Krets som detekterar specifik spänning?
- Guldancistrus
Krets som detekterar specifik spänning?
Hej!
Jag skulle vilja bygga en enkel spänningsmätare med en eller flera led-staplar (liknande denna: 75-026-19 ), men jag kan inte komma på någon krets som kan detektera olika spänningar utan att lysdioderna dimmas långsamt när spänningen höjs. Tanken är alltså att fler och fler lysdioder ska tändas när spänningen höjs utan att de dimmas. Finns det något enkelt sätt att lösa det på? Har ni några idéer?
Jag skulle vilja bygga en enkel spänningsmätare med en eller flera led-staplar (liknande denna: 75-026-19 ), men jag kan inte komma på någon krets som kan detektera olika spänningar utan att lysdioderna dimmas långsamt när spänningen höjs. Tanken är alltså att fler och fler lysdioder ska tändas när spänningen höjs utan att de dimmas. Finns det något enkelt sätt att lösa det på? Har ni några idéer?
Re: Krets som detekterar specifik spänning?
LM 3914 är en "BarGraph2-driver, du kan koppla den som en stapel eller vandrande punkt. Den kan hantera tio LEDar, och går att kaskadkoppla enkelt om man vill ha en längre display.
Finns på Elfa 73-131-09
Finns på Elfa 73-131-09
Och med 3914 slipper man alla konstiga problem, bara att koppla in och köra.
beror ju lite på hur hög spänning vi talar om och hur många steg man vill ha.
Det är ju skillnad på 0-1 volt eller 0-300 volt, och om man vill dela upp det i 100 steg eller 4 steg.
Det är ju skillnad på 0-1 volt eller 0-300 volt, och om man vill dela upp det i 100 steg eller 4 steg.
Det går väl alltid skala ned till rätt nivåer.
Presentationen får man fixa till sedan.
Presentationen får man fixa till sedan.
LM3915 om man vill ha det 3 dB steg och LM3916 om man vill ha i typisk VU-visar karaktär (-20, -10, -7, -5 -3, -1, -0, +1, +2, +3)
Lite off topic så såg jag den här lite kul kopplingen att
till exempel ha som en indikation på en motors varvtal:

Här är annars ett alternativ till komparatorer och annat utfört med A/D

till exempel ha som en indikation på en motors varvtal:

Här är annars ett alternativ till komparatorer och annat utfört med A/D

- Guldancistrus
Tack så mycket för alla förslag! Jag ska titta igenom dem ordentligt i helgen.