FK15 - ball screw Ballscrew bearing mounts
FK15 - ball screw Ballscrew bearing mounts
Hej!
Undrar om någon vet ifall "linearmotionbearings" levererar sina "ball screw Ballscrew bearing mounts" med kullager och i så fall om det är vinkelkontaktlager och om de är något att ha öht.
Sen om någon har kunskap om hur man gör vettig preload på vinkelkontaktlager så mottages det tacksamt.
Som jag gjort det tidigare så har jag bara en 1mm distans mellan lagerna och spänner muttern "lagom"
Detta är dock inte rätt sätt utan egentligen skall man ha matchade vinkelkontaktlager som är slipade med rätt distans mellan ytter och inre spår för att få rätt förspänning när man sen spänner samman lagerna.
Dock har jag inte för avsikt att köpa duplex lager vilka kostar mer än hela projektet så om någon har kunskap om hur man t.ex. kan använda shims för att sätta preload så säg till det jag läst är att man kan använda aluminium eller laserskuren shims plåt i olika tjocklekar.
Även om någon vet var man kan få tag i shims för att sätta preload eller har tillgång till laserskärare.
SKF har bra info om detta:
http://www.skf.com/group/products/beari ... index.html
Det är dessa blocken jag undrar om.
http://www.ebay.com/itm/ball-screw-Ball ... 3a89e7f2a0
Undrar om någon vet ifall "linearmotionbearings" levererar sina "ball screw Ballscrew bearing mounts" med kullager och i så fall om det är vinkelkontaktlager och om de är något att ha öht.
Sen om någon har kunskap om hur man gör vettig preload på vinkelkontaktlager så mottages det tacksamt.
Som jag gjort det tidigare så har jag bara en 1mm distans mellan lagerna och spänner muttern "lagom"
Detta är dock inte rätt sätt utan egentligen skall man ha matchade vinkelkontaktlager som är slipade med rätt distans mellan ytter och inre spår för att få rätt förspänning när man sen spänner samman lagerna.
Dock har jag inte för avsikt att köpa duplex lager vilka kostar mer än hela projektet så om någon har kunskap om hur man t.ex. kan använda shims för att sätta preload så säg till det jag läst är att man kan använda aluminium eller laserskuren shims plåt i olika tjocklekar.
Även om någon vet var man kan få tag i shims för att sätta preload eller har tillgång till laserskärare.
SKF har bra info om detta:
Det är dessa blocken jag undrar om.
http://www.ebay.com/itm/ball-screw-Ball ... 3a89e7f2a0
- Krille Krokodil
Re: FK15 - ball screw Ballscrew bearing mounts
På SKFs diagram ser det ut som styvheten är störst och ca linjär i början av
belastningskurvan och då är där väl ingen mening med att lägga på en massa
förspänning?
Jag skulle kunna tänka mig en taktik där man monterar skruven med för mycket
shims, sätter en mätklocka på änden av skruven och mäter hur mycket man kan
röra den med handkraft och sedan plockar bort det avståndet från shimsen minus
ett par hundradelar till.
förspänning?
Jag har köpt lagerenheter från linearmotionbearing, den ena var "OK", den andra gick inte att förspänna över huvud taget så skruven glappade. Det är VK-lager i den "fasta" änden och spårkullager i den flytande. VK-lagrena är inte SKF om man säger så.....
Beträffande förpänning så gör jag som du, monterar dom med några mm distans mellan ytterringarna och förspänner innerringarna mot varandra "lagom".
Beträffande förpänning så gör jag som du, monterar dom med några mm distans mellan ytterringarna och förspänner innerringarna mot varandra "lagom".
Jag vill inte ha en massa förspänning, bara rätt mängd.Krille Krokodil skrev:På SKFs diagram ser det ut som styvheten är störst och ca linjär i början av
förspänning?
Men att bara spänna lagerna mot varandra blir helt godtyckligt, med matchade lager så spänner man inre och yttre ringarna mot varandra tills det tar stopp.
Då har man helt rätt preload för de lagrena (de är tillverkade för det)
Men har man 2 separata lager så är det inte säkert att man får preload när man spänner de mot varandra då de inte är nedslipade på innerringen.
enligt table 2 så för skf lager kan man ändra preloaden och de nämner 5um som ett värde.
inte för att jag kommer ha skf lager men det ger en indikation på vad man behöver.
Gärna en shim som är i stål och härdad skriver de med.
Var kan man få tag i stålshims som är 5um 32mm dia hål i mitten och helt plana?
> Var kan man få tag i stålshims som är 5um 32mm dia hål i mitten och helt plana?
Det tror jag inte att du gör.....
Det man måste göra är att slipa eller köpa TVÅ shims, ett för ytterringarna och ett för innerringarna som har en skillnad i tjocklek 5um. MEN det gäller ju på lager där förspänningen redan ÄR känd och skall ändras, alltså på universalmatchade lager (typ BEGAP) eller matchade par. Med två vanliga 72xx VK-lager vet du inte vilken förspänning de där 5um ger eftersom de inte är uppmätta/matchade från början så det kan behöva, 5, 10, 15um....
Ärligt talat tror jag att du gör det mer komplicerat än det är, montera med avstånd och "sätt" lagrena - färdigt. Eller köp matchade lager.
Det tror jag inte att du gör.....
Det man måste göra är att slipa eller köpa TVÅ shims, ett för ytterringarna och ett för innerringarna som har en skillnad i tjocklek 5um. MEN det gäller ju på lager där förspänningen redan ÄR känd och skall ändras, alltså på universalmatchade lager (typ BEGAP) eller matchade par. Med två vanliga 72xx VK-lager vet du inte vilken förspänning de där 5um ger eftersom de inte är uppmätta/matchade från början så det kan behöva, 5, 10, 15um....
Ärligt talat tror jag att du gör det mer komplicerat än det är, montera med avstånd och "sätt" lagrena - färdigt. Eller köp matchade lager.
Ok säger du det så får det bli så
Ville bara försöka göra det så bra som det går men antar att många kör vanlig distans och på känsla och det funkar.
Hur gjorde du preloaden i din spindel du gjorde en tid tillbaka?

Ville bara försöka göra det så bra som det går men antar att många kör vanlig distans och på känsla och det funkar.
Hur gjorde du preloaden i din spindel du gjorde en tid tillbaka?
I spindeln använde jag universalmatchade lager, 7207BEGAP, där GA indikerar "light preload", så de monterades stumt mot varandra utan distanser.
Till skruvarna på min lilla DIY-fräs har jag vanlig 720xBEP lager med distans mellan ytterringarna och justerade på känsla. På Abene'n sitter det koniska rullager på Y-axeln och axiallager på X, samma sak där, justera så det börjar gå trögt, sen får det vara bra.
Till skruvarna på min lilla DIY-fräs har jag vanlig 720xBEP lager med distans mellan ytterringarna och justerade på känsla. På Abene'n sitter det koniska rullager på Y-axeln och axiallager på X, samma sak där, justera så det börjar gå trögt, sen får det vara bra.
Då är det avgjort, en sak mindre att behöva planera för
Tack för all input!

Tack för all input!