MAX1112CPP A/D-Omvandlare sökes!!
MAX1112CPP A/D-Omvandlare sökes!!
Hej!
Gör ett försök med er kunniga här på forumet!
Jag har en datainsamlingsdator till en rullande landsväg där jag trist nog råkat bränna en av 2 st identiska A/D-omvandlare som omvandlar signal från div. tempmätare.
Omvandlarna heter alltså MAX1112CPP och tillverkaren är Maxim.
Tråkigt nog så har dom slutat tillverka denna modell och hänvisar till MAX1112CAP+ vilken ist. är SSOP för ytmontering som jag förstod det.
Glad i hågen beställde jag (vad jag trodde att det var) 3st MAX1112CPP från Kina, fick hem dom, monterade en, och det var väl ren tur att inget mera brann upp, då det inte alls verkar vara några MAX1112CPP!! IC:n vart varm och varenda värde på datorskärmen började fladdra när jag testade.
Blir så less...
Så nu till min fråga, är det någon som vet nåt säkert kort var man skulle kunna få tag i iaf. 1st sådan, eller nån som med lite tur har nån ligger?
Stort tack på förhand!
/Christoffer
Gör ett försök med er kunniga här på forumet!
Jag har en datainsamlingsdator till en rullande landsväg där jag trist nog råkat bränna en av 2 st identiska A/D-omvandlare som omvandlar signal från div. tempmätare.
Omvandlarna heter alltså MAX1112CPP och tillverkaren är Maxim.
Tråkigt nog så har dom slutat tillverka denna modell och hänvisar till MAX1112CAP+ vilken ist. är SSOP för ytmontering som jag förstod det.
Glad i hågen beställde jag (vad jag trodde att det var) 3st MAX1112CPP från Kina, fick hem dom, monterade en, och det var väl ren tur att inget mera brann upp, då det inte alls verkar vara några MAX1112CPP!! IC:n vart varm och varenda värde på datorskärmen började fladdra när jag testade.
Blir så less...
Så nu till min fråga, är det någon som vet nåt säkert kort var man skulle kunna få tag i iaf. 1st sådan, eller nån som med lite tur har nån ligger?
Stort tack på förhand!
/Christoffer
Re: MAX1112CPP A/D-Omvandlare sökes!!
Det är väl iofs inga problem att montera en äkta MAX på en adapter, för hålmonterat.
Nä, det kanske är den vägen man får gå...
Men då blir det för min del:
Alt. 1
* Hitta rätt adapter (Googlade endel efter adapter, verkade svårt att hitta nåt vettigt, vill helst köpa från Sverige)
* Låta någon ytmontera ic:n då jag inte pysslar med sådant själv.
Alt. 2
* Hitta rätt adapter med sockel till SSOP. (Googlade lite, verkar dyra ca:1200-1500Kr)
Kändes som ett lite väl dyrt alternativ gentemot om någon har en A/D ligger ligger...
Originalkretsen sitter nämligen i sockel på kretskortet, så det är väldigt enkelt att byta.
Tack för förslaget, är öppen för fler!
MVH
Men då blir det för min del:
Alt. 1
* Hitta rätt adapter (Googlade endel efter adapter, verkade svårt att hitta nåt vettigt, vill helst köpa från Sverige)
* Låta någon ytmontera ic:n då jag inte pysslar med sådant själv.
Alt. 2
* Hitta rätt adapter med sockel till SSOP. (Googlade lite, verkar dyra ca:1200-1500Kr)
Kändes som ett lite väl dyrt alternativ gentemot om någon har en A/D ligger ligger...
Originalkretsen sitter nämligen i sockel på kretskortet, så det är väldigt enkelt att byta.
Tack för förslaget, är öppen för fler!
MVH
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Adaptern 48-246-30 kräver lite pyssel eftersom man får pinnarna i dubbla rader.
Om man istället väljer den här så kommer man närmare målet,
men inte helt i mål eftersom raderna med pinnar formar en Wide DIP (pga utrymmet som krävs).
Dvs: De båda raderna med pinnar hamnar längre ifrån varandra än vad de gör på de flesta IC-hållare nu för tiden.
Men det är lätt fixat med en bit experimentkort.
(SparkFun (min länk) är trevliga och enkla att handla av.)
Electrokit (svenskt företag) har annars den här:
http://www.electrokit.com/adapterkort-s ... il28.45268
Den är för 28 pinnar, men om det inte är för trångt på ditt kretskort så går det ändå.
Annars går det att lösa genom att kapa adaptern efter det 10e hålet.
Vilken av dessa som du än väljer så klarar du dig alltså med ca 25-30kr.
En bra bit under 1200-1500Kr alltså.
Om man istället väljer den här så kommer man närmare målet,
men inte helt i mål eftersom raderna med pinnar formar en Wide DIP (pga utrymmet som krävs).
Dvs: De båda raderna med pinnar hamnar längre ifrån varandra än vad de gör på de flesta IC-hållare nu för tiden.
Men det är lätt fixat med en bit experimentkort.

(SparkFun (min länk) är trevliga och enkla att handla av.)
Electrokit (svenskt företag) har annars den här:
http://www.electrokit.com/adapterkort-s ... il28.45268
Den är för 28 pinnar, men om det inte är för trångt på ditt kretskort så går det ändå.
Annars går det att lösa genom att kapa adaptern efter det 10e hålet.
Vilken av dessa som du än väljer så klarar du dig alltså med ca 25-30kr.
En bra bit under 1200-1500Kr alltså.

Ok, ser ju rätt ut.
Passar SSOP och TSSOP vice versa eller?
Som jag förstod det så har 73-226-54 SSOP kapsling eller vad man kallar det.
Sen är det väl väldigt viktigt att pinouten stämmer. Hittar inget datablad på gamla MAX1112CPP så kanske blir svårt.?
MVH
Passar SSOP och TSSOP vice versa eller?
Som jag förstod det så har 73-226-54 SSOP kapsling eller vad man kallar det.
Sen är det väl väldigt viktigt att pinouten stämmer. Hittar inget datablad på gamla MAX1112CPP så kanske blir svårt.?
MVH
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"T" i TSSOP står för "thin", så de har alltså kortare avstånd mellan raderna, jämfört med SSOP.
Däremot är det samma avstånd mellan pinnarna.
Många adapters är gjorda så att de passar båda varianterna.
Jag hittade den här PDF-filen med mått på olika kapslar:
http://www.ichaus.de/upload/pdf/Package ... SOP-A2.pdf
Eller en översiktsbild:
http://space.ednchina.com/Upload/2009/3 ... f287ac.JPG
Jepp, 73-226-54 har SSOP kapsling.
Det verkar som att den nya och gamla kretsen har samma pinout. Titta här:
http://www.datasheetdir.com/MAX1112CPP+ ... -Converter
(Vet inte vad det är för sajt, men jag jämfört med MAXIM's datablad för den nya kretsen och det verkar rätt.)
Däremot är det samma avstånd mellan pinnarna.
Många adapters är gjorda så att de passar båda varianterna.
Jag hittade den här PDF-filen med mått på olika kapslar:
http://www.ichaus.de/upload/pdf/Package ... SOP-A2.pdf
Eller en översiktsbild:
http://space.ednchina.com/Upload/2009/3 ... f287ac.JPG
Jepp, 73-226-54 har SSOP kapsling.
Det verkar som att den nya och gamla kretsen har samma pinout. Titta här:
http://www.datasheetdir.com/MAX1112CPP+ ... -Converter
(Vet inte vad det är för sajt, men jag jämfört med MAXIM's datablad för den nya kretsen och det verkar rätt.)
Ok, men så oavsett vilken adapter jag väljer att gå den här ytmonterade vägen med, så måste jag mecka ner wide dip till vanlig dip standardbredd, de verkade lite meckigt...
- SeniorLemuren
Jag kan se i min databas att jag har ett par MAX1112CPP liggandes i ett förråd, men kommer inte åt dem förrän nu på fredag.
Det låter ju riktigt bra om du kanske har lust att sälja en 2 stycken till mig!?
Jag måste nog dubbelkolla med er lite mer kunniga så jag inte gör nån blunder, men inte är väl dessa A/D-omvandlare programmerbara på nåt sätt som kan göra att det blir fel vid ett rent komponentbyte...?
MVH
Jag måste nog dubbelkolla med er lite mer kunniga så jag inte gör nån blunder, men inte är väl dessa A/D-omvandlare programmerbara på nåt sätt som kan göra att det blir fel vid ett rent komponentbyte...?
MVH
- SeniorLemuren
Dom kan jag sälja. Återkom med ett PM när du kollat.
Här har du Databladet.
Här har du Databladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"inte är väl dessa A/D-omvandlare programmerbara på nåt sätt som kan göra att det blir fel vid ett rent komponentbyte...?"
De är programmerbara, men man måste så att säga programmera dem inför varje A/D-omvandling.
Från databladets sida 11:
"A conversion is started by clocking a control byte into DIN"
Det är i denna control byte som man ställer in t.ex om det ska vara uinpolär eller single-ended ingång
och vilken kanal man vill läsa från. Se mer info på sida 9-11 i databladet.
Så det ska alltså inte vara några problem att byta till en likadan krets.
Men.. nu kan jag inte hålla mig längre:
"datainsamlingsdator till en rullande landsväg"
Rullande landsväg? Berätta gärna mer.
De är programmerbara, men man måste så att säga programmera dem inför varje A/D-omvandling.
Från databladets sida 11:
"A conversion is started by clocking a control byte into DIN"
Det är i denna control byte som man ställer in t.ex om det ska vara uinpolär eller single-ended ingång
och vilken kanal man vill läsa från. Se mer info på sida 9-11 i databladet.
Så det ska alltså inte vara några problem att byta till en likadan krets.
Men.. nu kan jag inte hålla mig längre:
"datainsamlingsdator till en rullande landsväg"
Rullande landsväg? Berätta gärna mer.

Ok, tror inte jag riktigt hänger med...
Jag ändrar frågan lite, finns det risk att en sådan här A/D-omvandlare måste programmeras/ställas in INNAN den monteras och börjar användas i kretsen.
Eller sker denna så kallade programmering med "control byte" automatiskt i ett redan fungerande system??
Är det här något som typ processorn gör självt??
Yes, kan förklara lite kort vad rullande landsväg är för något...
I en s.k. rullande landsväg, spänner man fast en bil med dess drivande hjul mot bromsande rullar. Rullarna och alla roterande detaljer i "bromsbänken" har ett givet tröghetsmoment och är även kopplade till en Strömvirvelbroms (Eddy Current) för möjlighet att förlänga testsvepen och kunna låsa rotationen vid ett bestämt varvtal. (Alla har ej detta, endel bara tröghetsmoment)
Det går alltså ut på att man ger datorn en startsignal så den börjar räkna, därefter gasar man fullt med bilen på en av de högre växlarna och drar den upp till önskat varvtal, oftast hela varvtalsregistret.
Sedan beräknar datainsamlingsdatorn tiden det tagit för systemet att accellerera. Därmed kan den räkna ut Vridmoment och Hästkrafter på drivhjulen, och ritar sedan ut en graf på detta i PC-mjukvaran.
Vill man använda strömvirvelbromsen samtidigt, så väljer man antal % den skall ligga och bromsa under svepet, och då tar den lastsignal från en lastcell som är kopplad utpå en hävarm på bromsen och kalkulerar med detta extrabromsade värde...
Datainsamlingsdatorn har även flera ingångar för avläsning av temperaturer och tryck, har även inbyggd väderstation för att kunna göra kompensering mot rådande väderförhållande. (Det är till en av dessa ingångar som A/D-omvandlaren givit upp.)
MVH
Christoffer
Jag ändrar frågan lite, finns det risk att en sådan här A/D-omvandlare måste programmeras/ställas in INNAN den monteras och börjar användas i kretsen.
Eller sker denna så kallade programmering med "control byte" automatiskt i ett redan fungerande system??
Är det här något som typ processorn gör självt??
Yes, kan förklara lite kort vad rullande landsväg är för något...
I en s.k. rullande landsväg, spänner man fast en bil med dess drivande hjul mot bromsande rullar. Rullarna och alla roterande detaljer i "bromsbänken" har ett givet tröghetsmoment och är även kopplade till en Strömvirvelbroms (Eddy Current) för möjlighet att förlänga testsvepen och kunna låsa rotationen vid ett bestämt varvtal. (Alla har ej detta, endel bara tröghetsmoment)
Det går alltså ut på att man ger datorn en startsignal så den börjar räkna, därefter gasar man fullt med bilen på en av de högre växlarna och drar den upp till önskat varvtal, oftast hela varvtalsregistret.
Sedan beräknar datainsamlingsdatorn tiden det tagit för systemet att accellerera. Därmed kan den räkna ut Vridmoment och Hästkrafter på drivhjulen, och ritar sedan ut en graf på detta i PC-mjukvaran.
Vill man använda strömvirvelbromsen samtidigt, så väljer man antal % den skall ligga och bromsa under svepet, och då tar den lastsignal från en lastcell som är kopplad utpå en hävarm på bromsen och kalkulerar med detta extrabromsade värde...
Datainsamlingsdatorn har även flera ingångar för avläsning av temperaturer och tryck, har även inbyggd väderstation för att kunna göra kompensering mot rådande väderförhållande. (Det är till en av dessa ingångar som A/D-omvandlaren givit upp.)
MVH
Christoffer
Nej, den behöver inte programmeras innan, eventuella inställningar försvinner när du bryter strömmen ändå.
Den programmeras on-the-fly av styrenheten.
Den programmeras on-the-fly av styrenheten.
Ok, tackar för all hjälp!
Alltid kul med kunnigt folk!!
MVH
Christoffer | Rolsagens Motorteknik AB | Maskinexperten AB | Norrtälje
Alltid kul med kunnigt folk!!
MVH
Christoffer | Rolsagens Motorteknik AB | Maskinexperten AB | Norrtälje