Det här mer C och litiumpolymerbatterier.......

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Det här mer C och litiumpolymerbatterier.......

Inlägg av rysshack.se »

Hej, har en fråga om någon har en vettig förklaring....
Jag funderar på att köpa ett Litium polymer batteri, till lysdioden, och tutan jag monterat på min cykel.
Enl specifikationen på tutan, så var det 12V 3 A som den använde, och dioden tar inte mer än ca 1 A.
Var förbi på microracing, i byn där de sålde 14,8 volt lipo ackar trevligt, tutan får lite mer spänning härligt högre ljud =)

Det som förbryllar mig är när man räknar på det här med hur mycket ström som man kan ta ut ur acken.
6500 mA*90C ger 585 A
Bild
Länk:
http://shop.microracing.se/ackar-laddar ... pro-lipo-1

585A är jä^:;ÖÖL: mycket ström i min mening, och jag det inte att gå ihop i huvudet hur de smala tåtarna som sticker ut från acken skall palla detta?
Det kan inte vara mycket mer än 5mm^2 grova ledare från acken.
Känns som att det mycket snabbt blir mycket varmt.

Har jag räknat fel, tänkt fel eller är det något annat fel?

När jag ändå håller på, någon som har tipps på laddare och ackar som ni själv använt, och varit nöjda med, som även möjligtvis skulle kunna passa min cykel och inte var så hiskeligt dyra. Jag behöver ju verkligen inte 500A+ men energimängden i acken får gärna så stor att man endast behöver ladda sällan.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Det här mer C och litiumpolymerbatterier.......

Inlägg av maDa »

Jag är inget proffs på RC LiPol batterier nu, men.

Nej, de kablarna klarar givetvis inte 585A kontinuerligt, inte ens batterierna egentligen. Men vid PWM av en motor så kan ju strömmarna säkert uppgå till en 200A i pulserna, då gäller det att cellerna kan ta denna "chock" och inte explodera. Och kablarna tål definitivt mer i pulser än kontinuerlig strömstyrka.

Sen tror jag de kryddar de sifforna lite, för det säljer bra och ingen kan kontrollera direkt.
bearing

Inlägg av bearing »

Kondensatorerna på ingången till controllern ska egentligen ta strömstötarna från PWM. Batteriet behöver bara behöver leverera medelströmmen. Dock brukar kondensatorerna vara så små på RC-controllers, så att detta kanske inte stämmer.

90C är ju antagligen toppströmmen, som batteriet klarar nån sekund i taget. Vid start av flygplan/acceleration av bil, typ. Vanligtvis finns det även en siffra för kontinuerlig ström. Brukar vara ungefär hälften. Med tanke på att batteriet tar slut på drygt en minut vid 45C hinner inte grejerna bli så farligt varma.

Anledningen till att de kan ange såhär höga siffror är att livslängden inte är så viktig i RC-sammanhang. Folk som använder RC-batterier till elcyklar har upptäckt att livslängden bara blir några hundra cykler om batterna belastas så hårt som de enligt märkningen tål. För att få dem att hålla längre ska man aldrig utnyttja mer än angiven kontinuerlig ström som toppström, och inte mer än kanske 1/3 av kontinuerlig ström i snitt. Helst ska man inte ladda över 4,15 V heller. Och inte ladda ur till mindre än typ 3,3-3,5V.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Ladda gärna till 4.20 men ladda inte ur under 3.75 (obelastat), stanna gärna vid 3.8, värden per cell.
Lagra sedan aldrig fulladdat (max 70%) och lagra helst vid 10 grader (max 20).
När laddningen börjar ta slut så får man vara försiktig med strömuttaget så inte en cell "blåser" men det märks ofta för "kraften" försvinner och då är man väl sent ute och bör omgående sluta dra ström
Flyger El-Heli på 6S 4900mAh så för mig betyder det LANDA !!!
bearing

Inlägg av bearing »

Det jag läst är att det som har störst inverkan på livslängden är att ladda till lägre spänning. Livslängdsökningen från 4,2V ned till 4,1V har ett exponentiellt förhållande. Dock förlorar man en hel del energi på att ladda till lägre spänning. 30% kanske, minns inte siffrorna. Man kan ladda till 4,3V också för att lagra mer energi. Men det ger batteriet väldigt dålig livslängd.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@RoPa, Montera fallskärm som löses ut vid spänningsfall?
RoPa

Inlägg av RoPa »

@blueint, :bravo: Finns inbyggt, helikoptrars "inbyggda" fallskärm är att man autoroterar ned dem. Kan bli lite hårda sättningar om man inte tajmar rätt :roll:
Fartreglaget har även lågspänningsskydd som stryper motorn, slår det in drar man av på gasen och landar.

@Bearing, jag har erfarenhet av vet inte hur många laddcykler till 4.2V och det enda som har påverkat mina ackars livslängd har varit djupurladdning och lagring i fullt laddat tillstånd.
Om du laddar till 4.1V så kan du lagra dem med mindre degenerering än 4.2V det stämmer, men om du ska använda dem efter så spelar det mig veterligen ingen roll och jag har inte hört om någon RC-flygare som tillämpar det. Däremot när man laddar på fältet så avbryter man vid ca 90% för att spara tid så man kan flyga igen, de sista 10% tar oproportionerligt lång tid då strömmen sjunker rejält mot slutet.
Att ladda till 4.3V vill jag med det bestämdaste avråda från, vad du fått det från undrar jag.
Vill man ha bra livslängd bör man även undvika att ladda med mer än 1C oavsett vad tillverkaren säger.
bearing

Inlägg av bearing »

Det jag skrivit här ovan kommer från folk som sysslat med racing med elmotorcyklar samt arbetat med provning av batterier inför val av batteri till produktion av elmotorcyklar. Det är alltså seriös provning det handlat om, och därför tror jag på resultaten.
Inom racingen händer det att de tar beslutet att ladda över 4,2V för att få något bättre prestanda och räckvidd under racet (så att ekipaget inte stannar ett halvt varv innan mållinjen). Batteriet byts ändå ut till nästa säsong.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Jag vidhåller ändå att om man inte verkligen vet vad man gör så ska inte LiPo laddas över 4.2V.
Ibland nämns 4.23 och 4.25 som möjligt och det har hänt ett fåtal gånger att jag fått celler som har legat på 4.21V.

Jag kan inget om elracingcyklar eller hur de hanterar sina batterier men utifrån vad du skriver så är laddning till 4.3V tydligen inget de gör regelmässigt.
bearing

Inlägg av bearing »

Nej precis. Du har helt rätt i att ge rådet att inte ladda över 4,2V. Anledningen till att jag skrev om att ladda högre än 4,2V var mest ett argument i diskussionen om laddspänningens betydelse för lagrad energi och livslängd.

Som kuriosa vill jag nämna att en kille berättade att han vid snabbladdning ställde laddaren på att ladda tills första cellen nådde typ 4,25V, och sedan slå av direkt. P.g.a inre resistansen är ju cellspänningen under snabbladdning högre än själva obelastade cellspänningen. Så när laddaren slog av vid 4,25, sjönk cellerna till 4,2V, och var därmed fullt laddade. Förutsättningen för att detta ska funka är att batterierna är i bra skick och balans, så att när en cell når 4,25, betyder det att i princip alla celler ligger på 4,25. Tror inte det var precis 4,25V han laddade till, utan det var en spänning han hade testat fram, som gjorde att cellerna föll ned till just 4,2V.
RoPa

Inlägg av RoPa »

På min Hyperion laddare kan jag se cellspänning i vila och i laddning (den pausar laddning med jämna mellanrum) och det låter rimligt att 0.05V/cell kan användas som överspänning så länge det flyter en högre ström.
I vilken laddare kan man göra det? och vad säger balanseraren om det? eller har laddaren inbyggd balanserare?
Tror inte det är möjligt på mina 1210i och LBA10.
bearing

Inlägg av bearing »

Vet inte vad dom använde för laddare och cellövervakning. Kraftiga bitar som laddade med typ 100A. Batteriet var på runt 50Ah, så det var ändå bara omkring 2C.
Skriv svar