berakning av impedans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

berakning av impedans

Inlägg av dangraf »

Hallo! (kan tyvarr inte skriva med prickar).

Jag har haft en liten diskussion med min kompis om vad impedans ar for natt.
Problemet ligger i att vi forstarker en sensor signal med en op och har kopplat den direkt till en PIC processor. Enligt databladet sa maste impedansen vara max 2.5Kohm till AD omvandlaren.

Sensorn har en reaktionstid pa ca 6 sekunder sa den e ratt langsam och gor inga hastiga svagningar i signalen.

Nu har vi bilvit oense om vad impedans egentligen ar. Maste man ha ett mostand pa 2.5k mellan utgangen pa OP forstarkaren och jord?
jag fick namligen for mig att impedans har med vaxelspanningar och kondensatorer o spolar att gora. Eftersom inga sadana komponenter anvands och att signalen i stort satt ar konstant sa tycker jag att impedansen borde vara i stort satt 0 utan nagot motstand.

Nu e jag forvirrad och vill garna ha ett svar pa hur man ska tanka och garna nagot rakneexempel om ni har natt sant pa lager.

Mvh / Daniel Grafstrom
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Impedans är när man försöker imponera med sin dans... :) nä, så här är det:

Impedans (skrivs med Z) är det elektriska motståndet för växelström.
Går att räkna ut med Ohms lag:
Då blir formeln Z = U/I.
Alltså, Impedans = spänning / ström.

Man kan tycka att man lika gärna kan kalla det resistans, men impedans är egentligen bara ett beräknat tal, där den "riktiga" delen (dvs den man mäter) är resistans och den upplevda är reaktans, (skrivs som X).

Sedan finns det admittans, som är motsatsen (inversen) till impedans.

Hoppas jag nu bara inte rörde till det istället... :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är bara att köra på. Du får som sagt en impedans på 0ohm om man räknar med en optimal OP. Det är iafa mindre än 2,5Kohm. När det gäller DC är impedans och resistans samma sak.

EDIT: Nu var jag för seg. Men det kanske inte är fel med två svar.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Om impedans och resistans ar samma sak nar det galler DC, hur kan man da fa impedansen till 0 med en optimal OP? Bode inte den bli oandligt stor istallet om jag inte har nagon resistor fran utgangen till jord?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nej, oändlig impedans vore en som hänger fritt. Utgången på en OP hänger inte fritt! Med en perfekt OP hålls den kvar på samma spänning oberoende av hur du belastar den, dvs impedans 0.
Skriv svar