Rörelsedektektorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasE

Rörelsedektektorer

Inlägg av JonasE »

Hej!

Har någon tips på bra och stabila rörelsedetektorer med utsignal som är lätt att koppla till tex ett Raspberry? De här finns ju... http://www.ebay.com/itm/Pyroelectric-In ... 53fa1ba606 ...men de falskdetekterar ofta när det blåser och så. Åtminstone de exemplar jag har provat. Ebay kryllar av de här billiga, men det verkar vara ont om detektorer som är lite "bättre". Om någon har tips så vore jag tacksam.

Mvh Jonas
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Rörelsedektektorer

Inlägg av toffie »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

TS pratar om falsklarm vid blåst. sitter detektorerna utomhus?

utomhusdetektorer som inte falsklarmar finns inte. detektorer med låg andel falsklarm kostar ca en tusing stycket.
Dom består i princip av 2-8 separata sensorer som ser i olika sektioner och mjukvara som tar beslut om att larma eller ej.

Du kan säkert bygga det själv med raspberryn om du köper ett gäng sensorer likt dom på ebay och skriver en bra logik. Kolla reklamen på dom färdiga detektorerna för inspiration.
dinofino

Inlägg av dinofino »

Har ett gäng begagnade rörelsedecca.
se http://tgsoftware.webnode.se/ :vissla:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vind = luft som rör sig, om luften har olika temperatur så blir det per definition en "rörelse" som en detektor då SKA larma för. Viktigt att vara medveten om att PIR-detektorer inte ser "ljus" utan "värme", du ser alltså inte de "rörelser" som detektorn ser om du inte har en värmekamera (eller infrasyn... men det TROR jag bara existerar i sagornas värld:).
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Här hittar du lite mer info om olika detektorer, jag skulle satsa på en kombinerad sensor (IR+Ultraljud). Kolla exempelvis på sidan 12...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Finns aktiva microvågs deckare , ja typ radar också.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När jag installerade larm för 20+ år sen fick jag lära mig att PIR är bäst för att detektera rörelse i sidled, medans mikrovåg är bättre på att detektera rörelse mot/från detektorn. Men de kanske utvecklats lite sen dess?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Frågan här var väl inte primärt att detektera utan att undvika att detektera när det blåser... (dvs. att undvika falsklarm)? Och det fungerar så som du beskriver också idag, även om det har förfinats rent tekniskt. Genom att kombinera dessa tekniker kan man förbättra (minska) risken för falsklarm.

I pdf-filen finns också Siemens senaste (och säkert svindyra) sensor som kombinerar med en kamera för ännu bättre immunitet...
Skriv svar