Lithium ion batterier, spänningsnivå förbryllar...

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
TheUnreal
Kontakt:

Lithium ion batterier, spänningsnivå förbryllar...

Inlägg av TheUnreal »

Bakgrund:
Har två Snom M9 telefoner där batterierna har nått slutet av livet.
3.7 volt 650 mAh Li-ion, märkt på baksidan med Cell Model 423048A2

Åtgärd 1:
Åkte till batterilagret och köpte nya med samma beteckning som ovan.
Detta blev tyvärr ett misslyckande på telefonen inte laddar batteriet.
Märkning 3.6 volt 850 mAh.

Åtgärd 2:
Nya celler för en spotstyver på ebay, 20:- styck ink frakt från Frankrike... Praktiskt taget gratis :)
3.7 volt 600 mAh och säljaren listar Snom M9, fantastiskt.
Kontrollmäter vid ankomst: 3.75 volt trevligt, trodde jag men telefonen laddar fortfarande inte :(

Spänningsmätning på den slitna cellen ger 3,8 volt när telefonen tycker det är tomt.

Insikt:
Jag fattar inte! ;)

Hur hänger det här i hop med spänningar på Li-ion celler?
Kan man få upp spänningen på befintliga celler eller är det bara att köpa dyrt från Snom?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Re: Lithium ion batterier, spänningsnivå förbryllar...

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Om du belastar det gamla batteriet med ett motstånd på säg 330ohm, vad mäter du då för spänning? Annars kan det kanske vara så att telefonens laddkrets är trasig? :humm:
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Det äldre batteriet som levererades med telefonen visar:
Vid laddning 4.13 volt
och vid belastning med 330 ohm 3,75-3,8 volt

Det nya 3,7 volt batteriet visar
Vid laddning 3.94 volt
och vid belastning med 330 ohm 3,65-3,7 volt

Det finns även en signal"lampa" på laddaren som tänds när telefonen har det ursprungliga batteriet, men inte när det nya sitter i.
I laddaren sitter bara en komparator.
bearing

Inlägg av bearing »

Är det bara två bleck på batteriet, eller finns det flera, som möjligtvis är kopplade till elektronik i batteriet?

Vad menar du med att laddaren bara innehåller en komparator?
Har du alltså en extern laddare som kan ladda det nya batteriet?
Men telefonen vill inte ladda batteriet?
Vad händer ifall du laddar batteriet fullt, sätter det i telefonen, och sedan kopplar laddaren i telefonen efter att batteriet tappat "ett streck" på batteriindikatorn (om det finns en sån).
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Möjlig lösning funnen, men först mer information som efterfrågats.

Bild

Det är alltså en bärbar telefon med laddningsstation, denna laddningsstation har en ljussignal som tänts när telefonen har haft det ursprungliga batteriet monterat men inte då den haft utbytesbatterier.
Innehållet i laddningsstationen är en enkel komparator som tänder ljussignalen när strömmen genom laddningsstationen överstiger nått värde som jag undersökt men nu tappat bort och inte anser viktigt i sammanhanget.

Batteriet har tre anslutningar och har inbyggd elektronik.
Jag har försökt ladda cellerna med 4.2 volt i 2-3 timmar men det har inte fått telefonen att acceptera batteriet.
Eller jo, telefonen startar ju och när jag sätter den i laddaren så börjar batterisymbolen visa laddning, men laddningsstationen visar inte på att den levererar ström till telefonen genom att tända ljussignalen och följande dag är telefonen död och batteriet tomt.

Nu till den möjliga lösningen.
Jag pillade helt enkelt isär batteriet och flyttade det gamla batteriets elektronik till den nya cellen.
Nu visar laddningsstationen att ström går till telefonen, och det är ju någon form av steg framåt.
Om batteriet inte exploderar på laddaren över natten och telefonen fungerar i morgon så ser iaf jag det som en lösning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se upp med om egenskaperna om lämplig spänning och ström inte stämmer => termit!
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Jo alltså jag tycker inte att jag kan nog mycket om Li-Ion celler.
Varför har dom olika spänningsnivå tex?

Ursprungligt batteri var märkt 3.7v 650mAh
och jag använde cellen från batteri märkt 3.7v 600mAh och hoppas det är nära nog.
Alternativet är cell från batteri märkt 3.6v 800mAh, vad skulle det innebära att använda den i stället?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Blanda inte batterier med olika nominell märkspänning och använd den spänning som utrustningen i övrigt är designad för.
bearing

Inlägg av bearing »

Enligt mig, kan det bara bli storfel fel ifall du skulle använda ett LiFePO4-batteri (3,2-3,3V nominellt) istället för vanlig LiCo (3,6-3,7V).

Det som kan hända, ifall telefonen laddar till för hög spänning, är att livslängden blir kortare. Finns även risk för att det bildas gas i batteriet, så att det börjar bukta. Men det krävs mycket felbehandling, eller att du råkat få ett rötägg, för att batteriet ska ta eld.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Misshandla LiFePO4 = Produkten fungerar dåligt
Misshandla Li-övrigt = Termit som sprakar och bränner hål i din telefon
bearing

Inlägg av bearing »

Vad jag sett har inte trådskaparen avsett att misshandla batteriet. Dessutom stämmer det inte att LiFePO4 är betydligt säkrare än andra kemier. De brinner lika bra. Dock har LiFePO4 generellt bättre kvalitet, vilket jag antar beror på att kemin är nyare, och man därför använder modernare tillverkningsmetoder som gör batterierna säkrare.

Det som kan hända vid överladdning 0,1V är vad jag skrev ovan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är ju att litiumbaserade batterier ofta tycker att en lite knuff är misshandel och TS här verkar ha valt att flytta skyddskretsen mellan batteripackarna.
bearing

Inlägg av bearing »

Alltså, om det skulle vara sant, skulle hus brinna kors och tvärs p.g.a litiumbatterier. Ett helt orimligt påstående.

Han har dessutom bara flyttat skyddskretsen från en 3,7V-cell till en annan 3,7V-cell. Båda av ungefär samma storlek. Det kan liksom inte gå fel, såvida inte skyddskretsen gick sönder vid flytten. Och det är bara en cell det handlar om. Så det kan inte bli obalans mellan celler. Även om han skulle råkat få en cell som ska laddas till 4,1V, men laddas till 4,2V (vilket är så osannolikt att det egentligen inte är lönt att spekulera kring), kommer batteriet lagra mer energi än vad som står skrivet på utsidan, fast få kortare livslängd, och bilda mer gas än normalt. Men det kommer inte plötsligt explodera, skapa termit, och dra trådskaparen genom en lång kanal av eld ner i helvetet, som ni verkar vilja ge sken av.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Återkoppling:

Jag har fortfarande ett arbete att gå till, kontoret har inte brunnit ner än.
Tyvärr har jag tappat den ena telefonen och vid kontakten med golvet ändrade telefonen parametrarna för sin existens, men har ju då två fungerande batterier till den andra fungerande telefonen.
Och jag är mycket nöjd med batteritiden på telefonen :)
Skriv svar