Theremin.
Theremin.
Jag och min bror satt i telefon, och pratade om svartkrut och tryckluft. Ja typ alla sätt att reta upp andra med. så tänkte jag på en "Theremin" (kan vara felstavat, orkade inte googla). Men är inte det det ultima sättet att reta upp folk på som inte inser att klockan är runt 02:30, som inte vill gå hem till sin egen trygga samvaro i deras eget hem? Istället för att dra fram Diaprojektorn och bilder från besöket på Ölands Djurpark, så kan man säga. "Jag ska spela en låt för er".
Så därför frågar jag er. Finns det någon på forumet som byggt en Theremin, och kan bidra med mönsterkort och förslag på hur jag ska gå vidare för att bli av med "vänner" som utnyttjar min gästfrihet?
//Joakim
Så därför frågar jag er. Finns det någon på forumet som byggt en Theremin, och kan bidra med mönsterkort och förslag på hur jag ska gå vidare för att bli av med "vänner" som utnyttjar min gästfrihet?
//Joakim
- SeniorLemuren
Re: Theremin.
Jag har svårt att tro, att om du inte ens orkar skriva "Theremin" i Googles sökruta så misstänker jag att du aldrig kommer orka att bygga en sådan. Det enklaste är nog faktiskt att du talar om för dina gäster att det är dags att lämna festen. (Om du orkar.) 
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Hörde en grej häromdagen.
En gubbe trakten var känd för att säga ifrån på ett försynt sätt ..
som värd gick han fram till fönstret, tittade ut och sa, om en hade varit borta nu, hade en valt att gå hem!
En gubbe trakten var känd för att säga ifrån på ett försynt sätt ..
som värd gick han fram till fönstret, tittade ut och sa, om en hade varit borta nu, hade en valt att gå hem!
- SeniorLemuren
Hur gick detta till?
Jag gjorde ett inlägg i denna tråd (Theremin) som är skapad av Ostboll 3 feb 2014, 05:19
Senare hittar jag en tråd (Strömmande känsla i hela lagenhet) skapad 23 feb 2014, 07:52 av Man-30 Där mitt och TS inlägg finns med i nedkortad version.
Edit: @Lasp

Glöm allt detta som jag skrivit här. Jag hade ett litet hjärnsläpp
Jag gjorde ett inlägg i denna tråd (Theremin) som är skapad av Ostboll 3 feb 2014, 05:19
Senare hittar jag en tråd (Strömmande känsla i hela lagenhet) skapad 23 feb 2014, 07:52 av Man-30 Där mitt och TS inlägg finns med i nedkortad version.
Edit: @Lasp
Glöm allt detta som jag skrivit här. Jag hade ett litet hjärnsläpp
Uppfinnaren själv Leon Theremin lirar, låter som att spela på såg:
@SeniorLemuren: Menar du allt du någonsin skrivit i forat eller bara det du skrev i denna tråd?
@SeniorLemuren: Menar du allt du någonsin skrivit i forat eller bara det du skrev i denna tråd?
- SeniorLemuren
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Just det - en såg att spela på är också bra, eller meddela att dina barn (om du nu har) ska spela Kära Mor på ackordcittra ....
På tal Theremin - aussie-tidningen Silicon Chip har haft ett par olika theremin-projekt. Kolla där!!!
Man kan också utbrista "Kors! Är det bara klockan som har vett att gå???" eller "Hörde ni?? Var det morgontidningen som kom??!!"
På tal Theremin - aussie-tidningen Silicon Chip har haft ett par olika theremin-projekt. Kolla där!!!
Man kan också utbrista "Kors! Är det bara klockan som har vett att gå???" eller "Hörde ni?? Var det morgontidningen som kom??!!"
Jag funderar allvarligt om det där stycket inte är fejk.hanzibal skrev:Uppfinnaren själv Leon Theremin lirar, låter som att spela på såg
Hur många gånger jag än tittar så kan jag inte på något sätt se hur han rörelser harmoniserar med tonen.
Varför man nu skulle vilja fejka det hela kan man ju undra..
Fast det ser lika konstigt ut på andra klipp ser jag nu...
Kanske är jag som inte fattar hur den funkar bara...
Fan man blir mer och mer intresserad av det där skumma instrumentet..
Kanske är jag som inte fattar hur den funkar bara...
Fan man blir mer och mer intresserad av det där skumma instrumentet..
Det är inget konstigt alls med det instrumentet, men det krävs en del träning innan man kan spela någon melodi.
Jag har själv provat...
Naturligtvis är det inte jag som spelar på filmen.
Jag har själv provat...
Naturligtvis är det inte jag som spelar på filmen.
Theremin och mycket annat:
Minst hälften av "instrumenten" borde få besökare nervösa och gå hem.
Och det spelande stearinljuset borde vara tekniskt intressant för många här.
Minst hälften av "instrumenten" borde få besökare nervösa och gå hem.
Och det spelande stearinljuset borde vara tekniskt intressant för många här.
Avståndet från hans högra hand till den vertikala antennen bestämmer tonhöjd, det är ganska fina rörelser. Och avståndet från hans vänstra hand till den horisontella öglan bestämmer volym. Jag tycker det stämmer ganska bra med ljuden som hörs.ToPNoTCH skrev:Jag funderar allvarligt om det där stycket inte är fejk.hanzibal skrev:Uppfinnaren själv Leon Theremin lirar, låter som att spela på såg
Hur många gånger jag än tittar så kan jag inte på något sätt se hur han rörelser harmoniserar med tonen.
Varför man nu skulle vilja fejka det hela kan man ju undra..
något stroboskop
jag tänker 4 stycken
http://www.thomann.de/se/martin_rush_st ... df890abd09
som går igång vid ett klockslag, du ska nog itne vara i rummet dock.
jag tänker 4 stycken
http://www.thomann.de/se/martin_rush_st ... df890abd09
som går igång vid ett klockslag, du ska nog itne vara i rummet dock.