Kontaktspray för oxid i potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Makube

Kontaktspray för oxid i potentiometer

Inlägg av Makube »

Hej alla tekniker!

Jag har nyligen köpt en förstärkare. Planen var att detta skulle bli min sista förstärkare då ljudet är så bra jag kan önska för pengarna.

När den anlände visade det sig att baskontrollen, som kan skiftas i tre lägen - normalt, +3db och +6db, skrapade och gav skiftande volym i de båda kanalerna. Baskontrollen har troligen inte använts på sju år, och säljaren berättade att jag skulle använda kontaktspray.

Han sa dock att jag inte skulle använda oljebaserad spray, då han inte rekommenderade det för apparaten. Istället fick jag tips om spray utan smörjmedel, som helt dunster och inte lämnar något efter sig.

När jag läste om den oljefria sprayen stod det att risken för att det befintliga smörjmedlet löstes upp och försvann med oxiden var påtaglig.

Det är en relativt dyr rörförstärkare (Leben CS300), och jag vill verkligen inte göra bort mig här. Alla tips och tankar kring val av spray och eventuella risker med oljebaserade respektive oljefria medel.

Tack på förhand och trevlig helg!
Fortran
EF Sponsor

Re: Kontaktspray för oxid i potentiometer

Inlägg av Fortran »

Jag fick samma tips när jag skulle fixa en förstärkare med specialpottar som inte gick att få tag på.
Köpte nått som hette "Teslanol T6, Kontakt und Tuner-spray" som har fungerat riktigt bra i några år nu.
Kommer inte ihåg om det var på Electrokit eller på Kjell&Co jag köpte den.
Jag vet inte huruvida den löser upp kolbanan på lång sikt (några år har det funkat som sagt) eller huruvida den dunstar helt eller lämnar en liten hinna efter sig.. men den har fungerat för mig.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

CRC 2-26 har jag använt med stor framgång till sånt.
Vanlig elektronikspray gör att pottarna blir snustorra och
liksom fastnar. Det jag testat på är skjutpottar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Makube skrev: När den anlände visade det sig att baskontrollen, som kan skiftas i tre lägen - normalt, +3db och +6db, skrapade och gav skiftande volym i de båda kanalerna.
Om baskontrollen bara kan ändras i tre lägen är det ju en omkopplare och ingen potentiometer.
Därmed ingen kolbana.
Senast redigerad av SM7CZR 7 februari 2014, 18:05:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

CRC 2-26 är ju egentligen optimerat för omkopplare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

K-2 fanns det en spray burk tidigare, om det finns kvar på marknaden vet jag inte.
Makube

Inlägg av Makube »

Tack för alla svar! Är säkert en omkopplare, har försökt göra en intensivkurs i elektronik de senaste dagarna men det går sådär hehe.

Ingen som har någon ide om varför säljaren vill undvika oljebaserade spray ifall smörjningen försvinner med oljefri?
Känns ju som att oljan borde vara en bra grej i det här fallet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske för att oljan gör så att damm fastnar och med tiden gleggar igen omkopplaren/potten...
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag brukar använda mig av den här kontaktsprayen:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... ray-p18311

Den har inte svikit mig hittills, eller haft några märkbara negativa effekter på lite längre sikt. Pottarna jag sprejade med den för flera år sen är fortfarande skrapfria. :)

Den finns även i en oljefri variant, så om inte annat så går man på med den först och avslutar med oljesprayen.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har använt 7-78 flera gånger med mycket gott resultat. Spraya in i nån springa till kontakterna eller potentiometern och vänta en timme eller så, sen har rasslet och glappet helt upphört. Mindre än en hundring på Elfa och räcker hur lång tid som helst för en hobbyist!
7-78.png
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =80-815-80
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

PeterH skrev:Kanske för att oljan gör så att damm fastnar och med tiden gleggar igen omkopplaren/potten...
Det stora problemet med en del medel är att kolbanan löses upp. Då är det definitivt kört sedan.
Makube

Inlägg av Makube »

Tack för all hjälp! Visade sig att omkopplaren var svårare att komma åt än väntat, helt sluten. Får skicka den på service tyvärr.

Väl mött!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vridomkopplare kan man ibland (och ibland inte) kanske smörja genom att få oxidlösaren att rinna in längs med axelgenomföringen. Det är nog ingen bra idé på en dyrare apparat eftersom oxidlösaren kanske råkar lösa upp nån slags smörjning av något lager (och dels får lagret att fungera dåligt och dels tar med sig lagersmörjningen in i omkopplingsfunktionen)...
Skriv svar