Jag har en Arduino som jag styr ut en PWM-signal med.
Jag behöver driva en last med 0-12 v och upp till 1A.
Vad är bästa sättet att åstadkomma detta på?
Jag har läst på om Lågpassfilter, MOSFET, DAC och OP amp men myntet ramlar bara halvägs ner
Någon som kan förklara skillnader/fördelar/nackdelar?
Jag vet inte exakt vad du ska göra men jag skulle ansluta arduinons PWN signal till 100ohm motstånd som sen ansluts till gate på en n-ch FET som klarar minst 3A. mellan gate och jord ansluter du oxå ett motstånd ca 100k. Source till jord och lasten mellan 12V och drain. Testa med en inte allt för högfrekvent PWM å se vad som händer. ex
Ja, fast då får du PWM ut till lasten. Det är ju inte säkert att det fungerar, beroende på vad det är för last. Ska det vara en jämn likström kan man göra på två sätt:
A) du styr en switchregulator med din pwm-signal, eller bygger en egen switchregulator. Hur komplicerad den blir beror på vilka krav som ställs på noggrannhet, känslighet för variation i lasten mm..
B) du omvlandlar PWM-signalen till en likström med ett enkelt RC-filter, som styr en (hemmabyggd) linjärregulator.
Mellan RC-filter och transistor hade jag personligen valt att lägga en OP-förstärkare kopplad som spänningsföljare, med transistorn som spänningsföljare efter OP:n som i sin tur får sin feedback från utgången (emittern) på transistorn. Transistorn behöver tåla 6V*1A = 6 watt värmeutveckling. matningsspänningen måste vara 0.6 volt högre än högsta utspänning.
Jo, jag ska förklara lite vad jag vill göra.
Jag har en elsparkcykel som jag vill spärra hastigheten på för barnen samtidigt som den ska göras lite mjukare i gasen. (väldigt digital idag).
Från gasen går det ungefär 0.5-4.5 volt som motorstyrningen reagerar på.
Där emellan vill jag sätta min Arduino som tyvärr saknar analog utgång.
Ett RC-filter är provat men fungerade inte. Troligtvis för klen ström.
Så jag var ute efter att förstärka denna signal (även om det inte kommer att behövas just 1A.)
Jag ska läsa på lite om linjärregulator och se om det kan vara nått.
Har tyvärr glömt all elektronik från skolan, man hade annat att tänka på då...
Är du säker på att motorstyrningen går att styra analogt då? Den kanske bara reagerar på en viss nivå - och då ger den full gas? Det borde du undersöka först.