Detektera smådjur, gnagare och möss

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Detektera smådjur, gnagare och möss

Inlägg av orvar-e »

Jag har haft problem med gnagare i väggarna och tak hela denna kassa vinter. Bor nära skogen, och det finns ingen snö för de små liven att gömma sig under så då har några tagit sin tillflykt in i mina väggar. Behöver nog inte beskriva hur mycket jag vill klämma livet ur dem, det är hemskt att ha dem i väggarna och taket(vinden) när man ligger och ska sova.
Jag har tätat där det gått satt ur fällor och tagit några, men då kommer det antagligen nya och tar den lediga platsen som plötligt blivit.

Till frågan, finns det nån PIR sensor (eller nån annan) känslig nog att känna värme från en mus? Hur annars känna av dem förutom att hoppas att dom passerar ljusridån man satt ut vilket de inte lär göra.
Tänker det att om man kan få en indikation att nån är i närheten så kan man vidta åtgärd därifrån.
rikkitikkitavi

Re: Detektera smådjur, gnagare och möss.

Inlägg av rikkitikkitavi »

CAT-sensor? ;)

Nej, men hur skall du kunna detektera dessa inne i väggarna? Annars någon form av akustisk sensor som reagerar på pipen? Fast de piper inte så mycket, mest bara det där irriterande ljudet av små klor mot hårda ytor och prasslet när de tar sig fram, jag hade musinvasion i min lägenhet i Holland en gång. Små kloförsedda fötter över laminatgolv. Grrr.

Alla stopp och "obehagligheter" som du installerar lär de sig snabbt att undvika,såtillvida de inte är sådana som man inte kilar levande ifrån.

Jag tror du skall sikta på massivt med fällor.
johano

Inlägg av johano »

Skaffa en katt!

/johan
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

vill inte ha katt.

Tänkte om man kunde placera nån mackapär på vinden, det via vinden som dom kommer ner i väggarna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skicka en svag elektromagnetisk ping och om det studsar mot vatten (mus) så kan man aktivera en öppnad mikrovågsugn?

Annars borra små hål i väggarna och spruta in krossat glass som är ohärdat?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Har du provat en ultraljudsråttskrämmare? Jag har precis monterat in en i min krypgrund så att inte min fiberkabel skall bli avgnagd igen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Lider med dig orvar-e. Vet precis vad du pratar om!

Hur mycket jag än skulle vilja ge dig en high-tech-lösning så vet jag ingen mer än att minera alla vrår med fällor. Gärna några av bur-typen då (enligt mina erfarenheter) dessa har tagit varje mus som triggat fällan.
Jag har också provat med dessa små ljud-utsöndrande elektriska (vad skulle dom annars vara...) vägg-vårtor men har i mitt fall bevisat sig vara odugliga.

Hoppas verkligen inte detta dödar tråden utan någon kan komma med ett bra svar på din egentliga fråga!

(följer med spänning)

EDIT: Såg meconer postade under tiden. Kanske bättre erfarenhet av dom än mig? Dock går ryktet om att dom enbart hjälper på öppna ytor och inte "penetrerar" väggar...
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag har precis satt i min skrämmare så jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera. Såvitt jag har hört så hjälper det en del. Det är nog dessvärre rätt att de inte fungerar på alla ställen och att ljudet inte tränger igenom väggar och annat. Jag köpte en på jula för 199 så det är ju inte en förmögenhet som går åt för att testa. Lät gjorde den också. Både min son och jag hörde den när vi provade den och det var inte trevligt att vara i närheten. Frekvensen verkade variera på den. Man ska väl inte höra den egentligen men både han och jag har alltid varit känsliga för högfrekventa ljud. Och det var väl mera att man kände den. Vi ryggade i alla fall tillbaka samtidigt när den kom ner på de lägre frekvenserna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack Magnus_K skönt att det finns folk där ute som förstår hur jobbigt det är när man inte kan slappna av på nätter och måste sova med hörselskydd för att få nån blund. Det där krafsande ljudet och tassandet fram och tillbaka kan få mig att bli klarvaken från djupsömn. Eller också somnar jag inte för min hjärna går för högtryck på hur problemet ska lösas.
Imorgon ska jag skaffa fler fällor som det tipsats om och pynta vinden.

Ultraljudskrämmarna fungerar i små och trånga utrymmen, tex under diskbänken eller ovanför ner sadlade innertak, det fungerar inte på vinden då högfrekvent ljud studsar bort väldigt lätt. Det är ju så fladdermössen jobbar.
Jag talar om egna erfarenheter, haft fest nattetid underdiskbänken, satte dit en skrämmare under köksskåpet då de alt som ofta står på ben. Inga mer fester under min diskbänk.
Har fram till och med nyligen haft problem med flera gnagare tyckte att det var skit skoj att löpa gatlopp fram och tillbaka i alla väderstreck ovanför innertaket i hallen, lyckades baxa in en skrämmare där, gatloppen upphörde samma kväll.
När jag hade skrämmarna på vinden var det ingen som tog dem på allvar.

Under alla år jag bott i detta hus så är denna vinter den allra värsta.

Så det finns inget sätt att detektera dom på avstånd, om vi ska detektera närvaro av gnagare närmare då? Vad har vi IR-barriär, switch.

Kan man locka gnagarna att gå i en särskild riktning, alltså dit man kan avliva dem eller transportera dem från huset med högfart.
Jag tänker att om man tar en längre bit ren bomullssnöre, drar den genom en ostbit så att hela snöret luktar ost, sedan lägger man snöret från det ställe eller i en cirkel runt där man misstänker att de kommer in eller brukar springa. Och drar sedan en tamp till fällan, för att öka chansen att dom hittar dit.

Så här har jag funderat, se bild. på en hink eller kärl placerar man ett lock som kan rotera i hinköppningen med hjälp av en snabb servo. Locket är utformat så att när den börjar rotera fångas musen in och förs ner i hinken. Locket roterar bara 180 grader per gång och ser alltså lika ut på bägge sidorna. I locket sitter betet, snöret är till för att leda dem dit.
I hinken landar musen någelunda mjukt, vill inte avliva den än, musen har nu bara en väg att gå, genom röret som är anslutet till hinken.
När musen gått in i hinken så känner en annan sensor det och stänger bakom musen som nu inte kan nå hinken igen. I nästa ögonblick så öppnar en pneumatikventil och 10 bars över tryck ser till att transportera musen från vinden, och gör den troligen oförmögen att krypa tillbaka igen. Röret musen åker i slutar vid väggen under takfoten.
Det blir inget att städa ingen lukt och anläggningen kan stå år ut och år in och vänta på intet ont anande gnagare, det enda som behövs är nytt bete och ny doftslinga.
Vad tror ni om den ideén? Tänkte styra det med en arduino. Kompressor tänkte jag en 12 volt kunde räckar, som ack tank borde en petflaska i plåtrör räcka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns en form av övervakning som går ut på att man alstrar ett fält och detekterar förändringar i fältet. Typ moog har jag för mig. Det kanske fungerar?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

orvar-e skrev:Vad tror ni om den ideén?
Ja du, vad ska man säga? I sann EF-anda, go for it!

Har dock lite funderingar kring fällan:
Personligen tror jag inte det ost-dränkta snöret behövs. Dessa små kräk kan ju känna en liten ostbit på väldigt långt avstånd. Risken kanske finns att ditt snöre blir så populärt så det duger med det?
Är också lite fundersam över om ett servo verkligen är snabbt nog för deras overkliga reflexer... Hade man kunna göra det lättare genom en tunna med ett noggrant avvägt vippande lock där man planterar en bit av den finaste osten strax ovanför? Ett litet steg för långt mot osten så vipps, ner i tunnan.
Väl där låter din idé otroligt lovande! :tumupp:
Vad tror du om att även lägga till en counter också?

Dagen då denna fälla står klar så ska jag sitta redo med en popcornpåse och invänta ett youtube-klipp!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ställ osten inne i hinken? mössen vet ju inte att det är en enkel väg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tjaa, varför inte?

Skissade på en annan ganska enkelt variant. Låt dom krypa in i ett rör och när dom är vid rätt punkt så blås till.
Hmm, verkar använda samma CAD-mjukvara som dig...
Musdödaren.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Nu vill jag inte vara den som är den, men tänk på att egenbygda musfäller faller under..hmm..jaktbrott tror jag. Att bygga är en sak, men det kanske inte är så bra att lägga upp klipp på youtube där dom faktiskt används, speciellt inte om man postar videos under eget namn. Det finns alltid folk där ute som ska lägga näsan i blöt..
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Personligen tycker jag det är bättre om du har ihjäl mössen istället för att skicka iväg dom med lufttryck, de kan skada sig och ligga och lida där dom landar eller så kan dom klara sig bra och ta sig tillbaka till huset igen, har du ihjäl dom snabbt och effektivt är det bättre för djuren.

Sen en till tanke jag hade, beta med något annat än ost, ost är egentligen inte något möss och andra gnagare ser som någon favorit, bättre med nötter eller liknade, kanske inte luktar så mycket för dig men mössen har bra luktsinne, sen nu när det är kallt och dom söker sig inåt i värmen så är fett ofta välkommen föda för dessa rackare.
Skriv svar