Hej!
Undrar om någon har några tips om detta (se bild). Maskinen är en Emco Pcturn 120 -98 och har Simens840D samt Fanuc "cnc operativsystem". Maskinen fungerar fint i Fanuc läge så något hårdvarufel verkar osannolikt. När Siemens läge är valt så går det inte att köra program, inte heller MDI fungerar, i det grafiska simuleringslägetär det samma sak, det är som programmet skulle saknas ur "mellanminnet", i programbibloteket finns det dock. Maskinen har tidigare varit ansluten mot en nätverksserver och jag undrar om det kan spöka, jag har ändrat de konfigurationsfiler jag hittat till den lokala hårdskivans adress men inget verkar att hjälpa. Frigivning av program är utfört.
Vågar man installera om "operativsystemet" eller är det risk för ännu större problem, nu går det förstås att köpa Fanuc paneler och köra med Fanuc men gränssnittet i Siemens är lite "finare".
PCTURN 120 SINUMERIK 840D
PCTURN 120 SINUMERIK 840D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: PCTURN 120 SINUMERIK 840D
Kontrollera först från vilken katalog siemens startar från. Det kan finnas flera installationer och du ändrar då på fel ställe.
Gå in i EMconfig och skriv in lösenordet och välj Siemens 840. Leta upp på vilken enhet datan/programmen sparas. Det måste vara det som är felet.
Det ser ut som, med tanke på ikonerna till höger, att det har varit ett usb-minne som programmen sparats på tidigare ev. också en nätverksserver som du säger.
Gå in i EMconfig och skriv in lösenordet och välj Siemens 840. Leta upp på vilken enhet datan/programmen sparas. Det måste vara det som är felet.
Det ser ut som, med tanke på ikonerna till höger, att det har varit ett usb-minne som programmen sparats på tidigare ev. också en nätverksserver som du säger.