Skillnad mellan Atmels interna kristall och vanlig 16 MHz?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Skillnad mellan Atmels interna kristall och vanlig 16 MHz?

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Vad är skillnaden mellan Atmels interna kristall på 8 mhz och den externa 16 mhz, förutom att det är olika frekvens på dom.
Varför ska man göra 8 mhz?
Varför ska man köra 16 mhz?

Om jag vill skicka ett värde t.ex 20.3 till en annan uC. Är det viktigt då för mig att använda 16 Mhz om jag bara ska använda mig av enklare projekt, t.ex snurra motor, LCD display, lysa diod, högtalare, knappar osv. typ PLC- struktur.
Senast redigerad av Al_Bundy 8 februari 2014, 20:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Skillnad mellan Atmens interna kristall och vanlig 16 mh

Inlägg av Glenn »

"atmen" ? ..men du har ingen intern *kristall*, du har en oscillator, och den är inte så väldigt exakt, en extern kristall är exaktare.

Om man ska göra saker som måste gå i rätt hastighet så vill man ha en kristall, annars räcker kanske interna oscillatorn.

Varför man ska köra 8 eller 16Mhz ? ..tänk efter själv.. vad kan det bli för skillnad.. kan 16Mhz gå dubbelt så snabbt kanske ? :)

Huruvida du ska använda 8 eller 16Mhz beror helt på vad du ska göra, din beskrivning var lite knapphändig.. om du hinner göra det du ska på 8Mhz klockfrekvens så kan du ju köra det. Sen tycker jag iofs inte att en implementation av PLC-system är "enklare projekt" iofs :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Om jag ska göra en räknare som räknar RPM mellan 0 till 3000 RPM. Då behövs en kristall? Eller är det också rätt sakta?

PLC system för hemmabruk?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Eller är det också rätt sakta?
Det är väl snarare så att du skall tänka på hur exakt du vill ha ditt mätvärde i fallet med motorn.

"Rätt sakta" låter i mina öron som "Hur långt är ett snöre?" Allt är ju relativt.

Du bör hitta hur noggrann den interna RC-oscillatorn är och så kan du jämföra med en kristall eller vad du nu använder.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Skillnad mellan Atmels interna kristall och vanlig 16 mh

Inlägg av Al_Bundy »

Okej. Det är svårt för mig att veta för jag har ingen praktisk erfarenhet om 16 vs 8 mhz.

Men jag har bränt över en bootloader som använder den interna klockan och nu ska jag se hur långt jag kan komma. Jag börjar med en LCD.
ie
EF Sponsor

Re: Skillnad mellan Atmels interna kristall och vanlig 16 MH

Inlägg av ie »

Den interna räcker långt...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

En fråga!

När jag kopplar så här enligt den högra bilden. Ska jag ALLTID köra så här när jag skriver över en sketch eller måste/kan jag separera AVCC med ACC och GND med GND?

Bild

Bild

Som ni ser så sitter ACC ihop med AVCC och GND sitter ihop med andra GND vid överföring av ny sketch.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> eller måste/kan jag separera AVCC med ACC och GND med GND?

Ska det inte vara AVCC och VCC? Kanske inte...

Jag har fär mig att databladet är tydligt på den där punkten.
Och att man alltid ska ansluta alla xVCC och GND.
jako

Inlägg av jako »

För att göra livet lite lättare för dig rekommenderar jag att du läser lite mer i processorns datablad, titta speciellt på det avsnitt som behandlar oscillatorn och hur den används internt.
Då får du på köpet lite bättre grepp på vilken klockfrekvens du behöver för att lösa olika uppgifter.

Sedan bör ju de flesta tekniska utbildningar (tror du går en sådan) behandla SI enheter och de prefix som används. Att skriva mhz kan ge fel på tentamen.....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

sodjan skrev:Jag har fär mig att databladet är tydligt på den där punkten.
Det stämmer.

För att citera databladet till ATMega168:
http://www.atmel.com/Images/doc2545.pdf skrev:AVCC is the supply voltage pin for the A/D Converter, PC3:0, and ADC7:6. It should be externally
connected to VCC, even if the ADC is not used. If the ADC is used, it should be connected to VCC
through a low-pass filter. Note that PC6..4 use digital supply voltage, VCC.
Min fetstil!!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att man har AVCC och AGND separerad är för att man skall kunna mata den delen med filtrerad eller vid höga krav med egen linjär regulator reglerad matning för minsta möjliga bruspåverkan

- tittar man på matningen för VCC och GND med ett oscilloskop så är den spänningen inte speciellt snygg och med mycket spikar och övertoner från processorns inre arbeten och utan att separera AD/omvandlar delen från processorns spänningsmatning så kan det ge hela tiden fladdrande mätvärden trots att insignalen man mäter på är väldigt stabil.

att detta är separerad betyder inte att AVCC och AGND kan lämnas oanslutna även om man inte tänker använda A/D-omvandlaren!! - lika lite som att lämna programmerarpinnen VPP oansluten på en 27C64 Eprom som vissa trodde (ja, men den är ju bara till för programmeringen!?) och körde en stor serie kort med detta, det fungerar bra för det mesta av tiden - dock inte hela tiden...

Man måste läsa databladen i detalj och utöver detta förstå det så bra att man dessutom funderar på vad de har missat att skriva! detta gäller på alla grejor - varenda krets man tänker använda !
och ja, det tar mycket tid att göra detta !
JanErik

Inlägg av JanErik »

Interna är enligt erfarenhet inte tillräckligt exakt alla gånger för Arduinos seriekommunikation, beroende på chip-individ. Fungerar en stund, sedan börjar det komma skräptecken.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Min erfarenhet är tvärtom. Jag har gjort ganska många moduler som pratar seriekommunikation. Jag har hittills alltid kört på interna oscillatorn och har aldrig haft några problem med kommunikationen.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

MicaelKarlsson skrev:
sodjan skrev:Jag har fär mig att databladet är tydligt på den där punkten.
Det stämmer.

För att citera databladet till ATMega168:
http://www.atmel.com/Images/doc2545.pdf skrev:AVCC is the supply voltage pin for the A/D Converter, PC3:0, and ADC7:6. It should be externally
connected to VCC, even if the ADC is not used. If the ADC is used, it should be connected to VCC
through a low-pass filter. Note that PC6..4 use digital supply voltage, VCC.
Min fetstil!!
Okej tack!
Jag tolkar detta som att VCC och AVCC ska kopplas ihop, samt alla GND ska också kopplas ihop med varandra. Oavsett om man ska bränna en sketch eller bara köra programmet. :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Ja! Men tänk på att om du skall använda ADC-n skall du använda ett lågpassfilter till AVCC.
Skriv svar