Tips om coolt project på kickstarter "Computer-Vision"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
burton666

Tips om coolt project på kickstarter "Computer-Vision"

Inlägg av burton666 »

Hej, jag vet inte riktigt vad man skulle översätta Computer Vision till på svenska men jag tycker iaf. att det verkar riktigt häftigt.

Ett program som man kan köra på en lokal server eller från företagets servrar och som körs i webbläsaren. "programmet" analyserar video från tex en webkamera eller liknande och man kan lära in ansikten och olika objekt så att programmet känner igen dom. (Jag är värdelös på att beskriva men kolla på videon så förstår ni :))

Ett exempel som jag kom å tänka på är tex ett Hemautomationsprojekt som att ha en ipkamera i sovrummet (kinky) och göra så att dina katter blir inlärda. Ställ sedan in så att dagtid när du är på jobbet om någon katt går in i sovrummet och lägger sig så tutar det i en siren. (I sammarbete med Wigwag,Ninja sphere eller liknande.)
H.O

Re: Tips om coolt project på kickstarter "Computer-Vision"

Inlägg av H.O »

Hur tänker dom när de i första hand erbjuder machine vision i "molnet", alltså att man skall köra mot DERAS servrar och "prenumerera" på det - skulle ALDRIG falla mig in - YMMV såklart. Först ska man betala för att vara deras beta-testare i 100 timmar, sen när systemet fungerar höjer de "timpriset", och så ska allt skickas fram och tillbaka över internet med allt vad det innebär.

Som tur är (för dom, skulle jag tro) lyssnade dom på potentiella användare och har blivit "övertalade" att erbjuda licens för stand-alone bruk vilket såklart är positivt. Är ganska övertygad om att det aldrig skulle bli något annat än en gimmick om de INTE gjort det, nu finns det en chans....

Om du vill börja leka nu, till lägre kostnad, fortfarande utan att skriva en rad kod men antagligen ändå lite "krångligare" än VMX, kan jag rekomendera RoboRealm, $49 för en "hemma-licens".
burton666

Inlägg av burton666 »

Jo håller verkligen med om att produkten inte var intressant innan dom erbjöd lokala-licenser. Nu går/gick det att köpa developer med 250 timmar cloud processing för 600:-, med möjlighet att byta in 100 timmar mot lokala licenser. Så 600:- för 2 licenser + 50 timmar cloud processing blev ju ett halvskapligt pris iaf.

Tackar för tipset om Roborealm, hade ingen aning om detta. Men efter att ha kollat igenom Roborealm lite snabbt så verkar just det "programmet" vara lite mer "basic" och inte klara av ansiktigenkänning och lite mer avancerade grejjer. Kan det stämma?
H.O

Inlägg av H.O »

Beror på... RoboRealm Face detection module kanske? Sen finns även ett exempel med 3:e parts AVM-modulen, video på Youtube. Men du kanske menar att den ska känna igen olika människor? Kan inte säga hurvida det går, eller inte går med RR, inget jag provat. Beträffande "mer avancerade grejjer" får du nog precisera vad det innebär - i ditt fall....
Skriv svar