Mitsubishi U120s inverter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Rezekne

Mitsubishi U120s inverter

Inlägg av Rezekne »

Har en maskin som i efterhand komletterades med frekvensomriktare. Hade lite problem med att den gav felmeddelande om överström och kopplade förbi den. Ska nu försöka använda den igen och se om det fungerar bättre nu.
Men installatören år 2000 gick förbi det vanliga motorskyddet vilket jag nu också gjort förstås. Ska man kunna ställa in värden på invertern? Om det nu finns en viss skillnad på strömåtgången mellan faserna som den regaerat på, kan man ställa in toleranser för det? Åtminstone 5% skillnad borde väl accepteras.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Mitsubishi U120s inverter

Inlägg av konig7070 »

Här är manualen. Och jag kan inte hitta något om inställning av överström eller inställning av motorns märkström. Så testa att mät strömmen till motorn och se om den överstiger maxströmmen som är angiven på omriktaren.

http://www.acpd.co.uk/sei/s/1488/mitsub ... manual.pdf
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Har inte heller hittat något om det. Men det är fyra år sedan jag kopplade förbi inverten och vanliga motorskyddet har inte löst ut någon gång. Ska köra den skarpt imorgon då får vi se.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

konig7070 skrev:Här är manualen. Och jag kan inte hitta något om inställning av överström eller inställning av motorns märkström. Så testa att mät strömmen till motorn och se om den överstiger maxströmmen som är angiven på omriktaren.

http://www.acpd.co.uk/sei/s/1488/mitsub ... manual.pdf
Funktion 9 i manualen sid 14 och 16 tycker jag verkar tillämpliga.
Är den inte justerbar står det på typskylten vilken motorström den är avsedd för och det är bara att jämföra dessa värden.
Torque inställningen kan också påverka.
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Stämmer. Hittade det och den var inställd på 3,4 amp och motorn är på 3,2 amp. Ställde iaf upp inverten till 3,5 amp och har kört den i en timme utan problem.
Som jag minns det gick det egentligen inte alls att använda den som det för fyra år sedan, att den slog ifrån inom en minut eller så. Skillnaden kan vara att det är rätt mycket kondensutföällningar på maskinerna ibland, dock inte nu.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fukt är rena döden för motorer. Det leder till överslag i lindningar och mellan lindningar och andra delar av motorn. Man bör åtgärda detta problem så att kondens inte får ta sig in i motorn.
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Invertern knallag och går utan mankemang. Dumt att jag inte kopplade in den tidigare.
Dock ger den rätt elaka störningar som gör radiolyssnande i närheten till en pärs. Finns det något man kan göra åt det? Den sitter idag i ett vanligt jordat metallskåp.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man brukar använda skärmad kabel från omriktaren till motorn.
Antar att det inte sitter en sådan där.
Rezekne

Inlägg av Rezekne »

Tyvärr sitter det skärmad kabel där, jordad och allt.
Skriv svar