Modifiering av RC-bil
-
Modifiering av RC-bil
Jag har gjort en fin ritning. Jag skulle göra en ändring på en billig rc bil.
För att inte behöva skrota bilen för ett test, så vill jag koppla in en extra
pic eller arduino i den. Den skulle gå att köra som vanligt, men om jag inte rör
fjärrkontrollen så skall signalerna komma från en annan källa.
På min fina ritning har jag gjort en galen koppling. Kan den ena microprossesorn
ta stryk av denna kopplingen när jag kör via den andra?
Om jag inte formulerat mig rätt så ställ frågor så skall jag försöka förklara på något annat sätt.
För att inte behöva skrota bilen för ett test, så vill jag koppla in en extra
pic eller arduino i den. Den skulle gå att köra som vanligt, men om jag inte rör
fjärrkontrollen så skall signalerna komma från en annan källa.
På min fina ritning har jag gjort en galen koppling. Kan den ena microprossesorn
ta stryk av denna kopplingen när jag kör via den andra?
Om jag inte formulerat mig rätt så ställ frågor så skall jag försöka förklara på något annat sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Modifiereing av rc bil
Du behöver sätta in ett motstånd (5k, typ) mellan bilens originalkretsar (utgången till ingången), och sedan koppla din I/O till ingången. Ifall du sätter din I/O till ingång kommer den inte påverka kretsen. Ifall du sätter din I/O till utgång, kommer den vara dominant.
-
Jag funderade just på detta. Utan motstånd så blir det ju kortis. o de e ju inte bra. Kan jag inte lika gärna ha motståndet på min nya sida???
Min tanke är att bilen skall gå att köra som vanligt. Men med att slå om en switsh
så skall det bli en självbalanserande leksak. jag köpte en accelerometer från DX för några
dollar, och den var ju inte så svår o få att funka . Men jag vill kunna balansera något
motordrivet så jag får lite mer utmaning.
Jag kanske är ute på djupt vatten, men provar man inte så vet man ju inte om man kan lösa det.
Det är bara en kul test. Går det så går det.
Min tanke är att bilen skall gå att köra som vanligt. Men med att slå om en switsh
så skall det bli en självbalanserande leksak. jag köpte en accelerometer från DX för några
dollar, och den var ju inte så svår o få att funka . Men jag vill kunna balansera något
motordrivet så jag får lite mer utmaning.
Jag kanske är ute på djupt vatten, men provar man inte så vet man ju inte om man kan lösa det.
Det är bara en kul test. Går det så går det.
Nej, ifall du sätter motståndet på din sida kommer din utgång inte kunna påverka spänningen vid ingången... förutsatt att det handlar om vanliga logiksignaler. Ifall utgången från mottagaren är open drain/open collector finns det möjlighet att parallellkoppla som i din första bild.
-
Jag får leta efter en billig radiostyrd bil som jag tror utseendemässigt skulle passa till projektet.
Kunde vara kul om man hittar en bil där man slipper såga sönder karossen för att det skall
funka. Vill göra så lite modd på bilen som möjligt. Ev göra 2 hål. Et för switchen och ett hål för
en mini-usb-kontakt. Får köpa den minsta arduinon som finns o hoppas på att det finns plats för
den och accelerometer'n under skalet. Eller kastat jag skalet o använder de grejorna jag har hemma.
Någon som har någon idé om projektet så kom gärna med förslag. Ni kanske har sett en billig rc-bil på netto
eller har gjort detta själva o har bilder/film o visa.
Kunde vara kul om man hittar en bil där man slipper såga sönder karossen för att det skall
funka. Vill göra så lite modd på bilen som möjligt. Ev göra 2 hål. Et för switchen och ett hål för
en mini-usb-kontakt. Får köpa den minsta arduinon som finns o hoppas på att det finns plats för
den och accelerometer'n under skalet. Eller kastat jag skalet o använder de grejorna jag har hemma.
Någon som har någon idé om projektet så kom gärna med förslag. Ni kanske har sett en billig rc-bil på netto
eller har gjort detta själva o har bilder/film o visa.
De billiga bilarna är inte så enkla att modda! Man ska hitta mottagaren och fibbla med det signal för att avgöra om det finns manuell kontroll eller om annat ska ta över och man måste ha lite gate mellan.
Det gäller att hitta en bil som har utväxling så att den orkar hålla sig själv upprätt.. om du tänker att du ställer bilen på bakhjulen, ger den en liten knuff så att den börjar tippa framåt och sedan ger fullgas, så måste den orka räta upp sig vid en vinkel mot underlaget som är annat än 90 grader. Dessutom måste den kunna växla fram/back snabbt och kraftigt nog för att motverka överkompensationen när den passerar 90 grader.
Leksaksbilar brukar vara drevade för hastighet snarare än att kunna vrida hjulet ett par grader i sekunden med styrka och precision..
Leksaksbilar brukar vara drevade för hastighet snarare än att kunna vrida hjulet ett par grader i sekunden med styrka och precision..

Du kommer inte att kunna bestämma vinkeln på den med bara en accelerometer. Du behöver ett gyro, eller möjligen två accelerometrar.
-
Jag kunde inte hålla mig. Jag köpte en bil, och får öppna och se om jag kan luska ut hur den funkar. Har man otur så
är det inkapslat så man inte kommer åt något. nu skall jag öppna paketen o börja undersöka bilen.
Fortsättning följer.
är det inkapslat så man inte kommer åt något. nu skall jag öppna paketen o börja undersöka bilen.
Fortsättning följer.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Du behöver väl bara växla försörjning till drivningen,
vad jag förstår så avser du att ha ett system i drift åt gången och byta manuellt!
vad jag förstår så avser du att ha ett system i drift åt gången och byta manuellt!
Jag tror att tanken är att kunna "stajla"
Köra bilen som vanligt och sedan på kommando kunna köra upp på bakhjulen och balansera...

-
det blir bara ett system åt gången. jag trodde att bilen jag köpte hade steglöst gaspådrag, men det var bara full fart framåt eller bakåt.
kan jag styra hastigheten genom pwm? annars blir det nog ryckigt.
kan jag styra hastigheten genom pwm? annars blir det nog ryckigt.
-
Det går inte staijla med denna bilen. Då får man nog köpa något dyrare 

-
Re: Modifiering av RC-bil
Nu har jag hittat mina skruvmejslar så jag kom in i bilen. Det var som jag misstänkte att allt var på ett kretskort.
Så då funderar jag på att skippa att den kan gå både på radiostyrning o balansera. Det verkar som att det kommer
3 kablar från batterilådan. jord, 6 och 5 volt. 2kablar till motorn, de grova och 2 till servon där framme. Om det ens är en servo.
Det är troligtvis bara någon sorts elektromagnet som får den att svänga. Det skall ju vara tre kablar till servomotor annars väl.
Det är inte lätt för mig att luska ut hur kretskortet funkar med signalerna och vart jag skulle löda på mina signaler, så jag funderar
på att skippa det helt.
Men jag kan inte driva motorn med utgångarna på arduinon, så jag behöver köpa en motorstyrning från DX. Den skall ju gå att
styra i båda riktningarna och med olika hastigheter. Skall kolla om jag hittar någon som kan passa, jag tar gärna emot förslag.
Så då funderar jag på att skippa att den kan gå både på radiostyrning o balansera. Det verkar som att det kommer
3 kablar från batterilådan. jord, 6 och 5 volt. 2kablar till motorn, de grova och 2 till servon där framme. Om det ens är en servo.
Det är troligtvis bara någon sorts elektromagnet som får den att svänga. Det skall ju vara tre kablar till servomotor annars väl.
Det är inte lätt för mig att luska ut hur kretskortet funkar med signalerna och vart jag skulle löda på mina signaler, så jag funderar
på att skippa det helt.
Men jag kan inte driva motorn med utgångarna på arduinon, så jag behöver köpa en motorstyrning från DX. Den skall ju gå att
styra i båda riktningarna och med olika hastigheter. Skall kolla om jag hittar någon som kan passa, jag tar gärna emot förslag.
- FormerMazda
Re: Modifiering av RC-bil
Fast det där är ju "enkelt", alltså när elektroniken är öppen och hålmonterad.
Följa kablarna från motorn in på kretskortet. Bland de första komponenterna som de kablarna går till lär ju vara nån typ av effekttrissor som nån typ av "mikrokontroller" styr. Och det är där du kollar upp signalnivåerna och hakar på din arduino.
Följ motorkablar. Första transistorliknande saken de går till har säkert en märkning. Googla den.
Följa kablarna från motorn in på kretskortet. Bland de första komponenterna som de kablarna går till lär ju vara nån typ av effekttrissor som nån typ av "mikrokontroller" styr. Och det är där du kollar upp signalnivåerna och hakar på din arduino.
Följ motorkablar. Första transistorliknande saken de går till har säkert en märkning. Googla den.