Hejsan,
Har blivit rejält biten av Elektronik igen efter ett längre uppehåll för att syssla med programmering.
Vill lära mig elektronik ifrån grunden så man har lite extra kött på benen inför hösten då eventuellt jag ska börja på 1,5 års lärlingsutbildning till Elektriker.
Tips och förslag är välkomna.
Tack på förhand
Marcus
Böcker för nybörjare inom elektronik?
- Klas-Kenny
Re: Böcker för nybörjare inom elektronik?
Finns ett antal trådar i ämnet om du söker lite. 
Men som vanligt så rekommenderar jag Elektronik För Alla-serien. Välskriven och pedagogisk, på en lagom nivå.
Ganska gamla, men det mesta är sig likt förutom vissa specifika komponentmodeller, men motsvarigheter används lika väl än idag.
Finns på de flesta bibliotek!
Men som vanligt så rekommenderar jag Elektronik För Alla-serien. Välskriven och pedagogisk, på en lagom nivå.
Ganska gamla, men det mesta är sig likt förutom vissa specifika komponentmodeller, men motsvarigheter används lika väl än idag.
Finns på de flesta bibliotek!
Klas-Kenny, Tackar.
Har kollat runt och ser ut som det blir ett svårt uppdrag att få tag på dom.
En på Tradera som säljer 4 av böckerna för 800 kr :/ ut över det så verkar det dött.
Någon som har förslag på nyare böcker ?
Har kollat runt och ser ut som det blir ett svårt uppdrag att få tag på dom.
En på Tradera som säljer 4 av böckerna för 800 kr :/ ut över det så verkar det dött.
Någon som har förslag på nyare böcker ?
Ellära 2000 vill jag minnas vi hade på gymnasiet, finns någon annan bok som enbart heter Ellära på adlibris som verkar täcka mycket av de grundläggande delarna.
Tackar Purre,
Blir att beställa den nya Ellära, ser bra ut.
/Marcus
Blir att beställa den nya Ellära, ser bra ut.
/Marcus
"Ellära" av Karl O Persson kan jag rekommendera, den har jag lärt mig väldigt mycket av!
Kostar 5-600 ny, men den finns säkert på Tradera/Blocket också.
Edit: http://www.blocket.se/goteborg/Komvux__ ... m?ca=8&w=3
Kostar 5-600 ny, men den finns säkert på Tradera/Blocket också.
Edit: http://www.blocket.se/goteborg/Komvux__ ... m?ca=8&w=3