aluminiumchassi
aluminiumchassi
Hejsan! som några av er redan vet så var jag inne i tankarna att bygga ett chassi utfräst ur aluminium, efter en hel del omtänkande och svordommar så beslöt jag mig att gå den enkla vägen. plåt och ihopmontering!
jag har en hobby som moddare av datorchassin, jag har tidigare gjort ett par datorer och ställt ut dessa i tävlingar.
detta gör jag för att få visa vad jag kan skapa, vinst bryr jag mig föga om. jag har haft en dröm de senaste åren att göra en dator där chassit är helt fräst i aluminium, eftersom jag vet om att det är en omöjlighet för mig som privatperson att få en klump på 145kg fräst (många här i forumet påpekade detta med) så tänkte jag istället skaffa aluminiumbitar 6mm tjocklek och svetsa ihop dessa. bitarna jag sökte skall vara 460x200x6 mm, jag behöver 4 av dessa samt 2 plåtar som är 460x460x6(en av dessa ska endast vara 4 mm tjock detta är till sidoplåtar) samt 1 rör som har en tjocklek på 6mm och diameter på 70mm. tanken är att efter chassit byggts ihop skall det lackas mattsvart med pulverlack och sättas vattenkylning med silvriga kopparrör.
jag fick köpt alu plåt + rör idag på maskindelen.se så fort dessa anländer så skall det byggas utav tusan.
[] få godset (fås idag, 2014-02-24)
[] beställa sidoplåt
[] få gods utfräst
[] få detaljer utlasrade
[] skaffa hardware
[] skaffa LC (sponsring är sökt)
[] pulverlacka chassi
[] montera
[] lösa en motordriven upphägning av sidoplåt
[] sleeve (ofc)
har frenetiskt försökt få hjälp av diverse företag som sponsring. utan resultat dock
jag har en hobby som moddare av datorchassin, jag har tidigare gjort ett par datorer och ställt ut dessa i tävlingar.
detta gör jag för att få visa vad jag kan skapa, vinst bryr jag mig föga om. jag har haft en dröm de senaste åren att göra en dator där chassit är helt fräst i aluminium, eftersom jag vet om att det är en omöjlighet för mig som privatperson att få en klump på 145kg fräst (många här i forumet påpekade detta med) så tänkte jag istället skaffa aluminiumbitar 6mm tjocklek och svetsa ihop dessa. bitarna jag sökte skall vara 460x200x6 mm, jag behöver 4 av dessa samt 2 plåtar som är 460x460x6(en av dessa ska endast vara 4 mm tjock detta är till sidoplåtar) samt 1 rör som har en tjocklek på 6mm och diameter på 70mm. tanken är att efter chassit byggts ihop skall det lackas mattsvart med pulverlack och sättas vattenkylning med silvriga kopparrör.
jag fick köpt alu plåt + rör idag på maskindelen.se så fort dessa anländer så skall det byggas utav tusan.
[] få godset (fås idag, 2014-02-24)
[] beställa sidoplåt
[] få gods utfräst
[] få detaljer utlasrade
[] skaffa hardware
[] skaffa LC (sponsring är sökt)
[] pulverlacka chassi
[] montera
[] lösa en motordriven upphägning av sidoplåt
[] sleeve (ofc)
har frenetiskt försökt få hjälp av diverse företag som sponsring. utan resultat dock
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Poke 24 februari 2014, 10:08:26, redigerad totalt 1 gång.
Re: aluminiumchassi
Varför bygga i alu om du ändå ska pulverlacka ? eller ska det vara "metalliskt" på insidan ?
Jag har aldrig svetsat i aluminium "på riktigt" (bara lekt lite med kass utrustning), men slår det sej inte ? isåfall lär det väl bli en del efterjobb ?
Jag har aldrig svetsat i aluminium "på riktigt" (bara lekt lite med kass utrustning), men slår det sej inte ? isåfall lär det väl bli en del efterjobb ?
Jo, efterssom jag svetsat en hel del i stål och RF så känns det ju som att allt man svetsar i slår sej, man får bara minimera skadan 

-
Hm svetsa blir svår att få rakt alu kryper så ini h*te du måste värma jämt hela stycket till 300grc minst.., men ska du fräsa så varför inte limma ihop skiten finns fina karosseri lim tex 3M™ Panel Bonding Adhesive, 08115, ordna en fixtur, repa och genrepa limma klart tighta fogar som inte syns 

Borde det inte klara sig om man inte helsvetsar utan bara kör centimeterkorta svetsar och inte så många då?
Någonstans här i forumet finns en tråd om lödning av aluminium, stavar som man löder med gaslåga har jag för mig... Då borde TS själv kunna göra jobbet.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Två andra filmer, där de gör på lite mer rätt sätt. 
<-- I slutet ser man hur tunna bitarna egentligen är.
Jag brukar använda Epoxy eller Plastic Padding när jag vill få ihop metallbitar utan att det blir några skarvar.
Ett exempel på när jag använde Plastic Padding för att förvandla ett plaströr och den här plåten:

..till den här:

<-- I slutet ser man hur tunna bitarna egentligen är.
Jag brukar använda Epoxy eller Plastic Padding när jag vill få ihop metallbitar utan att det blir några skarvar.
Ett exempel på när jag använde Plastic Padding för att förvandla ett plaströr och den här plåten:

..till den här:

jabellasoda skrev:Ska du fräsa dina separata plåtbitar innan svetsning?

har en kille som svetsat i snart 30 år, han kommer klara det fint, annars får man skruvam ihop detVilhelmsson skrev:Hm svetsa blir svår att få rakt alu kryper så ini h*te du måste värma jämt hela stycket till 300grc minst.., men ska du fräsa så varför inte limma ihop skiten finns fina karosseri lim tex 3M™ Panel Bonding Adhesive, 08115, ordna en fixtur, repa och genrepa limma klart tighta fogar som inte syns
Det fungerar bra om det är små grejer, men är det stora grejer så kyls objektet ner för bra och det är skitsvårt att löda, tillverkarna tycker man ska förvärma grejerna i ugn eller nåt, och det kan man säkert göra, men är det skitiga stora grejer (som det brukar vara för mej) så..PeterH skrev:Någonstans här i forumet finns en tråd om lödning av aluminium, stavar som man löder med gaslåga har jag för mig... Då borde TS själv kunna göra jobbet.
Är nog ett helvete att få till med ett helt chassie.
Du kan nog glömma att helsvetsa.stenD skrev:Borde det inte klara sig om man inte helsvetsar utan bara kör centimeterkorta svetsar och inte så många då?
Beroende på vilken ordning du gör delarna i, kan du komma undan trots att det slår sig. Var dock beredd på att acceptera att det kommer att slå sig. Om du vill minimera risken för interna spänningar bör du ha koll på valsriktningarna i plåten och matcha dessa mot varandra.
Man kan annars tex svetsa ihop ramen, värmebehandla den för att spänningarna ska minimeras och därefter göra bearbetningen för hål, styrningar etc. Då blir de interna avståenden korrekta, även om just yttermåtten kanske blir lite andra än tänkt från början.
Annars hade jag nog limmat och nitat eller bara limmat. Du har ingen anledning att svetsa ett datorchassie eftersom det inte ställer några högre krav på hållfasthet. Värme (dvs svets) är överlag ett skit att behöva blanda in i precisionskonstruktioner...
jag har släppt svetsideen, jag ska nog göre en form av spårning och setan skruva ihop det, det underlättar dessutom i byggskedet ifall jag kan montera isär och fibbla.
paketet skickades idag kl 12 snart så :O
paketet skickades idag kl 12 snart så :O
Ett svepskäl gott som något att behålla "gamla spisen" när man byter, alltsåGlenn skrev:tillverkarna tycker man ska förvärma grejerna i ugn eller nåt, och det kan man säkert göra, men är det skitiga stora grejer (som det brukar vara för mej) så...