Sensorer från skrivare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Sensorer från skrivare

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Jag har hittat en hel del sensorer i skrivare jag har plockat isär och det skulle vara kul att kunna använda dem!

Här är den ena typen, den används för att läsa av pyttesmå svarta sträck på runda plastskivor eller långa plastband.
Det går fyra kablar till dem.
Avancerad med hjul.png
Avancerad framifrån.png
Avancerad från sidan.png
avancerad baksida.png
Den andra typen är mycket vanligare och detekterar helt enkelt att något är mellan de två pinnarna. Jag har hittat den i flera storlekar.
Det går 3 kablat till den.

Stor framsida.png
Stor baksida.png
Liten framisda.png
Liten baksida.png
Vad jag undrar är alltså vilken typ av sensorer det är och om jag kan använda dem och i så fall hur jag enklast kopplar in dem till mitt arduinokort.
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Sensorer från skrivare

Inlägg av Icecap »

Det är helt vanliga opto-bryggor. I ena sidan är det en IR-LED och i andra sidan en IR-fotodiod eller transistor.

IR-LED'n ska ha en lagom ström, kanske 5mA eller så, mottagaren kan sitta mellan GND och ett pull-up motstånd på kanske 4,7k.

Ett exempel: 10-415-73
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Aha, det är så enkelt! då kan jag ju börja experimentera direkt! :D
Den övre sensorn har 4 kontakter på ena sidan och två på den andra, betyder det att den har två sensorer i sig eller?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den sensor har en IR-LED och två mottagare. Den är gjort för att kunde avgöra faser så att man kan avgöra riktning och antal pulser. Kolla 35-846-53 för princip.
Skriv svar