Styrning av RGB dioder

Berätta om dina pågående projekt.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Styrning av RGB dioder

Inlägg av SanSao »

Hej!
håller på med ett projekt med reglering av rgb lysdioder, jag använder en 555 krets som PWM generator. Nu när jag precis har kopplat upp kretsen för test så märker jag att dioden inte går ända ned till "noll" och att det är ett litet steg i början när den ska dimmras upp. vet inte om problemen beror på at det är någonting med diodens framspänningen eller om det är pwm signalen som inte är felfri. Jag har kopplat som schemat här http://www.armory.com/~rstevew/Public/LM555/555pwm.gif det skall sedan kompleteras med effekttransistorer.
Någon som har lust att komma med förslag?
Skulle vara tacksam för lite respons :p
Senast redigerad av SanSao 28 september 2005, 15:36:09, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26529
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan inte se schemat
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

ta bort sista punkten i länken
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Ska du ha en separat 555'a för varje "färg" i RGB dioden ?
Jag kan bara se en pwm utgång i schemat.

Har du funderat på en liten mikrokontroller där du kan köra pwm på tre utgångar ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har använt en liknande koppling med samma resultat. Jag fick det att fungera genom att byta motståndsvärde. Testade mig fram så jag minns inte exakt till vad, tyvärr.
Annars kan man ju komplettera konstruktionen med en OP-förstärkare eller transistor som ger en 0v-signal när 555'an är på sin lägsta nivå. (Typ Schmitt-trigger.)

Eller som sagt: en mikrokontroller. Den skulle ta mindre plats än tre 555-kretsar med kringkomponenter. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

men.... om man nu inte är så inne på microkontrollers o så, dvs. inte har kunskap eller saker till att progremmera dem är det ävl ett bra alternativ??
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Så.... är väll detta projekt ett utmärkt tillfälle att göra något åt det ! :-) :-)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

hehe, joo... skulle väl vara det men nu är det så att jag har av en onödig anledning precis betalt in de sista körlektioerna, halkan. Så det gick på ett anatl tusen så jag har inte ett öre kvar :S. Så vad jag förstår så behöver men ett antal pic- kretsar, en programmerare, o lite annat o det är ju inte gratis...

så just nu blir det svårare med den saken...
men har du nåt liggandes över som du ska slänga o kan skicka till mig så. då e d lugnt;), skoja... men ja

så jag tror jag håller mig till den ursprungliga ideén o gör tre pwm istället..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Helt OK... :-)

En sak som jag inte förstår bara....
Är citizendildo = SanSao ?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

nej... vi är olika personer, hehe., jag bara smet in o tog lite plats här;)

citizendildo= Michael Norrgren i åkarp, (utanför malmö).
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

sodjan skrev:Ska du ha en separat 555'a för varje "färg" i RGB dioden ?
Jag kan bara se en pwm utgång i schemat.

Har du funderat på en liten mikrokontroller där du kan köra pwm på tre utgångar ?
Hej Sodjan!

Schemat är på en av de tre kanalerna men det blir ju exakt samma på de andra två. tanken att använda en pic har slagit mig men kan man verkligen koppla en potetiometer till den? annars går det väll inte att få steglös upplösning som jag vill ha.
Jag hittatee lite andra ritningar på pwm krets med 555a ska koppla upp dem och se om det ger bättre resultat.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> tanken att använda en pic har slagit mig men kan man verkligen koppla en potetiometer till den?

Visst, en pot till A/D omvandlaren. Eller tre pottar om du vill ha en till varje färg.
Men med tre pottar och tre färgen, börjar benen ta slut på 8-pinnars PIC'arna, så antagligen får det bli en 14-pinnare.

> annars går det väll inte att få steglös upplösning som jag vill ha.

"Steglös" är ett lite luddigt begrepp. Huvudsaken är väll att det *upplevs* som steglöst, eller hur ? Om det sedan i verkligheten är t.ex 128 eller 256 distinkta nivåer på varje färg spelar ju då inte så stor roll...
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

Nej det har du allderles rätt i. självklart räcker det med 100 steg eller mer. då borde man väll få en betydligt bättre kurva gentemot 555an eller har jag fel? hur advanserad blir programeringen? har alldrig hållt på med picar förr men någon gång måstre vara den första.

pluss att man kan lägga in extra funktioner efterhand om man lämnar några knappar lediga, tex automatisk regnbåge osv om jag har förstått det rätt
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Det finns en del exempelkod som "kör" flera samtidiga pwm kanaler "out there".
Det finns även PIC'ar med inbyggd PWM hårdvara, men på de mindre PIC'arna är det bara en pwm modul, och du behöver ju tre separata kanaler.

Inte allt för avancerat. Lite "räknande". Scott Dattalo har skrivit den kanske mest kompaka koden för en 8-kanalers PWM rutin för PIC. Den går nog att skala ner till tre kanaler. Se : http://www.dattalo.com/technical/software/software.php . Leta efter "pwm8.asm". Scott är en av de kanske 10 bästa PIC programmerarna i världen och skriver fantastiskt kompakt kod som inte alltid är så lätt att förstå... :-)

Extra funktioner går säkert bra, pwm rutinen kan triggas av ett timer avbrott och behöver inte ta speciellt mycket av den totala kapaciteten, så det bör finnas utrymme kvar till annat.
SanSao
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 augusti 2005, 15:18:51

Inlägg av SanSao »

Tack så mycket för tipset! jag har ju aldrig programmerat picar förut men koden såg inte särskilt lång ut så det ska väll gå att sätta sig in i den så småningom :p vad för pic behöver man som ska klara detta?
Skriv svar