Snedbelastning elverk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henrik.G

Snedbelastning elverk

Inlägg av Henrik.G »

Hallå!
jag har ett problem då jag har ett slutstegs rack som jag måste driva med ett elverk, det ena steget ligger på ca 1500w i strömförbrukning och det andra på ca 2000w. Jag hade planerat att driva det på elverket nedan och då lägga ett steg per fas och ha en fas ledig och det jag då undrar är om detta går eller om jag kommer ha sönder något på grund utav snedbelastningen hittar ingen info om att det inte skulle gå att snedbelasta den men vill vara säker!
kan även tillägga att steget på 1500w är till två st fullrage högtalare medans det på 2000w är en bas.
mvh Henrik
http://www.jula.se/elverk-sg-4200-4-kw-740053
Bruksanvisning:
http://www.ventageneradoreselectricos.e ... 0-5500.pdf
Senast redigerad av Henrik.G 4 maj 2015, 03:15:03, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Snedbelastning på elverk

Inlägg av Walle »

Hej, och välkomen till EF!

Det bör inte vara några problem att snedbelasta det, schucko-uttagen är ju troligtvis kopplade till varsin fas, och de går ju att använda individuellt.
Henrik.G

Inlägg av Henrik.G »

Tackar kull att äntligen vara här :D precis det resonemanget har jag också framför allt då det inte står någonstans om att det inte ska gå sen så är säkringen som sitter på elverket på 3*10A vilket rent teoretiskt borde betyda att jag kan dra 10 A utan att det tar stryk på en fas ?
mvh Henrik
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En ren gissning är att elverket har en 12V-generator och elektronik som ger trefas från 12V DC. Då lär det garanterat tåla snedlast. Däremot beror det på hur elektroniken är byggd om du kan ta ut full effekt vid snedlast.

Fråga Jula ifall det inte går att läsa ut ur infon!
Henrik.G

Inlägg av Henrik.G »

Elverket har en 230v 3fas generator såg det ut som när jag var och kollade på det. 12v används endast av startmotorn.
Mvh Henrik
Seroster

Inlägg av Seroster »

Utan att börja dravla om trefasteori, du kommer få mer el per enhet diesel om du har en 100% jämn belastning.
Men elverket kommer nog inte ta jättemycket stryk av en snedbelastning. Försök dock göra den så jämn som möjligt.

Jag vågar satsa en arm och ett ben på att det INTE är en 12v generator i den, det finns över huvud taget inga fördelar med att generera 12VDC och transformera upp den om man kan göra 230 från början.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men använder verkligen inverterverken 12V som mellanled? Det vore ju effektivare om likspänningen aldrig gick under 325V nånstans.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Seroster skrev:Utan att börja dravla om trefasteori, du kommer få mer el per enhet diesel om du har en 100% jämn belastning.
Men elverket kommer nog inte ta jättemycket stryk av en snedbelastning. Försök dock göra den så jämn som möjligt.

Jag vågar satsa en arm och ett ben på att det INTE är en 12v generator i den, det finns över huvud taget inga fördelar med att generera 12VDC och transformera upp den om man kan göra 230 från början.
Visst finns det fördelar med att generera DC och göra om till 230 Volt AC. Så kallade inverterelverk fungerar på det viset, motorns varvtal regleras efter effektbehovet, det kan man inte med en AC-generator eftersom man måste hålla frekvensen.

Det medför att ett sådant elverk går avsevärt tystare (och billigare) när det körs med låg belastning. Jag har själv ett sådant till båten och det är stor skillnad mot det traditionella jag hade tidigare. Så ha inte så bråttom med tvärsäkra, dåligt underbyggda påståenden. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Enfas inverterverk har jag sett, men 3-fas dito ???

Enfas inverterverk brukar ha lösning som liknar ganska mycket en motorcykelgenerator med permanentmagnet ofta byggd i svänghjulet på motorn, som matar elektroniken som gör växelströmmen och genom att låta motorn snurra lägre vid låglast sparar man soppa och låta den snurra fortare än synkront varvtal vid höglast så får man ut mer energi per kg generatorvikt än när det snurrar vid låst 1500/3000 rpm i alla lägen som traditionella elverk. - dock är det knappast några 12 Volt där som mellanspänning utan betydligt högre spänningar

När man mata ljudförstärkare mm. så är det sällan utrustningen drar effekten kontinuerligt utan i pulser om ljudnivån är väldigt uppskruvad - lampor och annat som man kopplar in är laster som drar ström kontinuerligt.

Generatorer på en traditionell elverk kan inte ge mer ström än vad magnetsystemet kan generera i ström typ 1.2 - 1.3 ggr max ström därefter sjunker spänningen med bibehållen ström och säkringen är där mest för syns skull och tex. ta längre överlaster, ofta är dessa kompletterat med underspänningsbrytare som drar säkringarna när spänningen sjunker för att man drar ut överström, vilket kan ge problem med tex. ljudförstärkare som tar mycket pulsström vid höga ljudnivåer och förväntar sig att harsprånget fyller på omedelbart igen - vilket man inte har om man driver från elverk...

Inverterverk kan däremot vara ganska griniga vid överlaster och stänger ned sig tvärt elektroniskt redan efter delar av sekunds överlast och ofta måste man stänga elverket helt och vänta en stund starta upp den igen innan man kan få någon ström ur denna igen.

har man mobil band så bör man prova sin utrustning mot tänkta elgenerator så att det plötsligt inte blir svart när man spelat på ordentligt - det är inte medeleffekten som är problemet utan toppeffektpulserna som kan utlösa överströmsskydd av olika slag - elektroniska såväl som elektromekaniska dito.
Seroster

Inlägg av Seroster »

SeniorLemuren skrev:
Seroster skrev:Utan att börja dravla om trefasteori, du kommer få mer el per enhet diesel om du har en 100% jämn belastning.

Visst finns det fördelar med att generera DC och göra om till 230 Volt AC. Så kallade inverterelverk fungerar på det viset, motorns varvtal regleras efter effektbehovet, det kan man inte med en AC-generator eftersom man måste hålla frekvensen.

Det medför att ett sådant elverk går avsevärt tystare (och billigare) när det körs med låg belastning. Jag har själv ett sådant till båten och det är stor skillnad mot det traditionella jag hade tidigare. Så ha inte så bråttom med tvärsäkra, dåligt underbyggda påståenden. :)
Men för sören inte en tolvvoltsgenerator...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Okej, jag erkänner att 12V för mellanledet var en ren gissning från min sida...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Seroster skrev:
SeniorLemuren skrev:
Seroster skrev: det finns över huvud taget inga fördelar med att generera 12VDC och transformera upp den om man kan göra 230 från början.

Men för sören inte en tolvvoltsgenerator...
Ok. Så när du nu ändå är ute och gissar, hur många volt skulle du gissa att generatorn som jag har, levererar till den interna invertern då? Det vore ju inte så konstig om det vore 12 eller 24 volt, eftersom det är en vanlig inspänning för standard- invertrar.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag ger mig in i gissningsleken lite...

Om verket som är 3-fas lämnar 4kw så skulle jag tro att det är baserat på ca 1300 W / fas.
Om man då tar ut 2000W på EN fas och 1300W på en annan fas så skulle iaf jag gissa på att man har allt annat än 230v på den 3:e fasen. Nollan lär nog hamna på något kul ställe en bit från 0v...

Men är det verkligen slutsteg som har strömförbrukningen 2000W resp 1500W?
Det är inte så att dom påstås lämna max 2000W respektive 1500W ut till högtalarna?

Det vore kul om du meddelar resultatet när du har testat...

PS. Normalt brukar iaf JAG räkna med en ordentlig säkerhetsmarginal när jag skall köra slutsteg på elverk.
Faktor 4 eller så... Alltså skulle jag köra 3500W slutsteg på en 10kW generator...
Annat fungerar helt klart men frågan är hur bra det blir... Dessutom beror resultatet mycket på elverkets kvalité.

//B1N4RY
Henrik.G

Inlägg av Henrik.G »

tack för alla svaren :) saken är den att jag har mätt upp topparnas slutsteg till 1700w detta är jag helt 100 på. angående basarnas steg så vet jag än så länge endast att basarna har ett steg som klarar att lämna 2400w rms men basen klarar maximalt 1600w detta vid 36,7 hz
topparnas steg är ett steg med järnkärna transformator vilket borde innebära en effektfaktor på runt 0,8
basarnas steg är digitalt vilket gör om jag har förstått det rätt att jag har en effektfaktor på nästan 1

jag hade tänkt mig följande elverk http://www.hondapower.se/ecmt-7000.aspx
frågan är om jag vågar använde det då det endast ligger på 7000 va vilket ger mig följande

2333 va per fas
vid effektfaktor på 0,8 blir det endast 1866w till topparna
men 2333w till basens steg vilket jag tycker borde räcka
vad tror ni?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Datan på det elverket verkar ju lovande:

Spänningsreglering: Kompound-transformator
Maxeffekt 1-fas: 4000VA/17,4A
Kontinuerlig effekt 1-fas: 3600VA/15,6A
Maxeffekt 3-fas: 7000VA/10,0A
Kontinuerlig effekt 3-fas: 6500VA/9,4A

Fråga importören/säljaren vad som händer med de andra två fasernas spänning då en fas snedbelastas.

Med tanke på att det är rätt mycket högre ström (15/17A) vid last på en fas jämfört med på tre faser (9/10A) så lär ju elverket garanterat tåla snedlast.
Skriv svar