Analog switch för 24V matningspänning och högt headroom?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
tubis

Analog switch för 24V matningspänning och högt headroom?

Inlägg av tubis »

Jag letar efter någon lösning som kan stänga av och på en analog signal som är lite större. Övrig krets ska matas med 24V för att just hantera lite högre signalnivå.
Signalen är en audiosignal. Jag behöver egentligen bara x1 switch av den digniteten men kan även använda en x2 eller x4 för övriga switchar i kretsen som hanterar betydligt lägre signalnivåer. Kan även tänka mig att knåpa ihop switchen själv av diskreta komponenter om någon har en lösning. Utrymmet är begränsat så vill inte sätta in ett stort relä. Övriga switchar är för närvarande enbart diskreta p-fet. Dessa klipper dock signalen när den blir för stor.
Alltså
1:Tål 24V matning
2: Passerar så hög signal som möjligt mot matningsspänningen men får begränsa min signalnivå till vilken lösning som finns
3: Behöver endast x1 men x2 o x4 kan gå ann.
4: Ingen minusspänning finns att tillgå.
5.Switchen ska inte hantera några strömnivåer att tala om.
5: Kan tänka mig att bygga kretsen själv av diskreta komponenter om det finns någon lösning.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Analog switch för 24V matningspänning och högt headroom?

Inlägg av psynoise »

Vill du bryta med en FET gäller det att hålla spänningen över transistorns låg för att stanna kvar i det linjära området. Av detta vill du att signalen endast ska passera som en ström genom transistorbrytaren. Sedan går det att göra varianter där påslagen transistor sluter mot jord och då dämpar signalen kraftigt. När sedan transistor än öppen släpps signalen igenom.

Jag antar du redan övervägt relä som i stort sätt bara är att koppla in i jämförelse med vad som kan behövas utredas kring en transistorlösning.
gkar

Inlägg av gkar »

Kolla Intersil, det har en del godis som kanske kan fungera.
http://www.supertex.com/ har en del som klarar mycket höga spänningar: http://www.supertex.com/pdf/datasheets/HV214.pdf

Vill du bygga diskret skall du ha en N-kanal parallellt över P-feten så att du fortfarande har gatespänning när du närmar dig noll volt.
tubis

Inlägg av tubis »

Jag brukar normalt ha låga signalnivåer varav jag använt enbart j-fet p kanal eller en 4066 krets som dock klarar lite mer. Grejen är att det är en gitarrpedal jag konstruerar som ska ha kraftig boost för att sedan överstyra efterföljande förstärkare därav den höga signalnivån. Att det ska switchas kommer av att när man trampar på pedalen ska man antingen passera boostlinan eller en oförstärkt lina genom modulen. Mekaniska reläer är ganska bulkiga så det är inte ett alternativ. Optokopplare fungerar men är lite väl saftigt prissatta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varför inte en operationsförstärkarkoppling där du kan styra förstärkningen med en strömbrytare. Exempelvis borde det gå att kortsluta lämplig resistor i antingen en ickeinverterande eller inverterande förstärkarkoppling. Dock bör likspänning hållas låg över brytare för att inte skapa oljud. Detta kan göras med kopplingskondensatorer eller med en operationsförstärkare som har låg biasström som de med JFET ingång.
tubis

Inlägg av tubis »

Den ena linan måste helt kopplas bort iom att den innehåller en massa EQ filter och i det läget switcha på en så opåverkad lina som möjligt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förresten Maxim Integrated har del utöver 4066 att välja på som sammanfattas i följande applikationsanteckning

http://www.maximintegrated.com/app-note ... vp/id/5299

EDIT:

Likaså är Analog Devices inte sämre

http://www.analog.com/library/analogdia ... h_mux.html
tubis

Inlägg av tubis »

Funderar på en sådan här i stället. Lite prisigt för en switch men då har jag inga problem med otillräckligt sving och behöver inte ha hög matningsspänning. Den är ändå billigare än en LDR opto som var min tidigare nödlösningside.
http://se.mouser.com/ProductDetail/Fair ... %252batokm
Krillo

Inlägg av Krillo »

tubis

Inlägg av tubis »

Hm. Är det där som står där om 4066 verkligen sant. Jag har ingen distortionsmätare men på scoopet ser jag inte tillstymmelse till någon förvrängning av kurvan. Jag tycker inte det hörs något "nasty" heller utan låter som om den inte ens satt i signalvägen. ???
Krillo

Inlägg av Krillo »

Tja, det vette fan :humm:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Därav har jag iaf alltid tänkt att spänningen över en FET-brytare ska hållas låg. Egentligen är dessa brytare olinjära och kan tänkas som en resistans som ändrar värde beroende av spännningsfall. Sedan är nog mindre distorsion svårt att se på oscilloskop så länge ingen klippning sker.
Skriv svar