Switchande ersättare till L7805CP?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thunf

Switchande ersättare till L7805CP?

Inlägg av Thunf »

Jag är i behov av bättre verkningsgrad på en spänningsregulator av typern L7805CP. Värmen blir för hög då spänningar kring 12V används. Visst kan man skaffa en kylfläns, men jag vill hellre ha en av kanske switchande typ. Några tips? Eller kanske finns det en form av ersättning som är lite mer avancerad än en enkomponentskrets? Strömmen är endast ca 300mA. Spänningen efter stabilisering är ca 8V
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du har ju alltid LM2575T som är busenkel att använda.
Thunf

Inlägg av Thunf »

Tack för svaret! Skall kolla upp den!

*edit*
Hoppsan, det var visst 5V som blev den stabiliserande spänningen. Men jag kan väl säkert använda LM2575TS-5 då antar jag.....
Thunf

Inlägg av Thunf »

Faktum var att vid elektronikaffären så sade dom att det var bäst att skaffa denna low-drop typ ----->LM2940T-5. Och visst, den är den perfekte ersättaren, för nu behöver jag inte ändra om banorna, för den har samma pinconfiguration! Man kan köra in fast 12 volt och med små förluster få ut 5 V!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tyckte att det lät skummt att använda en 7805 till 8V

Den här regulatorn kommer att bli exakt lika varm som en 7805.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Enda utvägen till högre effektivitet är switchat. Low dropout eller inte; den är fortfarande linjärregulerande.
Thunf

Inlägg av Thunf »

MadModder skrev:Enda utvägen till högre effektivitet är switchat. Low dropout eller inte; den är fortfarande linjärregulerande.
Jasså, :?
Det var alltså föregående som gäller än då. Om det inte fanns en switchad regulator med samma pinconfiguration (Input, gnd, output) som ska ersättas? :?:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

En switchande regulator kräver alltid kringkomponenter, så du kan glömma att hitta en pinkompatibel ersättare.

Din förlusteffekt i regulatorn blir 0,3*7 = 2,1W.

Om du byter ut regulatorn till en L7805CV får du lite lägre termisk resistans (50 grader/W istället för 60 grader/w)

Detta borde ge en temperaturökning på 2,1* 50 = 105 grader. Regulatorn tål en arbetstemperatur på 150 grader, men jag tycker verkligen att det är ett gränsfall att låta regulatorn bli så varm som 105 grader..

Har du ont om plats? Annars kan du ju bygga en switchad lösning med LM2575T med kringkomponenter på ett litet experimentkort vid sidan av, och koppla sladdar till originalkretskortet...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Thunf: läs gärna tråden med regler för forumet. Det är inte många.
Thunf

Inlägg av Thunf »

Jepp! Jag antog att reglerna här gäller ungefär de i andra forum. Har faktist aldrig tänkt på att inte citera sista inlägget, men visst är det logist att inte göra det.

Mitt mikroprocessorkort är till ett lager 'hemmagjort', så det är inga större problem att göra lite ändringar i banorna för att möjliggöra en switchad lösning. Tackar!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

danei skrev:Thunf: läs gärna tråden med regler för forumet. Det är inte många.
Jag måste ändå vara lite obstinat och ifrågasätta den här regeln lite. Den är ju bara vettig på forum där det är låg aktivitet.

På mer aktiva forum blir det väldigt konstigt då det hinner komma in 2-3 nya inlägg innan man hinner svara...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker att fördelarna med regeln är klart större.
Thunf

Inlägg av Thunf »

Hej igen!

Ta en titt på databladet på de komponenter som omger den switchande komponenten. I slutet på sida 1 så ser ni "Typical Application Circuits". I tabellen för LM2575 så finns D1. D1 är ju en zenerdiod, varför står det 3A där? Borde inte zenerdioder vara i angett i volt, eller effekt? De blev nollställda vid elektronikaffären. Vilken zenerdiod bör finnas där, några förslag? :shock:

http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p ... 2575T.html
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enkla svaret är ett det inte är en zener.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Thunf skrev:Hej igen!

Ta en titt på databladet på de komponenter som omger den switchande komponenten. I slutet på sida 1 så ser ni "Typical Application Circuits". I tabellen för LM2575 så finns D1. D1 är ju en zenerdiod, varför står det 3A där? Borde inte zenerdioder vara i angett i volt, eller effekt? De blev nollställda vid elektronikaffären. Vilken zenerdiod bör finnas där, några förslag? :shock:

http://pdf.alldatasheet.com/datasheet-p ... 2575T.html
Sätt dit en Schottkydiod, t.ex. 1N5821.
Skriv svar