Hej.
Jag vill kunna köra en Raspberry Pi samt en liten LCD från batterikälla.
LCD Specs: 5V, 2.8(typ)3.0(max)
RaspPi: 5V
Jag undrar om man skulle kunna köra 2 st li-ion-celler(7.4V) och använda en step-down, typ:
http://www.ebay.co.uk/itm/5V-USB-Output ... 4d15433047
alt:
http://www.ebay.co.uk/itm/LM2596-5-12V- ... 3f280bb082
Eller är det bättre att använda ett 12V-pack och en 12V-5V step-down?
Step-down för Raspberry Pi+LCD?
Re: Step-down för Raspberry Pi+LCD?
Tänkt på hur den ska skyddas för djupurladdning?
Iaf den första går ju från 7v och uppåt, 7v på ett batteripack med 2 litium batterier då har du ca 40% kvar av batterierna, alltså har du bara 60% du kan använda, för att gå under 7v på regulatorn är inte bra, då funkar den inte som den ska helt enkelt.
då lär man ha något som bryter när du är nere på 7v.
den andra funkar nog bättre, du kan dra ur batterierna mer men utan att köra helt slut på dom.
Finns även batteripack med stepup regulator, sådana man har till reservladdare till mobil etc, med 5v 1A usb på, den brukar ha indikator för hur mycket kräm det är kvar.
brukar vara 4 led som lyser och visar hur mycket det är kvar. Dom brukar slå av när batteriet närmar sig slut men utan att djupurladda dom.
Iaf den första går ju från 7v och uppåt, 7v på ett batteripack med 2 litium batterier då har du ca 40% kvar av batterierna, alltså har du bara 60% du kan använda, för att gå under 7v på regulatorn är inte bra, då funkar den inte som den ska helt enkelt.
då lär man ha något som bryter när du är nere på 7v.
den andra funkar nog bättre, du kan dra ur batterierna mer men utan att köra helt slut på dom.
Finns även batteripack med stepup regulator, sådana man har till reservladdare till mobil etc, med 5v 1A usb på, den brukar ha indikator för hur mycket kräm det är kvar.
brukar vara 4 led som lyser och visar hur mycket det är kvar. Dom brukar slå av när batteriet närmar sig slut men utan att djupurladda dom.
Tack för svaren, lite som jag tänkte då. De batteripacken med step-up du pratar om, har du något exempel att länka till?
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... ID=EBAY-AU
Liknande denna. Obs inte kollat så den är billigast obs
Liknande denna. Obs inte kollat så den är billigast obs
Ok tack, vad bra. Kanske är en sådan jag skall köra på då. Någon som vet ungefär hur många timmar man skulle få ut av 15000mAh? Vet inte vad en RaspPi drar under load, men...
Dom ger nog inte riktigt 15000mAh utan det är ju bara det som dom skriver, precis som alla andra på ebay.
men för att räkna ut det måste man ju veta vad det hela drar, Det är alltså en rpi med en liten LCD, ska den bara visa ett meddelande eller ska den läsa av något? sända skicka signaler till annan källa?
men för att räkna ut det måste man ju veta vad det hela drar, Det är alltså en rpi med en liten LCD, ska den bara visa ett meddelande eller ska den läsa av något? sända skicka signaler till annan källa?