Hej
Håller på att byta ut alla gamla elektrolyter i en rörförstärkare till en Hammondorgel, L100, 1965. Problemet är att jag hittat ett antal kondingar som inte ser ut som elektrolyter, i mitt tycke. Dessa är kapslade med nåt plastmaterial o inte i metallkapslar. Men min begränsade erfarenhet av komponenter trodde jag att elektrolyter alltid är i metallkapslar?
Enligt förstärkarens schema ska de vara elektrolyter... Nån som känner igen konding-typen? De svarta kondingarna. Tyvärr lite suddig bild.
/Lars
Elektrolytkondensator?
Elektrolytkondensator?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Elektrolytkondensator?
Minns inte just den där typen,men ellyter i plasthölje finns ju.
Enligt schemat sitter den över katoden 1:a halvan av dubbeltrioden V8,heter C308 och har ett värde på 100uF 3V.
Löd loss och titta.
Enligt schemat sitter den över katoden 1:a halvan av dubbeltrioden V8,heter C308 och har ett värde på 100uF 3V.
Löd loss och titta.
Ja, C308 stammer och 100 mikro F, 3V, den andra är C301, samma värden. Jamen , om ellyter med plasthölje är en möjlighet, ja, då byter jag dom helt enkelt, för, de ska ju vara elektrolyter enligt schemat.
Tack/Lars
Tack/Lars
Är lite förlägen nu, typ. Kondensatorerna i fråga har ju polaritetsmärkning , ett par + tecken i ena änden. Hemskt hur galet det kan gå i huvet ibland.
Tack för info/Lars
Tack för info/Lars