20 och liknande men 1-Wire® bus är ju kanonbra till detta men ska man ha ett antal på tanken och lite varstans kan det krypa iväg.
Och jag vet att jag har sett ett alternativ för ett tag sedan, det var samma sorts kommunikation förutom att checksummen blev räknat ut på ett annat sätt - och det fanns lite andra småsaker som skiljde sig men själva kommunikationen på bussen var lika och priset kännbart lägre.
Och är det bara mjukvara är det knappast ett större problem att autodetektera huruvida det är en Dallas/Maxim eller en konkurrent som det har hämtats data ifrån.
DS18B20 och liknande men 1-Wire® bus är ju kanonbra till detta men ska man ha ett antal på tanken och lite varstans kan det krypa iväg.
Och jag vet att jag har sett ett alternativ för ett tag sedan, det var samma sorts kommunikation förutom att checksummen blev räknat ut på ett annat sätt - och det fanns lite andra småsaker som skiljde sig men själva kommunikationen på bussen var lika och priset kännbart lägre.
Och är det bara mjukvara är det knappast ett större problem att autodetektera huruvida det är en Dallas/Maxim eller en konkurrent som det har hämtats data ifrån.
Kör addresserbara i2c, de brukar du kunna ha 4 alt 8st på varje buss.
Kör sedan en i2c mux så kan du hänga på fler.
Kör sedan en i2c mux så kan du hänga på fler.
Micke_s:
* Då det redan finns en 1-Wire® bus är det inget att tänka på.
* I²C kommer jag inte att använda om jag kan undvika! Som on-board bus kan jag acceptera den men utanför: glöm det!!
* 8 sensorer räcker inte till på en del projekt.
* Muxar? Menar du på fullt allvar att man ska sprida skiten ytterligare runt? Kommer inte att ske!
Jag är inte förtjust i 1-Wire® bus till att börja med, den har dock den fördel att man kan identifiera enheter och - med rätt kopplingsplint - kan montera sensorer som kan expandera systemet. En TO-92 är ganska enkel att montera i en sockerbit om det behövs. Har man en SOT-23-5 behövs ett litet kretskort för att det ska fungera och redan där blir det irriterande och kostnaden ökar.
Och jag frågar inte efter alternativ till 1-Wire® enheter, jag har redan sett vad som finns! Jag har vald 1-Wire® av en specifik orsak, ville jag ha SPI/I²C eller annat hade jag vald det från början.
* Då det redan finns en 1-Wire® bus är det inget att tänka på.
* I²C kommer jag inte att använda om jag kan undvika! Som on-board bus kan jag acceptera den men utanför: glöm det!!
* 8 sensorer räcker inte till på en del projekt.
* Muxar? Menar du på fullt allvar att man ska sprida skiten ytterligare runt? Kommer inte att ske!
Jag är inte förtjust i 1-Wire® bus till att börja med, den har dock den fördel att man kan identifiera enheter och - med rätt kopplingsplint - kan montera sensorer som kan expandera systemet. En TO-92 är ganska enkel att montera i en sockerbit om det behövs. Har man en SOT-23-5 behövs ett litet kretskort för att det ska fungera och redan där blir det irriterande och kostnaden ökar.
Och jag frågar inte efter alternativ till 1-Wire® enheter, jag har redan sett vad som finns! Jag har vald 1-Wire® av en specifik orsak, ville jag ha SPI/I²C eller annat hade jag vald det från början.
Om man bara behölver en tempsensor så kan det ju vara strunt samma om det är just 1wire, i2c eller analogt, så var det i mitt fall, jag testade olika för att se vilket som var smidigast.SeniorLemuren skrev:Jah. Det lät som om du hade andra digitala 1-wire sensorer att jämföra med. Att jämföra Äpplen och bananer är ju inte så stor idé.![]()
Därför skrev jag bara tempsensorer, inte 1wire, sedan förtydligade jag att det exemplet jag gav var analogt.
glasklart.
Om det är viktigt kan jag nog leta rätt på mail från nör jag samplade eller ordrar från tillfället, men nu har ju andra redan gett exempel."men jag har köpt andra som jag tror pratade I2C och liknande billigt också"
det projektet är ju som de flesta av mina andra projekt avstannat

- Magnus_K
- EF Sponsor
Kan sensorer med "SMAART WIRE" vara ett alternativ Icecap?
Texas verkar ha en sensor som heter TMP104 som nyttjar detta interface. OBS. Har inte haft tid att läsa allt men det kanske fungerar?
EDIT: Kanske trevligt med en länk också. Hittade dom delvis hos mouser -> länk till mouser
Texas verkar ha en sensor som heter TMP104 som nyttjar detta interface. OBS. Har inte haft tid att läsa allt men det kanske fungerar?
EDIT: Kanske trevligt med en länk också. Hittade dom delvis hos mouser -> länk till mouser