Mäta bränsletryck
Mäta bränsletryck
Vad finns det för givare som man kan använda för att mäta bränsletrycket i bilen?? Jag skulle vilja kunna bearbeta värdet i en mikroprosessor sedan för visning på en display.
Jo vanligtvis på vanliga bensindrivna bilar med elektronisk sprut så ligger man oftast på 2,8-3bars tryck vid atmosfärstryck i insuget. Om man har 3bars btr (bränsletryckregulator) och har ett laddtrycktryck på 1,5bar så har man 4,5bars bränsletryck.
Så en givare som mäter 0-5bar fungerar fint på standardbilar. (ta tex en VDO oljetryckgivare)
Så en givare som mäter 0-5bar fungerar fint på standardbilar. (ta tex en VDO oljetryckgivare)
Jag har en Mazda 323 1.8l dohc. Om jag fattat rätt så ligger originaltrycket på lite under 3 bar, Autodata säger :PaNiC skrev:Kx-Jetronic ligger på runt 5 bar.
Vad är det för bil du har?
EDIT; Mellan 2,1 och 2,6 bar är alltså original trycket, som skall höjas lite sen för att möjliggöra etanoldrift(återstår att se om pumpen pallar med etanolen i längden, skall tydligen vara problem på vissa japaner).Fuel pump delevery preassure : 4,5-6,8 bar
System preassure withput vacuum : 2,7-3,2 bar
Regulated preasure with cacum : 2,1-2,6 bar
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Låter bra det, jag skall fylla på 50% etanol idag och kolla hur bra lamdan reglerar för att få ett hum om hur mycket extra som behöver göras för att köra på 100%.13th.Marine skrev:Ang. etanol så kör jag på 50% etanol med min Mazda 323F 1.8i och har inte haft några problem än
Mazdas styrsystem verkar vara rätt hyffsat för etanolkörning efter vad jag kommit fram till i Haynes bok.
- 13th.Marine
- EF Sponsor