Hej!
Jag har hittat en hel del sensorer i skrivare jag har plockat isär och det skulle vara kul att kunna använda dem!
Här är den ena typen, den används för att läsa av pyttesmå svarta sträck på runda plastskivor eller långa plastband.
Det går fyra kablar till dem.
Den andra typen är mycket vanligare och detekterar helt enkelt att något är mellan de två pinnarna. Jag har hittat den i flera storlekar.
Det går 3 kablat till den.
Vad jag undrar är alltså vilken typ av sensorer det är och om jag kan använda dem och i så fall hur jag enklast kopplar in dem till mitt arduinokort.
Tack på förhand!
Sensorer från skrivare
- Guldancistrus
Sensorer från skrivare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sensorer från skrivare
Det är helt vanliga opto-bryggor. I ena sidan är det en IR-LED och i andra sidan en IR-fotodiod eller transistor.
IR-LED'n ska ha en lagom ström, kanske 5mA eller så, mottagaren kan sitta mellan GND och ett pull-up motstånd på kanske 4,7k.
Ett exempel: 10-415-73
IR-LED'n ska ha en lagom ström, kanske 5mA eller så, mottagaren kan sitta mellan GND och ett pull-up motstånd på kanske 4,7k.
Ett exempel: 10-415-73
- Guldancistrus
Aha, det är så enkelt! då kan jag ju börja experimentera direkt!
Den övre sensorn har 4 kontakter på ena sidan och två på den andra, betyder det att den har två sensorer i sig eller?

Den övre sensorn har 4 kontakter på ena sidan och två på den andra, betyder det att den har två sensorer i sig eller?
Den sensor har en IR-LED och två mottagare. Den är gjort för att kunde avgöra faser så att man kan avgöra riktning och antal pulser. Kolla 35-846-53 för princip.