tangentbord + lcd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

tangentbord + lcd

Inlägg av Virr3 »

Tjenare

jag har precis blivit färdig med min ledsnurra... så nu tänkte jag "bygga på" lite på den med en lcd och ett tangentbord...

tanken va den att man skriver en text, den kommer upp på lcd:n direkt och man trycker på enter och texten matas över till ledsnurran...

låter ganksa simpelt, men jag undrar lite hur ett tangentbord fungerar, och om projektet överhuvetaget är rimligt eller blir det för svårt?

har ganska stora begränsningar när det gäller elektronik men, jag vill så gärna...

dessutom tror jag det är ett bra projekt med en lcd, iom att det används ganska mycket... så där är kanske på tiden att man lär sig det...

aja, om någon skulle kunna gå igenom lite hur det funkar med ett tangentbord och lite om lcd med... kodexempel för en lcd är nog inte speciellt svårt att hitta, men att få det funka med rästen av ledsurran blir nog lite krångligare...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Menar du tangentbord med a-ö, A-Ö, 0-9?

Om ja får någon annan ta över och förklara, är det ett 4x4 tangentbord kan jag ge lite förklaring i alla fall.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Bör nog inte vara omöjligt. Jag antar att du menar ett "vanligt" tangentbord?
Kolla isåfall här: http://www.computer-engineering.org/ps2keyboard/
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jo, ett "vanligt". ps/2 eller usb, vet inte vilket som är bäst...

edit: fick mitt svar i länken, ps/2 får de nog bli då:)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Är det inte betydligt svårare att fixa en led-snurra än att interfaca lcd och ps2?
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jag vet inte ;) tänkte fråga er

jag är så sugen på de :) skulle va supercoolt :)

försöka ska jag göra iallafall:)

ska köpa någon liten billig lcd att testa med först...
men, är det någon som har fler länkar om ps/2 interfacet så säjer jag givet vis inte nej ;)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Google är din vän, sök på interfacing ps2 keyboard
Virr3

Inlägg av Virr3 »

gjort de...

inte hittat något speciellt bra, men ska fortsätta söka lite imorn, förhoppningsvis hittar jag något bra...

ska kolla på avrfreaks med tänkte jag...

någon som vet ifall jag behöver några "kring komponenter" eller bara en ps/2 kontakt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det räcker. Om du inte vill klippa sladden.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

implementerade ps/2 interface till ett av mina projekt, det var inte så svårt men det är en stor fördel om man har ett oscilloskop så man kan kolla lite ordentligt på vad för signaler man får.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 13&start=0
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jo, ett oscillosckop skulle inte vara helt fel, men det kostar ju det med...

skulle vilja ha ett som är väldigt simpelt utan massor med "special-effekter" som jag förmodligen inte kommer att använda, vet inte häller vad man ska kolla på :/

sen sätter ju ekonomin gränsen tillslut hur man än gör... vill bara inte spendera tiotusentals kronor utan att veta att jag verkligen kommer att använda det...

om någon har något begangnat kan ni ju pm:a eller nått...

mullemeck>> vart läste du om interfacet?
och vart hittade du kontaktdon?

kanske någon kod man kan få ta en titt på? :wink:
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Den här sidan hade vi som "kursmaterial" för nåt år sen då vi skulle interfaca ett tangentbord med en FPGA och lite vhdl i skolan. Har för mig att jag tyckte att det var en vettig sida :)

http://www.computer-engineering.org/

Du kan även kika lite på labbar och föreläsningsslides, även om det mest handlar om vhdl så tror jag han tog upp PS2 där nånstans oxo

http://www.csee.ltu.se/index.php?subjec ... 004:2005-1
Virr3

Inlägg av Virr3 »

har läst strörre delar av http://www.computer-engineering.org/ps2keyboard/
och börjar att fatta lite hur det funkar nu...

enkelt förklarat så fattar ja de så här:
först skickar den ett hexadesimalt värde som säjer att nu trycks knappen ner och sen skickas ett när den är släppt, en make och en stop...

kollde lite på schemat som fanns på http://www.computer-engineering.org/ps2protocol/

alltså denna bild:
Bild

och fattar inte riktigt vad de ska va bra till, kan någon förklara de för mig?

sedan har jag funderat på programeringen väldigt snabbt men...
kommer inte på något bra sätt att kolla upp mer än två miljoner if-satser men jag är inte direkt superbra på programering ;)
Virr3

Inlägg av Virr3 »

varför hålla på å jamsa när man kan få tag på koden gratis? utan att ens vika ett hårstrå? ;)
det tackar vi
AVRFreaks för...

mycket tacksam för denna koden faktiskt:) han har skrivit en liten förklaring i form av en pdf som ska bli mycket underhållande att läsa igenom :)
hoppas att jag fattar något av de bara ;)

aja, detta kanske inte blir så jättesvårt ändå:)

det jag behöver göra är så att den inte gör det till acsii kod utan till "ledsnurra-kod"

aja, lite modfifieringar blir det nog, men förhoppnings vis inte lika mycket jobb som ifall jag skulle skriva allt från scratch...
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ang schemat.

Man skickar data i bägge riktningar på sammaledningar. Det blir lite som en bus med bara två användare på. Ett sätt att göra detta på är att låta alla sändare vara open collector. På så sätt slipper man problemet med stömrusning och odefinierade nivåer om en skickar 1 samtidigt som en annan skickar 0. Med open collector bus blir resultatet av 1 och 0 en väldefinierad 0a.

Det är lätt att detektera om nån annan skickar också, om du skickar ut 1 på busen, och samtidigt läser du att busen är 0, då vet du ju att nån annan skickar och kan reagera lämpligt på det. Det exakta protokollet PS2 använder för att inte skicka samtidigt kommer jag inte ihåg, men det står på den där sidan har jag för mig.

Glöm sen inte att ditt sända data blir INVERTERAT med den där kopplingen. Jag skulle nog lätt kunna glöma en sån sak och svära i många timmar =)
Skriv svar